Publicitatea nu a stat pe roze in 2009, iar viitorul nu suna mai bine. Toate mediile au raportat scaderi ale investitiilor, agentiile de media au trebuit sa isi regandeasca business-urile pentru a-si pastra clientii, televiziunile au coborat pretul drastic doar pentru a-si acoperi spatiul de reclama, si chiar si asa, anul trecut au reusit sa-l umple doar in proportie de 70%.
In 2010 se anunta noi scaderi, advertiseri mai speriati si consumatori care se gandesc de 10 ori inainte de a le cumpara brandul.
Criza le-a adus agentiilor de media clienti din ce in ce mai exigenti, concentrati mai mult pe pret decat pe calitate, de unde si licitatii anuntate si organizate la foc automat.
„In 2009 s-a ajuns la ceea ce numim noi – o inflatie de pitch-uri.In mod normal, pitch-ul se face si daca advertiserul vrea sa testeze piata, sa vada ce agentii mai apar, ce oferte au, si din ratiuni strategice: vor sa intre pe medii pe care nu le-au folosit pana atunci. La noi, pretul genereaza pitch-ul. Nu tine deloc de competenta agentiei, ca dovada, dupa multe pitch-uri, contul ramane la aceeasi agentie”, a declarat Dan Balotescu, general managerul Media Investment, agentie de media controlata de holdingul de comunicare The Group.
Criza a mai condus la un efect negativ pe piata de publicitate: s-a renuntat masiv la cercetare.
„A scazut foarte mult calitatea research-ului. Exista studii radio, de exemplu, care se raporteaza doar la publicul urban, au renuntat la masuratorile nationale. Nu se mai investeste in monitorizarea online-ului. Toate conduc la alocarea de bugete mai mici pe media respectiva”, a afirmat Balotescu.
TV-ul a fost si va ramane mediul cel mai accesibil si utilizat de advertiserii romani, inclusiv in 2010, insa problemele cu care se confrunta, la nivel de investitii, sunt evidente.
Potrivit lui Balotescu, la rate-card, TV-ul a scazut cu 20% in 2009, iar la net cu 50%. In 2010, investitiile pe acest canal vor scadea cu cel putin 10%, sustine seful Media Investment, iar preturile practicate de televiziuni vor continua sa scada, motivul fiind tot dorinta de a-si vinde cat mai mult din spatiul de reclama, obisnuite cu o acoperire de peste 90% in 2007.
Online-ul, desi a scazut cel mai putin in 2009 si este vazut ca singurul mediu care va inregistra o evolutie anul acesta, nu va castiga foarte mult in influenta. De ce?
„Exista, intr-adevar, o reticenta in utilizarea acestui mediu, atat din partea clientilor, cat si agentiei: ne-am obisnuit, in ani de experienta, sa folosim canalele clasice. Insa, ca Internetul sa primeasca bugetul pe care il vrea, trebuie sa se schimbe ceva: exista research pe online, exista content, insa, ambele insuficiente”, explica Balotescu.
Opinia reprezentantului Media Investment este impartasita si de seful OMD Romania.
„Eu nu cred ca Internetul a reusit sa atraga mai mult de 5% din investitiile publicitare anul trecut. Asta, in conditiile in care, in tari ca Marea Britanie si Danemarca, a atras cam 30%, iar media europeana este undeva la 20%. Iar consumatorul roman nu este mult diferit fata de cel francez. Greseala clientului si a agentiei este ca nu pun consumatorul din Romania pe picior de egalitate cu cel din Franta. Insa si clientul, ca sa investeasca pe un mediu sau altul, are nevoie de penetrare si research”, a afirmat Mucichescu.
Una din problemele pe care le prezinta online-ul romanesc, si care conduc la reticenta agentiilor si a clientilor de a-l folosi, tine de tehnica si confort.
„Bannerele simple pot fi incarcate si de agentia de media, insa proiectele complicate, complexe, au nevoie de aportul unei agentii de creatie, care detine softurile si cunostintele necesare. Sunt unele proiecte care mananca foarte mult timp pana le incarci pe site-uri, e o munca suplimentara dificila, care ar trebui simplificata. Mi s-a intamplat ca incarcarea unui proiect online sa-mi manance mult mai mult timp decat un media plan complet facut pentru 20 de statii TV”, a declarat Cristian Mucichescu.
Cum va arata publicitatea in 2010? Directiile actuale nu arata deloc o redresare a investitiilor.
Problemele din mediul bugetar, cu taieri de salarii, job-uri mai putine, soldate cu mitinguri de protest si amentari cu greve generale, nu fac altceva decat sa stranga si mai tare cureau la sacul cu bani ai advertiserilor.
„Cum sa creasca investitiile? Cu demonstratii in Piata Victoriei? Ieri, in timpul demonstratiilor din fata Guvernului, doi clienti au anuntat deja reduceri de buget”, a afirmat Dan Balotescu, de la Media Investment.
Cu siguranta, deciziile luate la nivel de bugetari, care au condus si la manifestatiile de miercuri (19 mai), vor afecta vizibil investitiile in media, a opinat si Mucichescu de la OMD.
Si Bogdan Prajisteanu, directorul general al agentiei Mediaedge:cia, a declarat recent pentru DailyBusiness.ro ca problemele bugetarilor vor trage in jos publicitatea cu cel putin 10%.