Advertisingul este o industrie sensibila si secretoasa. In afara de predictiile la nivel de piata, greu convingi un publicitar sa vorbeasca deschis despre bucataria lui interna, pe care criza a schimbat-o radical.
Salariile consistente care veneau la pachet cu challenge-ul de a lucra in cel mai creativ domeniu de pe piata au fost inghetate de criza. Asta in cazul cel mai fericit. Pentru a-si reduce costurile, marile agentii au taiat salariile cu pana la 30%. Celor care au refuzat sa munceasca mult pe bani putini, li s-a aratat iesirea, spun surse din piata de advertising.
„Criza a afectat acut industria de publicitate, insa sa nu uitam, pentru advertising imaginea este totul, asa ca este de inteles reticenta agentiilor in a vorbi deschis despre politicile de HR pe care le abordeaza”, explica Mihaela Tudorancea, managing partner-ul firmei de HR Nefertiti Human Capital Consulting, care are mai multi clienti din aceasta industrie.
Majoritatea marilor grupuri de comunicare prezente in Romania au stopat maririle de salarii la nivelul celor din 2008, spune ea.
Juniorii care au scapat de disponibilizari, dar si middle managerii din agentii, s-au vazut nevoiti sa accepte pachete salariale cu 15%-20% mai mici, spune si Corina Diaconu, managing directorul ABC Human Capital.
Mihaela Tudorancea si Corina Diaconu fac parte din comunitatea Key People.
Nici top managerii nu au fost ocoliti de reducerile de cost dictate de la varful multinationalelor cu subsidiara in Romania: unii au acceptat pachete mai mici cu 30%, remarca Tudorancea.
Siguranta angajatului de agentie a disparut si, contrar declaratiilor oamenilor din industrie, care sustin ca loialitatea personalului a crescut considerabil pe fondul crizei, lucrurile stau putin altfel, spun oamenii de HR.
„Nu mai exista acea siguranta a angajatului. Un copywriter bun va inceta sa mai livreze siguranta odata ce isi vede pozitia amenintata. Valul de disponibilizari din industrie, schimbarile din interiorul companiei in care lucreaza, il determina sa caute altceva. Desi recesiune, advertisingul se confrunta, si acum, cu o fluctuatie foarte ridicata”, sustine sefa Nefertiti Human Capital Consulting.
Iar cei care pleaca o fac inclusiv pe salarii mai mici, care insa nu coboara cu mai mult de 10%, adauga Tudorancea.
O alta metoda de a „scapa” de angajati, fara a-si periclita imaginea atat de de importanta, este disponibilizarea tacita.
„Sunt situatii in care se pun in aplicare disponibilizari negociate. Agentiile ofera 3 salarii compensatorii, cerand la schimb discretia in piata a angajatului: sa nu dezvaluie faptul ca nu mai lucreaza in locul respectiv”, explica Mihaela Tudorancea.
Potrivit Corinei Diaconu, managing director ABC Human Capital, chiar daca sunt slabe sanse sa mai creasca salariile, agentiile sunt totusi precaute cu acei angajati-cheie care aduc aport consistent de new business.
„Se ofera bonusuri celor care aduc new business, si este normal sa fie asa, ei sunt cei care sustin afacerea, este foarte important sa le asiguri o motivatie”, spune Diaconu.
Potrivit acesteia, pe sectorul de middle management din publicitate, cei mai bine platiti sunt directorii de creatie, care castiga, in prezent, pana la 1.500 de euro. Un top manager, director de agentie, castiga acum intre 3.000 si 5.000 euro.
Si deoarece creativitatea se vinde cel mai scump, tot oamenii de creatie sunt primii care primesc eventuale bonusuri de succes.