- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Opinie Ileana Tomescu, Brand Connection: Bem apa minerala si privim criza la televizor!

14 Oct, 00:01 • Redactia DailyBusiness
Marele paradox al "crizei publicitare" este televiziunea. Pentru ca iata, desi scump, aglomerat si blamat, televizorul ramane liderul de opinie. E adevarat, in vremuri "geroase" oamenii stau mai mult pe la casele lor si se uita la televizor.
Opinie Ileana Tomescu, Brand Connection: Bem apa minerala si privim criza la televizor!

Dar sa fie acesta un motiv suficient pentru ca advertiserii sa uite de celelalte medii de comunicare? Sa fie spotul TV solutia pentru iesirea din criza?

Dupa zeci de elogii aduse online-ului, noilor medii, neconventionalului, iata-ne in continuare hipnotizati de TV.

Ce a facut criza la nivel de mentalitati?
A inghetat piata si a potentat valorile traditionale. Investitorii prefera toti sa mearga pe acelasi drum batatorit pe care il cunosc ca pe propriile buzunare. Evident de teama riscului.

Dupa ani buni in care ne-am reglat bioritmul in acord cu cel al marilor statii TV, radio si trusturi de presa, criza ne-a gasit consacrati unor modele exacerbate. Rutina clutterului TV imens in lunile de varf, inflatia specifica inceputurilor de an, hegemonia canalelor de comunicare, au fost toate clatinate.

Si iata ca anul 2009 a inceput cu totul altfel.
In primul semestru toata lumea a stat si a privit cu mirare la acest „altfel”, cu mana inclestata pe portofel si cu teama de ziua de maine.

In cel de-al doilea trimestru, nevoia de actiune se simtea deja acut. Advertiserii si-au adunat gandurile si-au reevaluat necesitatile si posibilitatile si au aprobat „eficientizarea” strategiilor de comunicare, in timp ce statiile TV s-au intrecut in a lansa stimulus packages care de care mai „tentante”.

Mai mult, pe piata au inceput sa se intample diverse miscari de conturi, clientii cautand variante mai bune si mai ieftine, iar agentiile, new business.

Desi nu neaparat pozitive, aceste fenomene au adus totusi si o serie de efecte benefice pietei. Dupa circa doi ani „bombastici” si hiperactivi, ne-am intors spre simplitatea liniilor drepte. Am iesit putin din ritm si ne-am acordat ragazul unui demers analitic.

Concluzia a fost aceeasi, omonim acceptata: urcasem pe un butoi cu praf de pulbere. Anii 2007 si 2008 insemnasera pentru noi toti o hiperbolizare care avea sa se naruie.

De ce nu a spus nimeni asta inainte de criza?

Pentru ca eram cu totii mult prea ocupati in a cladi business-uri cat mai mari si cat mai profitabile. Romanii s-au asteptat si la caderea Caritasului pana la urma si totusi si-au vazut de treaba in speranta ca „maine” va veni mai tarziu.

Din acest punct de vedere salut criza!

Incepand cu luna aprilie lucrurile au inceput sa se dezghete si in aceasta toamna par a se apropia de normalitate. O normalitate ceva mai anevoioasa dar totodata „mai normala”…

Deja s-au decantat niste tendinte; evident unele canale au de castigat, altele mai putin.

De pilda, acum cateva saptamani ne-am confruntat din nou cu fenomenul sold out pe TV. Semn bun, semn rau?

Presa, panotajul, neconventionalul, sunt victime ale acestor „vitregii climatice” din simplul motiv ca par mai riscante.

Insusi online-ul, acest etalon in materie de performanta inainteaza mult mai timid decat ne-am fi asteptat. Si probabil ca nu din aceleasi ratiuni de eficienta, pentru ca online-ul este omonim catalogat ca fiind eficient, ci pentru ca, dupa TV si criza nu mai raman bani de nimic.

Rapiditate, acoperire, retete verificate, acestia sunt indicii de performanta luati astazi in calcul de advertiseri.

Putin mai conteaza creativitatea cand „tara arde’!

Chiar si ierarhiile s-au schimbat; categorii precum auto sau banking au iesit din top 10, fiind surclasate de farma si FMCG. Apa minerala vinde bine in vreme de criza. Explicatia? Probabil nu mai sunt bani pentru bere…

De fapt topul 2009 este dominat de farma si telefonia mobila pe primele 2 locuri, urmate doar de categorii FMCG.

Bem apa minerala si privim la televizor in asteptarea revirimentului care se va intampla fara doar si poate, undeva la intersectia tuturor asteptarilor, in a doua parte a lui 2010.

Atentie insa, contrar sperantelor revirimentul va fi departe de ceea ce am avut in 2007 SI2008. Cand vom reincepe sa vorbim de crestere o vom face in cu totul alti termeni decat am facut-o in anii precedenti. O marja de 5-10% pe an ne va fi confortabila dupa ce criza ne va fi oferit lectia.

Valoarea pietei de media in 2009 va gravita in jurul cifrei de 350 milioane euro. Pentru 2010, nu ne hazardam la estimari. Criza e plina de surprize!

Articol scris de Ileana Tomescu, managing director Brand Connection

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Ce salariu primea în plic Nicolae Ceaușescu. Era cel mai mic venit al unui președinte din lume
Ce salariu primea în plic Nicolae Ceaușescu. Era cel mai mic venit al unui președinte din lume
Cum a reușit Emil Mitrache să-și cumpere o proprietate impresionantă din câștigurile din „La Bloc”
Cum a reușit Emil Mitrache să-și cumpere o proprietate impresionantă din câștigurile din „La Bloc”
Orașul cu cei mai mulți milionari. Destinația exclusivistă unde se află cei mai bogați oameni din lume și un centru financiar global de top
Orașul cu cei mai mulți milionari. Destinația exclusivistă unde se află cei mai bogați oameni din ...
Un alt oraș italian iubit de români ia măsuri radicale pentru a limita turismul în masă!
Un alt oraș italian iubit de români ia măsuri radicale pentru a limita turismul în masă!
Când se împodobește, de fapt, bradul de Crăciun. Tot mai puțini români mai țin cont de ce spune tradiția creștină
Când se împodobește, de fapt, bradul de Crăciun. Tot mai puțini români mai țin cont de ce spune ...
Substanța rară creată de om care valorează mai mult de 62 de trilioane de dolari. Un gram din ea costă fabulos de mult!
Substanța rară creată de om care valorează mai mult de 62 de trilioane de dolari. Un gram din ea ...
Marea Piramidă din Giza nu are câte laturi se credea. Iluzia optică a bulversat mulți oameni
Marea Piramidă din Giza nu are câte laturi se credea. Iluzia optică a bulversat mulți oameni
Restaurantul din Europa unde nu există niciun chelner. Mâncarea vine pe un trenuleț electric, ce se întinde pe o șină de 600 de metri
Restaurantul din Europa unde nu există niciun chelner. Mâncarea vine pe un trenuleț electric, ce se ...
Prețurile explodează, iar România riscă să devină o țară de chiriași!
Prețurile explodează, iar România riscă să devină o țară de chiriași!
Ordin UE: Devine interzis în România! Măsura se aplică în toate statele membre
Ordin UE: Devine interzis în România! Măsura se aplică în toate statele membre
Doliu imens în muzica românească. Gabriel Cotabiță s-a stins din viață
Doliu imens în muzica românească. Gabriel Cotabiță s-a stins din viață
Noua taxă pentru proprietarii de mașini va intra în vigoare pe 1 ianuarie 2025
Noua taxă pentru proprietarii de mașini va intra în vigoare pe 1 ianuarie 2025
Schengen cu jumătate de măsură? România și Bulgaria, controale la granițele terestre încă 6 luni după aderare!
Schengen cu jumătate de măsură? România și Bulgaria, controale la granițele terestre încă 6 luni ...
A crescut din nou prețul motorinei! Diferența față de benzină atinge noi recorduri!
A crescut din nou prețul motorinei! Diferența față de benzină atinge noi recorduri!
Românii cu carduri și conturi bancare sunt în vizor! Băncile, obligate să aplice noile reguli la nivel național!
Românii cu carduri și conturi bancare sunt în vizor! Băncile, obligate să aplice noile reguli la ...
Autostrada Unirii face un pas uriaș. Exproprieri pentru podul peste Prut de la Ungheni!
Autostrada Unirii face un pas uriaș. Exproprieri pentru podul peste Prut de la Ungheni!
Concedieri masive înainte de sărbători! Două companii mari din România dau afară sute de angajați!
Concedieri masive înainte de sărbători! Două companii mari din România dau afară sute de angajați!
Românii, în vizorul legii. Amenzi de până la 1.000 de lei, începând cu 24 noiembrie!
Românii, în vizorul legii. Amenzi de până la 1.000 de lei, începând cu 24 noiembrie!