- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Sefii din advertising: Fiecare miting si greva mai taie putin din bugetele de publicitate

20 May, 16:21 • andra.gheorghe
Cu mitinguri in Piata Victoriei si greve generale, publicitatea nu are nicio sansa sa raporteze cresteri pana la finalul anului, sustin sefi de agentii media precum Cristian Mucichescu (OMD Romania) sau Dan Balotescu (Media Investment), dintre care ultimul chiar a avertizat ca "in timpul manifestatiilor din Piata Victoriei, doi clienti au anuntat scaderi de bugete".
Sefii din advertising: Fiecare miting si greva mai taie putin din bugetele de publicitate

Publicitatea nu a stat pe roze in 2009, iar viitorul nu suna mai bine. Toate mediile au raportat scaderi ale investitiilor, agentiile de media au trebuit sa isi regandeasca business-urile pentru a-si pastra clientii, televiziunile au coborat pretul drastic doar pentru a-si acoperi spatiul de reclama, si chiar si asa, anul trecut au reusit sa-l umple doar in proportie de 70%.

In 2010 se anunta noi scaderi, advertiseri mai speriati si consumatori care se gandesc de 10 ori inainte de a le cumpara brandul.

Criza le-a adus agentiilor de media clienti din ce in ce mai exigenti, concentrati mai mult pe pret decat pe calitate, de unde si licitatii anuntate si organizate la foc automat.

„In 2009 s-a ajuns la ceea ce numim noi – o inflatie de pitch-uri.In mod normal, pitch-ul se face si daca advertiserul vrea sa testeze piata, sa vada ce agentii mai apar, ce oferte au, si din ratiuni strategice: vor sa intre pe medii pe care nu le-au folosit pana atunci. La noi, pretul genereaza pitch-ul. Nu tine deloc de competenta agentiei, ca dovada, dupa multe pitch-uri, contul ramane la aceeasi agentie”, a declarat Dan Balotescu, general managerul Media Investment, agentie de media controlata de holdingul de comunicare The Group.

Criza a mai condus la un efect negativ pe piata de publicitate: s-a renuntat masiv la cercetare.

„A scazut foarte mult calitatea research-ului. Exista studii radio, de exemplu, care se raporteaza doar la publicul urban, au renuntat la masuratorile nationale. Nu se mai investeste in monitorizarea online-ului. Toate conduc la alocarea de bugete mai mici pe media respectiva”, a afirmat Balotescu.

TV-ul a fost si va ramane mediul cel mai accesibil si utilizat de advertiserii romani, inclusiv in 2010, insa problemele cu care se confrunta, la nivel de investitii, sunt evidente.

Potrivit lui Balotescu, la rate-card, TV-ul a scazut cu 20% in 2009, iar la net cu 50%. In 2010, investitiile pe acest canal vor scadea cu cel putin 10%, sustine seful Media Investment, iar preturile practicate de televiziuni vor continua sa scada, motivul fiind tot dorinta de a-si vinde cat mai mult din spatiul de reclama, obisnuite cu o acoperire de peste 90% in 2007.

Online-ul, desi a scazut cel mai putin in 2009 si este vazut ca singurul mediu care va inregistra o evolutie anul acesta, nu va castiga foarte mult in influenta. De ce?

„Exista, intr-adevar, o reticenta in utilizarea acestui mediu, atat din partea clientilor, cat si agentiei: ne-am obisnuit, in ani de experienta, sa folosim canalele clasice. Insa, ca Internetul sa primeasca bugetul pe care il vrea, trebuie sa se schimbe ceva: exista research pe online, exista content, insa, ambele insuficiente”, explica Balotescu.

Opinia reprezentantului Media Investment este impartasita si de seful OMD Romania.

„Eu nu cred ca Internetul a reusit sa atraga mai mult de 5% din investitiile publicitare anul trecut. Asta, in conditiile in care, in tari ca Marea Britanie si Danemarca, a atras cam 30%, iar media europeana este undeva la 20%. Iar consumatorul roman nu este mult diferit fata de cel francez. Greseala clientului si a agentiei este ca nu pun consumatorul din Romania pe picior de egalitate cu cel din Franta. Insa si clientul, ca sa investeasca pe un mediu sau altul, are nevoie de penetrare si research”, a afirmat Mucichescu.

Una din problemele pe care le prezinta online-ul romanesc, si care conduc la reticenta agentiilor si a clientilor de a-l folosi, tine de tehnica si confort.

„Bannerele simple pot fi incarcate si de agentia de media, insa proiectele complicate, complexe, au nevoie de aportul unei agentii de creatie, care detine softurile si cunostintele necesare. Sunt unele proiecte care mananca foarte mult timp pana le incarci pe site-uri, e o munca suplimentara dificila, care ar trebui simplificata. Mi s-a intamplat ca incarcarea unui proiect online sa-mi manance mult mai mult timp decat un media plan complet facut pentru 20 de statii TV”, a declarat Cristian Mucichescu.

Cum va arata publicitatea in 2010? Directiile actuale nu arata deloc o redresare a investitiilor.

Problemele din mediul bugetar, cu taieri de salarii, job-uri mai putine, soldate cu mitinguri de protest si amentari cu greve generale, nu fac altceva decat sa stranga si mai tare cureau la sacul cu bani ai advertiserilor.

„Cum sa creasca investitiile? Cu demonstratii in Piata Victoriei? Ieri, in timpul demonstratiilor din fata Guvernului, doi clienti au anuntat deja reduceri de buget”, a afirmat Dan Balotescu, de la Media Investment.

Cu siguranta, deciziile luate la nivel de bugetari, care au condus si la manifestatiile de miercuri (19 mai), vor afecta vizibil investitiile in media, a opinat si Mucichescu de la OMD.

Si Bogdan Prajisteanu, directorul general al agentiei Mediaedge:cia, a declarat recent pentru DailyBusiness.ro ca problemele bugetarilor vor trage in jos publicitatea cu cel putin 10%.

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
Supărarea lui Pescobar: Paul Nicolau de la Taverna Racilor își taie cardul în fața urmăritorilor, punctând sfârșitul unei colaborări vechi!
Supărarea lui Pescobar: Paul Nicolau de la Taverna Racilor își taie cardul în fața urmăritorilor, ...
Buget iarnă 2024-2025. Iarna nu-i ca vara, cum te pregăteşti pentru a nu apela la împrumuturi
Buget iarnă 2024-2025. Iarna nu-i ca vara, cum te pregăteşti pentru a nu apela la împrumuturi
Ce este mai bun dintre pâine și mămăligă. Poți ajunge să te îngrași. Explicația medicului
Ce este mai bun dintre pâine și mămăligă. Poți ajunge să te îngrași. Explicația medicului
Cât costă o porție de paste la restaurantul lui Florin Ristei. Un vlogger celebru a vizitat localul din Centrul Vechi: „Nota este de 9,62 – pentru gust”
Cât costă o porție de paste la restaurantul lui Florin Ristei. Un vlogger celebru a vizitat localul ...
Cutremur pe scena politică! Klaus Iohannis face anunțul despre planurile Guvernului Ciolacu 2!
Cutremur pe scena politică! Klaus Iohannis face anunțul despre planurile Guvernului Ciolacu 2!
Crin Antonescu nu a muncit deloc în ultimii 10 ani: „Am trăit financiar din veniturile soției mele și din economiile mele destul de firave”
Crin Antonescu nu a muncit deloc în ultimii 10 ani: „Am trăit financiar din veniturile soției mele ...
VIDEO Gardul Palatului Cotroceni a fost vandalizat de un protestatar: „Trădătorule, pleacă!”
VIDEO Gardul Palatului Cotroceni a fost vandalizat de un protestatar: „Trădătorule, pleacă!”
Mesajul de Crăciun al lui Klaus Iohannis pentru români: „Vă doresc sănătate, bucurie și să petreceți aceste zile binecuvântate în tihnă”
Mesajul de Crăciun al lui Klaus Iohannis pentru români: „Vă doresc sănătate, bucurie și să petreceți ...
Programul STB pentru noaptea de Revelion. Autobuz special pe traseul liniei 41
Programul STB pentru noaptea de Revelion. Autobuz special pe traseul liniei 41
VIDEO Jaf „armat” la un cazino din Cluj-Napoca. Hoțul a amenințat cu un pistol de jucărie și a plecat cu 7.000 de lei
VIDEO Jaf „armat” la un cazino din Cluj-Napoca. Hoțul a amenințat cu un pistol de jucărie și ...
Klaus Iohannis a promulgat o lege prin care Guvernul poate emite ordonanțe pe durata vacanței parlamentare
Klaus Iohannis a promulgat o lege prin care Guvernul poate emite ordonanțe pe durata vacanței parlamentare
Dan Șucu, patronul Mobexpert și al Rapidului, a turnat la Securitate în timpul regimului comunist. Notele informative au fost publicate de CNSAS
Dan Șucu, patronul Mobexpert și al Rapidului, a turnat la Securitate în timpul regimului comunist. ...
Afi Palace Cotroceni: Singurul mall din București deschis de Crăciun, cu program special pentru sărbători!
Afi Palace Cotroceni: Singurul mall din București deschis de Crăciun, cu program special pentru sărbători!
Cea mai scumpă parcare din Poiana Brasov. Tarifele care dau fiori turiștilor!
Cea mai scumpă parcare din Poiana Brasov. Tarifele care dau fiori turiștilor!
Cum să alegi cizmele perfecte pentru copil
Cum să alegi cizmele perfecte pentru copil
Financial Times: Campania lui Călin Georgescu, susținută de o firmă din Rusia care a lucrat la campania prezidențială a lui Vladimir Putin
Financial Times: Campania lui Călin Georgescu, susținută de o firmă din Rusia care a lucrat la campania ...
Giclee pe canvas: secretul inegalabil al culorilor vibrante și valorii artei moderne
Giclee pe canvas: secretul inegalabil al culorilor vibrante și valorii artei moderne
5 semne care îți arată că ai nevoie de o cameră spion în locuința ta
5 semne care îți arată că ai nevoie de o cameră spion în locuința ta