Peste 245 de televiziuni europene noi au fost lansate in cursul anului 2009. Cele mai multe dintre canalele nou lansate sunt de sport (38 de posturi), urmate de televiziunile pentru copii (17), relateaza Mediafax.
Acestora li se adauga noile posturi publice de televiziune prin retele digitale terestre, precum Ramasjang si DR K in Danemarca, dar si peste 150 de canale tematice prin cablu, satelit si IPTV, precum Investigation Discovery, dar si alte multe televiziuni locale, precum Weo in Franta si Dresden Eins in Germania.
In acelasi timp, aproximativ 220 de televiziuni si-au incetat emisia in 2009. Acest numar tine cont de disparitia a peste 100 de posturi locale spaniole, urmate de inchiderea retelei TV Localia, controlata de grupul Prisa.
Pe de alta parte, 24 de tari din Europa au facut tranzitia la televiziunea digitala terestra in 2009. Trecerea de la televiziunea analogica terestra la televiziunea digitala terestra este complet implementata in sase tari – Germania, Danemarca, Finlanda, Luxemburg, Olanda si Suedia -, dar si in regiuni din Austria, Belgia (Regiunea Flamanda), Republica Ceha, Franta, Italia si Marea Britanie.
Tranzitia la digital urmeaza sa se finalizeze in 2010 in Austria, Malta, Spania si Slovenia.
Totodata, tranzitia la digital a fost lansata in 2009 in Letonia, Polonia si Slovacia si trebuie sa se lanseze in 2010 si in Bulgaria, Irlanda si Romania.
Cercetarea estimeaza ca, la sfarsitul lui 2009, peste 730 de televiziuni europene difuzau programe in sistem digital terestru, dintre acestea peste 300 fiind posturi locale si regionale.
Odata cu dezvoltarea televiziunilor digitale terestre s-au dezvoltat si alte tipuri de platforme, in special serviciile Pay TV (cu plata) pentru posturile care emit digital terestru, serviciile de televiziune prin internet – IPTV si televiziunea prin mobil. Astfel, la sfarsitul lui 2009 functionau peste 4.000 de operatori de cablu in 29 de tari europene.
Pe de alta parte, la sfarsitul lui 2009, difuzau programe un total de peste 7.200 de televiziuni in Europa (cele 27 state ale Uniunii Europene si cele doua candidate, Croatia si Turcia). Dintre acestea, mai mult de jumatate sunt posturi TV regionale si locale, 43% – televiziuni nationale si 6% – canale internationale.
Totusi, daca se tine seama si de posturile non-europene, exista peste 8.600 de televiziuni disponibile pe ecranele din casele europenilor.
Cele mai multe posturi TV europene, excluzandu-le pe cele locale si regionale, sunt inregistrate in Marea Britanie (1.033). Urmeaza in ordine: Italia (388), Franta (297), Germania (227) si Spania (195).
Posturile de cinema (si fictiune) si canalele sportive sunt doua dintre cele mai predominante genuri in audiovizualul european – 496 si, respectiv 419 posturi. Pe locurile urmatoare se situeaza televiziunile de divertisment (318) si canalele generaliste (281).