Initiative si Brand Connection, agentiile de media ale grupului de comunicare Lowe Romania, au cumulat in 2009 venituri de circa 42 milioane euro. Pentru 2010, sefii celor doua companii indica o cifra de afaceri totala de 40 milioane euro, cu 5% mai mica decat cea raportata anul trecut, potrivit informatiilor furnizate DailyBusiness.ro.
Steve Dallas, managing director la Initiative, si Ileana Tomescu, sefa Brand Connection, vorbesc de scaderi in ciuda rezultatului pozitiv inregistrat in primele 9 luni ale acestui an de grupul Lowe Romania.
In primele 9 luni ale anului, cifra de afaceri totala a agentiilor din grup este cu circa 4% mai mare fata de perioada similara a anului 2009. Insa reprezentantii Lowe se asteapta ca ultima parte a anului sa reflecte masurile economice de austeritate angajate de Guvern, conform declaratiilor celor doi.
Evolutia agentiilor este direct legata de contextul pietei, sustin reprezentantii Initiative si Brand Connection, si depind foarte mult de comportamentul consumatorului si de planurile facute de actorii pietei, care sunt in continua schimbare in acest moment. Totusi, pentru primele 3 luni ale anului viitor, ei nu asteapta variatii deosebite fata de primul trimestru al anului 2010. Aceasta dupa ce primele trimestre ale ultimilor trei ani au fost destul de bune, au adaugat sefii Initiative si Brand Connection.
Si Stefan Iordache, COO-ul Leo Burnett Group, asteapta pentru anul in curs o stagnare la nivelul lui 2009 a veniturilor Starcom Media Vest, agentia de media a grupului. Anul trecut, Starcom a raportat o cifra de afaceri de 40,2 milioane euro.
„Din pacate, facem parte dintr-un grup listat la bursa si de aceea nu putem publica pe piata locala rezultate financiare intermediare. Insa nici pentru primele 3 luni ale lui 2011 nu cred putem vorbi de o crestere, ci de o stagnare la nivelul anului 2010″, a declarat Iordache pentru DailyBusiness.ro.
Bogdan Prajisteanu, seful Mediaedge:cia Romania, vorbeste despre o crestere usoara, de maxim 5-10% a veniturilor in 2010 comparativ cu 2009, an pe care agentia l-a terminat cu afaceri de 30 milioane euro.
In primele sase luni ale anului in curs, agentia condusa de Prajisteanu a raportat o scadere de 5% a rulajului fata de perioada similara a anului trecut, pusa de seful Mediaedge:cia pe seama sezonalitatii clientilor. Potrivit lui Bogdan Prajisteanu, scaderea din rulaj poate fi acoperita in ultimele trei luni ale 2010, varful de consum al anului.
In 2009, banii pentru publicitate, gestionati in cea mai mare parte de agentiile de media, au fost cu 37% mai putini decat in 2008, ajungand la o valoare neta de 339 milioane euro. Estimarile pe 2010 indica un nou val de scaderi al investitiilor in publicitate. Parerea comuna indica un nivel de 10%, insa cei mai pesimisti ajung chiar pana la un minus de 25%, dupa cum a anticipat Carmen Tanasie, CEO-ul Omnicom Media Group Romania.
Anul trecut, piata de media a fost dominata de agentiile B.V. Universal McCann, Zenith Media, Starcom Media Vest si Initiative, fiecare cu venituri de peste 40 milioane euro.
In 2009, primul an in care publicitatea romaneasca a simtit criza din plin, marile agentii de media au raportat scaderi ale veniturilor care au mers si pana la 40%.
Universal McCann a terminat 2009 cu un minus de 15% la venituri, comparativ cu 2008, business-ul Zenith s-a depreciat cu 24%, iar Mindshare cu 40%.
Pentru anul 2010 agentiile de media nu au facut estimari clare cu privire la nivelul afacerilor proprii, insa avand in vedere ca exista numeroase voci care spun ca intreaga piata de publicitate va scadea, este de asteptat ca si printre agentiile de top sa se inregistreze destul de multe bilanturi „pe rosu”.
Reprezentantii Universal McCann si Zenith Media nu au raspuns intrebarilor DailyBusiness.ro referitoare la asteptarile de venituri pentru anul in curs si 2011.