Topul Synovate a avut ca indicator impactul marcilor, compus din gradul de notorietate, in proportie de 50% in componenta indicatorului, si elemente calitative ca popularitatea, increderea pe care o inspira, inovatie, optimism si recunoastere.
In identificarea brandurilor cu cel mai mare impact in Romania, compania de cercetare a combinat nivelul de cunoastere spontana a marcilor cu punctajul obtinut pe elementele calitative.
Rezultatul a fost un top 20 branduri de impact in Romania cu Coca Cola pe primul loc, secondat de Nokia, Mercedes pe 3, urmat in ordine de BMW (4), Ariel (5), Audi (6), Adidas (7), Volkswagen (8), Dacia (9) si Jacobs (10). Pro Tv apare in top pe pozitia 15.
Pentru fiecare marca inclusa in clasament au contat factori precum inovatia si constanta comunicarii, relevanta livrata consumatorului si capacitatea de a naste emotii.
Coca Cola, cel mai de impact brand din Romania, penduleaza intre locul 1 si 2 in majoritatea clasamentelor de nisa realizate de Synovate. Astfel, in clasamentul brandurilor de notorietate ridicata ocupa locul 1. In cel al brandurilor puternice pe timp de criza ocupa pozitia a doua, in cel al brandurilor de bauturi nonalcoolice, tot locul 1. Pe segmentul brandurilor preferate de consumatori intre 18-24 ani dar si 25-34 ani ocupa pozitia frunatasa, in timp ce pe segmentele de varsta 35-44 ani si 45-54 ani ocupa pozitia secunda. Pe sexe, bautura este mai apreciata de femei decat de barbati. In topul brandurilor de impact pentru femei ocupa locul 1, in cel pentru barbati, locul 2.
In timp ce banking-ul apare totusi intr-un clasament adiacent, al brandurilor romanesti cu notorietate ridicata, prin BCR, pe locul 4, si are si un top dedicat, pe sectorul banci-asigurari, telecomul apare mentionat doar intr-un clasament secundar, al brandurilor (romanesti si internationale) cu notorietate ridicata, in care Vodafone ocupa pozitia 40 din 50.
Totusi, brandurile operatorilor telecom se numara printre putinii advertiseri care au anuntat cresteri de bugete, majoritatea marseaza pe comunicarea online, exploatand expunerea in social media (vezi colaborarea dintre Vodafone si Facebook), iar in ceea ce priveste sloganele de brand, toate penduleaza in jurul si alaturi de consumator: Orange – „together we can do more”, Vodafone – „Power to you”, Cosmote – „Lumea noastra esti tu”. In plus, sectorul telecom a fost cel mai mare investitor in publicitate in anul 2009.
Realizatorii studiului High Impact Brands au explicat ca nu au luat in calcul brandurile din sectorul de servicii, ci doar pe cele aspirationale, care influenteaza consumatorii in viata de zi cu zi si le influenteaza stari profund emotionale ca stima de sine, succesul, prestigiul (o marca puternica auto sau un telefon devin simboluri ale statutului social), optimismul (Coca Cola a fost descrisa de consumatori ca o marca pozitiva, dinamica, inca simbol al occidentului), pragmatismul (imaginea Nokia este asociata cu calitatea, combinatia intre inovatie si pragmatism).
Synovate Romania este filiala unei dintre cele mai puternice companii de cercetare de piata si marketing din lume. Parte a grupului Aegis Media, Synovate este prezenta in peste 60 de tari. In Romania, compania a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de circa 4 milioane euro.
Dumneavoastra ce opinie aveti? Nume ca Orange, Vodafone, BCR, ING sau Petrom ar trebui sa apara intr-un top al brandurilor cu impact?