Publicitatea indoor locala nu a depasit pragul de 6 milioane euro in 2009. Inceputul anului i-a prins pe jucatorii de nisa intr-o nota optimista.
Cu ochii in permanenta pe bugetele clientilor, care pareau sa isi revina dupa un prim an de criza profunda, firmele de indoor sperau la cheltuieli cu 10%-15% mai mari in 2010. N-a fost sa fie.
Dupa euforia primului trimestru, cand toata publicitatea parea sa isi revina, masurile luate pe plan economic si politic de guvernanti au inchis robinetele advertiserilor.
„Procentul de 15% estimat la inceputul anului nu se aplica in cazul pietei de indoor local. Nivelul din 2009 s-a mentinut si in 2010, cu o marja de -5%”, au declarat pentru DailyBusiness.ro oficialii firmei de indoor advertising Brand Management, cifra fiind asumata si de Tudor Maxim, managing partner-ul companiei de profil Elevate.
Potrivit lui Maxim, anul a inceput bine pentru indoor-ul local, dar masurile economice care au lovit direct in consumator nu au ocolit nicio nisa, deci nici indoor-ul.
„Anumite medii de indoor au mers mai bine. Dar per total, piata a scazut cu 5% si o sa scada si in 2011”, a declarat Maxim.
Potrivit reprezentantilor Brand Management, investitiile alocate indoor-ului ar urma sa scada cu 5% si anul viitor, eventual sa stagneze la nivelul lui 2010, intr-un scenariu optimist.
Printre mediile din indoor care au reusit sa atraga investitii mai mari in 2010, dupa un recul evident in in 2009, se numara mall-urile.
„In 2009, un buget de top operat de advertiseri pentru publicitate in mall se ridica la circa 17.000 euro. Asta pentru ca anul trecut a luat amploare indoorul pe hypermarket-uri, clientii concentrandu-se pe cresterea vanzarilor la raft, per brand”, au explicat reprezentantii Brand Management.
In 2010, an cu lansari de mall-uri ca Sun Plaza, Cocor Store sau Atrium Center Arad, clientii s-au reintors, uneori cu bani ceva mai multi.
„Cel mai mare buget de indoor advertising operat intr-un mall din top trei pe piata locala a fost putin sub 20.000 euro”, sustin specialistii Brand Management.
Clientii au regandit, anul acesta, inclusiv modul in care si-au impartit bugetul de indoor.
„Bugetele au fost reajustate si redistribuite pe o plansa mai mare de suporturi indoor. De exemplu, daca inainte puneam un buget de, sa zicem, 1.000 euro pe un singur suport, anul acesta acelasi buget l-am repartizat pe 3-4 tipuri de suporturi „, explica reprezentantii Brand Management.
Printre cele mai importante business-uri de indoor advertising care opereaza in Romania se mai numara Monopoly Media, Indoor Media, SPM Indoor Divison sau Oops!.
Dupa cifrele de afaceri raportate la Registrul Comertului pe 2009, cele mai mari companii din publicitatea indoor au fost Monopoly Media (peste 4 milioane euro) si Indoor Media (1,4 milioane euro).