- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Crenguta Rosu despre problemele actuale din PR: \”Nu-i OK sa-i ceri unui stilou sa se miste ca o motocicleta\”

01 Sep, 00:01 • andra.gheorghe
Criza a lovit comunicarea la toate nivelurile. Despre PR s-au spus multe: ca va stagna, ca va scadea, sau ca va creste - unul din motoare fiind relocarea unei parti a bugetelor de publicitate spre relatii publice. Ce crede Crenguta Rosu, sefa agentiei DC Communication si una dintre cele mai cunoscute persoane din industrie, despre aceasta varianta?
Crenguta Rosu despre problemele actuale din PR: \Nu-i OK sa-i ceri unui stilou sa se miste ca o motocicleta\

„Spaima mea este ca aceasta relocare se va face cu asteptarea ca PR-ul sa substitue advertisingul. Ceea ce se poate intampla, insa nu este ok. Nu-i ok sa-i ceri unui stilou sa se miste ca o motocicleta. Acesta este si punctul sensibil al industriei, adesea”, a declarat Rosu pentru DailyBusiness.ro

Pentru ca relatiile publice (PR) sa poata functiona ca un eventual substitut al publicitatii, trebuie sa contina informatie relevanta, potrivit sefei DC.

„Daca avem mesajul care contine date, cifre si continut relevant pentru audienta, atunci PR-ul poate sa functioneze. Daca trebuie sa spunem: ‘am piciorul mic, ochii mari, sunt frumoasa’ de o mie de ori, fara sa aducem argumentele pentru asta, PR-ul nu functioneaza”, a explicat ea.

PR-ul este o piata care mai are de invatat in Romania si a carei evolutie este profund influentata de mediile de business ale clientilor pe care ii deserveste. Iar agentiile cele mai norocoase in aceasta perioada, marcata de impredictibiliate, sunt cele care au in portofoliul clienti cu o cultura a comunicarii deja formata.

„Noi am avut norocul sa avem clienti care au o cultura a comunicarii si o constanta in a fi prezenti. Ca atare, nici scaderile nu sunt spectaculoase. Ele au venit, de exemplu, din cauza unor situatii pe industrii la care te astepti sa fie afectate. De exemplu pe real estate. Acolo contractele fie s-au diminuat, fie au fost inghetate pe o perioada de timp”, a precizat Rosu,

Lipsa predictibilitatii o determina pe sefa agentiei la moderatie in ceea ce priveste evolutia pietei de PR sau a propriului business, pentru ca „e greu sa te gandesti ce-o sa fie in semestrul 2, nestiind care sunt previziunile”.

„Previziunile pentru semestrul 2 sunt fie ca gata, s-a terminat criza, fie in directia inversa. Datele macro variaza de la scaderi spectaculoase pana la stagnari. Si atunci este de-a dreptul hazardat sa spui orice”, a explicat Rosu.

„E adevarat insa ca am fost intotdeauna dependenti de mediul in care operam. In momentul in care clientilor nu le merge bine, reflexul lor este de a strange foarte mult costurile asociate, chiar daca le recunosc utilitatea”, a adaugat managing partner-ul DC.

Referitor la strategia de business a DC Communication, Crenguta Rosu afirma ca si-a propus, de 3 ani incoace, o constanta in jurul valorii de 2 milioane euro.

Evitarea standardizarii, sau a pericolului de a transforma DC Communication intr-o corporatie, este si unul din motivele pentru care Crenguta Rosu si partenerul sau Teodor Frolu au refuzat de-a lungul timpului diferite oferte de a vinde business-ul.

„Nu ne-am gandit sa vindem. Nici minoritar si nici majoritar. Oferte am avut. Au fost tatonari, dar nimic serios. Poate ne duce mai mult pasiunea decat cifra de afaceri. Nu stiu daca asta este un lucru bun pentru noi ca business, dar sigur este bun pentru noi ca oameni”, spune Rosu.

A existat o perioada in activitatea DC cand managementul a luat in calcul o posibila standardizare, aplicarea unui sistem procedural de corporatie, care a esuat.

„Am avut o perioada in care am incercat sa ne transformam si nu a fost ok. Daca are un client o problema si ma suna la 20.00, iar eu ii spun ‘imi pare rau, mie biroul mi se inchide la opt, pentru ca asa-mi scrie la procedura’, sunt un bun consultant? Cu siguranta nu. Daca are nevoie de o informatie sau un sfat, si eu ii spun ‘imi pare rau, imi dai in scris. Si dupa ce imi dai in scris eu dau la seful sefului contului, el imi da go-ahead-ul si apoi eu iti raspund’…Atunci avem o problema”, explica sefa agentiei.

Agentii mici, castiguri mari

Desi rezervata in estimari si prognoze in ceea ce priveste piata de relatii publice, Crenguta Rosu admite ca criza poate avantaja agentiile mici de PR, care asigura servicii la costuri mai reduse.

„Anul acesta ar putea aduce cresteri agentiilor mici. O agentie mica are avantajul de a putea asigura cu costuri mai mici un serviciu. Poate avea o crestere de 200% din niste proiecte. Desi in valoare absoluta este relativ putin”, potrivit sefei DC.

De unde vine reticenta acesteia fata de prognoze la nivel de piata?

In primul rand, informatiile cuprinse in analele Ministerului de Finante nu sunt cele mai complete.

„Ai o companie X care face activitati si mai exista si Y care este companie sora, al carei nume si apartenenta nu este cunoscut, dar este un centru de raportare. Si tu atunci spui ca acea companie X, pe care o stii, a facut 13 lei in anul respectiv, pentru ca asa arata la Finante. Dar ea a facut 400 lei, pentru ca restul de bani sunt pe celelalte 2-3 entitati din jur. Si exista business-uri despre care stiu ca au problema asta”, explica Rosu.

Insa nici datele anuntate public, in media, nu sunt foarte relevante.

„In 2006 si 2007 a aparut un anuar cu lista companiilor de PR, care a publicat veniturile declarate de companii pentru anii aferenti. M-am dus la anuar, am luat sumele asa cum au fost ele declarate in 2005 si am calculat 17,8 milioane euro. In 2005-2006 a fost o perioada de boom, in care au aparut noi agentii, s-au spart departamentele din agentii. Ei, cifra de afaceri cumulata pe anul 2006 era de 16 milioane si ceva, intr-un an in care toata lumea raporta cresteri”, a adaugat managing partenr-ul DC Communication.

„Va trebui sa sapam in zona asta, pentru ca eu m-am saturat de estimari si toate sunt cumva foarte aproximative. Nu reusesti sa-ti dai seama”, a conchis Rosu, care a adaugat ca cifrele de afaceri sunt relative ca instrument de masurare a pietei, dand exemplul unui competitor direct.

„Unul dintre competitorii nostri spunea intr-un an: uite, noua ne-a scazut cifra de afaceri, pentru ca anul anterior am avut un proiect foarte mare care a presupus si multe costuri, pe care le-am angajat noi in numele clientului. Anul asta n-am mai avut proiectul, am mers mai bine, am avut mai multe proiecte, dar pe turn-over arata mult mai mic”.

Cum s-a nascut numele „DC”

DC Communication a aparut pe piata in 1995. Numele firmei are in spate o istorie poate banala. Initialele numelui vin de la cei doi actionari: Crenguta si Teodor (Doru). Insa ideea titulaturii nu le apartine.

Dupa cum povesteste Crenguta Rosu, initial agentia trebuia sa se lanseze cu ajutorul unui jucator international de pe piata de profil, care intre timp, insa, si-a amanat intentia, din cauza mediul inca insuficient dezvoltat din Romania. Cu business planul pregatit, Rosu si partenerul ei au dat start intalnirilor cu diferiti oameni de afaceri, pentru a le prezenta strategia. Unul dintre acestia a venit si cu numele, intr-o discutie de genul: „Firma voastra, voi doi, Crenguta si Doru… deci D si C”.

Si DC i-a ramas numele, caruia de-a lungul timpului i-au fost gasite si alte interpretari, de la simbolul curentului continuu (DC), pana la Washington DC.

Urmărește Daily Business pe Google News