In fruntea clasamentului ziarelor
locale cu cele mai mari vanzari sunt: Unirea (Alba Iulia), Jurnalul Aradean, Gazeta
de Sud (Craiova) si Tribuna (Sibiu), potrivit declaratiilor de difuzare publicate de
Biroul Roman de Audit al Tirajelor, pentru perioada ianuarie-iunie
2012.
Cotidianul Unirea
este vandut zilnic in peste 17.500 de exemplare, o cifra ce depaseste
media vanzarilor ziarelor nationale Evenimentul Zilei (16.130),
Puterea (3.195), sau Curierul National (3.125).
Mai mult, ziarele locale au avut in
perioada de criza scaderi ale tirajelor mult mai mici in comparatie
cu cele nationale.
Spre exemplu, din 2008 si pana acum
ziarul Unirea a iregistra o scadere a vanzarilor de 7,2%, Jurnalul
Aradean, o scadere de 18,6%, Tribuna, de 21%, in timp ce Evenimentul
Zilei, ziar distribuit la nivel national, a avut o scadere in ultimii
4 ani de 69%, Jurnalul National de 70%, iar liderul in tiraje,
Romania Libera a avut o scadere de 42%.
Romania Libera ramane totusi cotidianul cu cele mai mari vanzari, inregistrand in acest an o medie de peste 31.200 de exemplare vandute in fiecare zi.
Daca in cazul cotidienelor centrale, probabil cea mai importanta cauza a scaderilor a fost cresterea puternica
inregistrata de online, in ceea ce priveste presa locala, online-ul nu
este principala amenintare, spun directorii ziarelor Unirea si
Tribuna.
Un studiu realizat de Comisia Europeana
arata ca vanzarile de publicitate au crescut in medie cu 37% in
perioada 1997-2012, iar in ciuda acestui fapt bugetele de
publicitate din presa scrisa au scazut cu 7,8 procente.
Publicitatea online este in continua
crestere. In primul semestrul al acestui an, aceasta a
inregistrat majorari de 7 procente fata de aceeasi perioada a anului
trecut, ajungand la 46,6 milioane de lei.
Aceste reguli se pare ca nu sunt
valabile peste tot.
“Problemele mari nu vin din cresterea
site-urilor, care sunt intr-adevar o concurenta serioasa, ci din
cauza Postei”, afirma Ciul Gheorghe, director general al ziarului
Unirea.
Posta Romana ingroapa presa locala
Cifrele mari ale vanzarilor din presa
locala se datoreaza in special abonatilor. Daca Unirea vinde in jur
de 17.500 de exemplare pe zi, aproape 16.000 dintre acestea se duc
catre abonati.
In cazul cotidianului Jurnalul Aradean raportul este apropiat, din
17.440 de ziare vandute, 16.270 sunt prin abonamente. Drept urmare, scaderile din vanzarile totale sunt influentate in primul rand de
scaderile numarului de abonati.
Aici intervine adevarata problema.
“Posta Romana ia doar masuri
aberante, una dintre ele, care functioneaza de cativa ani, in weekend
nu se mai duc ziarele abonatilor decat in municipiile resedinta de
judet. De exemplu, cei din Medias primesc ziarul de sambata abia
luni, probabil ii considera cetateni de categoria a doua, ei nu
merita sa citeasca ziarul in ziua in care apare”, spune
Mircea Bitu, directorul de la Tribuna.
Peste 90% dintre vazarile inregistrate
de cotidiuanul sibian se datoreaza abonamentelor.
“Daca ii duc ziarul omului, chiar
daca el locuieste in centru Sibiului, la ora 17:00 sau 18:00 e clar
ca nu mai are motive sa se aboneze”, a mai afirmat Mircea Bitu.
Acelasi lucru il sustine si directorul
ziarului Unirea din Alba Iulia, ale carui vanzari sunt sustinute in proportie tot
de peste 90% de abonamente.
“Problemele mari nu vin din cresterea
site-urilor, care sunt intr-adevar o concurenta serioasa, ci din
cauza Postei. Sunt foarte multe comune unde nu mai exista postasi.
Localitati in care aveam sute de abonamente au ramas fara postasi,
iar asta ne afecteaza foarte mult”, sustine Ciul Gheorge,
directorul ziarului.
El este de parere ca in ciuda faptului
ca principalele surse de informare sunt televiziunea si Internetul
inca mai sunt sate unde ziarul ramane unica sursa de informatie. Cele
mai recente rapoarte ii dau dreptate, avand in vedere ca in prezent
aproximativ 47% dintre romania nu au folosit niciodata Internetul.
Conform datelor BRAT din ianuarie si
pana in iunie, anul curent, Unirea a inregistrat scaderi de 2,4%, in
comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut, dar conform
declaratiilor directorului ziarului, in perioada iunie-octombrie
acestea au depasit 4% si s-ar putea sa mai scadata.
“Daca Posta nu isi modernizeaza
serviciile, asta insemnand o mai buna acoperire si ziarul sa ajunga
la abonati la prima ora nu seara, scaderile vor continua. Vanzarile
ar putea sa se diminueze cu inca 5 procente anul viitor”, a mai
declarat directorul Unirea.
El afirma ca nu intelege de ce nu se
rezolva aceasta problema in conditiile in care “Posta Romana
primeste bani frumosi de la ziare. Compania ajunge sa ia aproape 40%
comision din pretul unui abonament”, arata Ciul Gheorghe.
Conform datelor transmise de
Autoritatea de reglementare in telecom, ANCOM, Compania Nationala
Posta Romana are obligatia de a asigura, in fiecare localitate de pe
teritoriul Romaniei, cel putin o colectare de la fiecare punct de
acces si cel putin o livrare la locuinta fiecarei persoane fizice si
la sediul fiecarei persoane juridice, in fiecare zi lucratoare, dar
nu mai putin de 5 zile pe saptamana, la aceleasi tarife, inclusiv in
zonele geografice greu accesibile sau cu densitate scazuta a
populatiei, acolo unde cantitatea de corespondenta este mica.
Online-ul este inca o afacere
neprofitabila
Cotidienele locale pot fi citite si in
varianta online, unele dintre ele pastreaza pe site continutul
articolelor din print, altele vin cu stiri noi. Totusi din
declaratiile celor doi directori aflam ca aceste ziare s-au
lansat si in online mai mult din nevoia de a se adapta tendintei si
cerintelor pietei, doar ca pana acum nu putem vorbi de o afacere
profitabila.
“La noi editia online are un continut
diferit fata de varianta print, dar momentan nu aduce prea multi
bani. In prezent suntem doar la partea de investitii in online.
Incercam sa ne adaptam si cred ca site-ul ziarulunirea.ro va creste
in viitor”, spune Ciul Gheorghe.
Directorul Tribuna este de parere ca
site-ul tribuna.ro nu are cum sa doboare varianta printata a ziarului
pentru ca veniturile aduse de vanzarea de publicitate din print sunt
mai sigure.
“Pe partea de site inca nu exista
niste tarife consacrate asa cum exista pe partea de print. Anunturile
si reclamele din print au preturi care se stiu de multa vreme. In
online e o treaba discutabila. Toata lumea vrea sa plateasca mai
putin, pentru ca asa se pune problema acum, tarifele sunt fluctuante,
in comparatie cu cele de pe print”, a afirmat Mircea Bitu.
In top 5 – presa locala, realizat in functie de media
totalului de vanzari pe 2012 se afla: Unirea (17.506 ziare/zi), Jurnalul
Aradean (17.442), Gazeta de Sud (15.289), Tribuna (12.714).
Topul cotidienelor centrale, generaliste din categoria quality,
cu cele mai mari vanzari, pe perioada mai sus mentionata, este: Romania
Libera (31.257), Adevarul (23.202), Jurnalul National (19.371),
Evenimentul Zilei (16.130), Puterea (3.195), Curierul National (3.125)