Eficientizarea costurilor a fost unul din obiectivele prioritare pentru marile grupuri de comunicare prezente in Romania. Si cum experienta te invata, „economiile” nu vor fi neglijate nici anul acesta.
„Eficientizarea costurilor va ramane in continuare pe agenda tuturor. N-a fost un exercitiu simplu, dar cred ca am avut cu totii de invatat din perioada care a trecut”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Manuela Necula, CEO-ul Ogilvy Group Romania.
Opinia sa este intarita si de Stefan Iordache, COO-ul Ogilvy Group. „Piata publicitatii nu mai este in situatia in care inregistra cresteri anuale de 30%, cand era important doar sa captam cresterea. De aceea, ca si anul trecut, este foarte firesc ca orice companie sa fie mai atenta la costuri”, a afirmat reprezentantul Leo Burnett.
Serviciile de media vor fi cele care vor avea cel mai mult de suferit anul acesta, riscand un minus de pana la 10% si in 2010. Pe de alta parte, serviciile non-media vor ridica piata de publicitate anul acesta.
„In privinta pietei de media, scenariul optimist este ca aceasta sa ramana la acelasi nivel comparativ cu 2009. Cred insa ca mai sunt diferente de ajustat si probabil,mai realist, ne vom situa pe un palier in coborare de 10%. In ceea ce priveste piata de publicitate, estimarea noastra este ca aceasta va avea o crestere de 5-10% incepand cu a doua jumatate a anului”, a afirmat Manuela Necula, sefa Ogilvy Romania.
COO-ul Leo Burnett plaseaza piata de publicitate la un plus de maxim 5% in 2010
„Eu nu cred intr-o scadere a pietei de publicitate in 2010 pentru ca atat clientii, cat si agentiile au deja experienta unui an de criza. Eu sunt optimist si preconizez o crestere moderata de 5% pentru 2010, vizibila mai ales in a doua jumatate a anului”, a explicat Iordache.
Opinia acestuia este impartasita si de Oana Cociasu, managing directorul Lowe&Partners Romania.
„Piata va creste undeva intre plus 5% si 10%, cu mentinerea sezonalitatii clasice dar cu volume care speram sa creasca in a doua jumatate a anului”, a opinat Cociasu.
Insa pentru ca aceste cresteri sa se inregistreze, atat agentiile, cat si clientii trebuie sa se orienteze mai mult spre servicii neglijate in trecut, cele de digital, PR sau neconventional.
„Credem in continuare ca zona de marketing digital si interactiv este insuficient exploatata. Privind raportul dintre procentul de timp pe care consumatorii il petrec online si procentul din bugetele de comunicare ce se investeste in acest mediu, putem remarca o mare discrepanta”, a subliniat Manuela Necula, CEO-ul Ogilvy.
Publicitatea este, totusi, una dintre cele mai vulnerabile industrii, comparata, de multe ori cu o oglinda a economiei. O instabilitate a consumului se va reflecta direct in business-urile de comunicare.
Falimentele nu au ocolit advertisingul in 2009, agentii ca Team Advertising sau Bigger Group numarandu-se printre cele mai titrate nume care au capitulat in fata crizei. Iar 2010, in ciuda optimismului oamenilor din industrie, ar putea fi un an surprinzator si in sens negativ.
„Suntem inca in faza de constructie a unei piete sanatoase. Si in business-ul de comunicare exista, ca in orice alt business, jucatori nepregatiti, vulnerabili, sau conjuncturali. La seisme mai puternice, o parte sunt doborati. Nu exclud posibilitatea ca anul 2010 sa ne mai rezerve si alte surprize de acest gen, la fel cum este foarte posibil ca in urmatoarele luni sa asistam si la alte miscari interesante pe piata: achizitii, fuziuni, poate chiar intre agentiii concurente”, spune Cociasu.
Stefan Iordache, COO-ul Leo Burnett, este direct: managementul defectuos poate distruge un business, fie ca se intampla sau nu in criza.
„Nu vad cele trei disparitii amintite ca fiind legate de criza. Strategia unei retele internationale, falimentul determinat de un manager fara scrupule sau strategia unei agentii nu sunt determinate de criza. Ar fi foarte firesc sa dispara mai multe agentii care supravietuiesc in zona mediocritatii si balcanismului. Si din pacate, nici nu cred ca vom asista la disparitia unor astfel de agentii in 2010”, a afirmat Iordache.
Care este, in fond, principala eroare care a condus la disparitii pe piata de publicitate, in 2009, in opinia sefului Leo Burnett?
„Managementul. Atat. Ca la pestele stricat”.