- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

La shopping pe net: 250 mil. euro au cheltuit anul trecut romanii atrasi de promotii

27 Apr, 00:02 • marian.rujoiu
Piata comertului online pare ca nu a fost afectata de criza, astfel ca tot mai multi romani, atrasi de promotii si reducerile oferite de magazinele din .ro, prefera sa cumpere de pe Internet.
La shopping pe net: 250 mil. euro au cheltuit anul trecut romanii atrasi de promotii

Marius Ghenea, presedintele Asociatia Romane a Magazinelor Online (ARMO), a declarat pentru DailyBusiness.ro ca vanzarile pe Internet au fost in continua crestere, chiar si in perioada de criza.

Si asta pentru ca, afirma Ghenea, o parte din ce in ce mai mare a consumatorilor au migrat catre mediul online de shopping, atrasi de preturile mai mici si reducerea timpului alocat cumparaturilor, dar si de diversitatea produselor si mai ales a informatiilor despre acestea.

„Astfel, in 2010, cresterea medie a fost de 15% fata de 2009, cu unele segmente crescand mai rapid, mai ales cele mai emergente. Ca valoare totala, putem vorbi de o piata de circa 250 milioane euro in 2010„, estimeaza reprezentantul ARMO.

Febra cumparaturilor online nu este specifica numai pentru romani, ci pentru tot mai multi dintre europeni.

Britanicii, cumparaturi de 5,7 miliarde de euro in luna martie

De exemplu, potrivit unui studiu citat de Brand Republic, consumatorii din Marea Britanie au cheltuit in numai in luna martie a acestui an aproximativ 5,7 miliarde de euro pe site-urile de comert online, cu 14% mai mult fata de aceeasi perioada a anului anterior, echivalentul a 92 de euro de persoana.

De asemenea, studiul mai arata ca vanzarile online au crescut cu 18% in primul trimestru, fata de ianuarie-martie 2010.

In ceea ce priveste estimarile privind vanzarile in Romania, pentru anul in curs, Ghenea sustine ca acestea vor continua sa urce, cu aproximativ 15% fata de 2010.

Referitor la modalitatile de plata prin care romanii prefera sa achite produsele sau serviciile cumparate, Marius Ghenea a afirmat ca plata online cu cardul se mentine inca la un nivel destul de scazut, majoritatea cumparatorilor preferand sa plateasca la livrare, metoda oferita de cea mai mare parte a magazinelor online.

„Pentru comertul online, cel mai important lucru este ca toti clientii sa aiba incredere in metoda de plata aleasa, iar din acest punct de vedere, toate tranzactiile online cu cardul din Romania sunt securizate”, a subliniat reprezentantul Asociatiei Romane a Magazinelor Online.

Topul celor mai vandute produse

In acest context, cele mai cautate produse si servicii in randul cumparatorilor care fac shopping online sunt calculatoarele (in principal notebook-urile), telefoanele mobile, televizoarele, calatoriile, cartile si alte produse media.

Hainele, incaltaminte, jucariile sau florile reprezinta alte categorii de produse care se vand bine pe Internet, dupa cum a precizat Ghenea.

Pe de alta parte, potrivit unui raport de shopping realizat de platforma de vanzari online 2 Parale, cea mai mare crestere a vanzarilor au inregistrat-o in primul trimestu produsele IT&C, cu o majorare de 305%, urmate de vanzarile de carti (+210%), produsele pentru copii (+196%) si articolele de imbracaminte si incaltaminte, cu o crestere de 147%.

La polul opus, vanzarile de produse home&deco au inregistrat scaderi de 28%, se arata in acelasi raport.

In ceea ce priveste evolutia numarului de magazine online, Ghenea a precizat ca „pe piata online nu s-au produs schimbari majore, toate magazinele online consacrate au ramas. Modificari au aparut doar la cele mai mici sau mai noi, dintre care unele au intrat, altele au iesit de pe piata”.

Aproximativ 2.000 de retaileri vand online

Reprezentantul retailerilor online estimeaza astfel ca in prezent, exista aproximativ 2.000 de magazine online active.

„Dinamica este relativ echilibrata in ultimul an, dar estimam ca numarul magazinelor online va creste, pe masura ce noi categorii de produse si servicii vor fi cumparate din ce in ce mai mult online”, a mai spus Ghinea.

Acesta a adaugat ca pana la sfarsitul lui 2011, numarul magazinelor online ar putea creste cu inca 100-150 magazine.

In acest context, Ghenea spune ca piata de comert online din Romania este inca una emergenta, dar trece treptat intr-o faza de maturizare, „in care vom constata si alte tendinte, cum ar fi consolidarile de piata, dezvoltarea unor noi concepte orizontale in aceasta piata, cum ar fi cluburile de shopping, site-urile de discount, site-urile de revanzare, etc”.

Cum arata cumparatorul din mediul online

Potrivit celor mai recente studii, cumparatorul are o varsta medie cuprinsa intre 25 si 45 ani, studii medii si superioare, deruleaza activitati de birou sau de conducere.

Datele platformei 2 Parale arata ca romanii fac mai multe cumparaturi online, insa cheltuiesc mai putin la o singura tranzactie.

Daca in primul trimestru al anului trecut, 45% dintre comenzi erau sub 100 de lei, acum mai bine de jumatate nu depasesc aceasta suma.

Pe de alta parte, proportia cumparaturilor care trec de 400 de lei a ramas la fel. Valoarea medie a cumparaturilor este de 162 de lei (fara TVA), mai mica decat cea din perioada similara a lui 2010.

„Estimarile pentru urmatorii ani sunt foarte bune – avem semnale clare de la jucatori importanti cu privire la investitii semnificative in comertul online – iar marketingul afiliat va creste cu siguranta ca pondere in totalul vanzarilor generate prin acest canal. Intentionam sa ne dezvoltam in continuare atat ca dimensiune, cat si ca servicii oferite – anul acesta vom lansa cateva proiecte care ne vor consolida pozitia de lider de piata in marketing afiliat”, a explicat Dorin Boerescu, CEO 2Parale.

Datele mai arata ca tot in martie s-au alocat si cei mai multi bani pentru achizitionarea produselor IT&C, comanda medie depasind 650 de lei, fara TVA.

De de alta parte, pentru produsele de fashion s-a cheltuit mai mult per vanzare in luna ianuarie, media fiind de 171 de lei, fara TVA.

Spre deosebire de anul trecut, cand marti si miercuri erau zilele cu cele mai multe cumparaturi, interesul s-a mutat acum in zilele de joi si vineri.

Ca interval orar, romanii sunt mai predispusi sa achizitioneze produse in partea a doua a zilei, dupa pranz.

Aplicatii speciale pentru telefoanele mobile

In goana dupa clienti, magazinele online si-au lansat versiuni speciale si pentru aplicatiile telefoanelor mobile.

Recent, magazinul online eMag a lansat versiunea pentru telefonul mobil a paginii de Internet, clientii avand astfel posibilitateasa achizitioneze produse direct de pe dispozitivele portabile.

Operatorii se asteapta ca segmentul telefoanelor inteligente cu acces la internet sa creasca de la 10% anul trecut la 30% din numarul total al terminalelor mobile functionale in retelele telecom in 2011.

Acelasi magazin online a realizat o cifra de afaceri de 102 milioane euro in anul 2010, in crestere cu 60% fata de 2009, iar pentru acest an, compania vizeaza afaceri de 150 de milioane de euro.

Urmărește Daily Business pe Google News