Au avut un impact atat de puternic asupra pietei pe care activeaza, a consumatorilor, incat din branduri s-au transformat in substantive comune. Cu riscul, evident, de a-si pierde identitatea. Dar fiecare in parte a facut istorie, trasand noi trenduri in obiceiurile de consum.
Se confunda cu categoria de produse, multi proprietari fiind pusi in situatia de a face apel la consumatori. Este celebra replica Xerox „nu ne mai folositi numele in van!”
Dailybusiness.ro va propune o trecere in revista si o mica istorie a celor mai cunoscute branduri generice, unele dintre ele in continuare lideri de piata, altele doar o amintire a unor vremuri mai mult sau mai putin placute.
Dero, Eugenia si Cico deschid lista: sunt branduri 100% romanesti. Dero a fost readus la viata si profitabilitate cu marketing de zeci de milioane euro injectat de Unilever.
„Eugenia”, biscuitele care a luat cu asalt piata romaneasca la inceputul anilor ’60, s-a transformat in substantiv comun, fiind produs si comercializat sub acelasi nume de zeci de companii active pe segmentul de panificatie si bunuri alimentare.
Cico s-a evaporat de mult. Gustul de fructe al buturii racoritoare a ramas in memoria generatiei care a cunoscut lipsurile comunismului,cand Coca-Cola era, prin excelenta, simbolul capitalismului tabu.
Va puteti imagina viata fara PC sau telefon mobil? Dar fara frigider? Undeva pe la inceputul anilor 1900, compania „Frigidaire” a inceput sa produca si sa comercializeze in masa „cutiile” cu tehnologie de conservare a hranei de zi cu zi.
De ce aveti nevoie, pantofi sport sau adidasi? Adidas a intrat atat de agresiv pe piata la inceputul secolului trecut, incat cine merge la Nike sau Puma, tot adidasi cere.
Masina de teren este sinonim cu Jeep. Brandul produs de americanii de la Chrysler a ajuns sa defineasca o categoria SUV-urilor. Povestea Jeep-ului dateaza din 1940, cand armata americana a lansat o provocare in fata producatorilor de masini: de a construi un automobil de uz general.
[gallery:143]
Ce doamna sau domnisoara poate concepe un machiaj complet fara rimel? Instrumentul magic i se datoreaza unui impresar francez, Eugene Rimmel, care a avut nevoie de el undeva prin secolul 19. Dupa 1900, chimistul T.L. Williams l-a scos pe piata, comercializat prin firma proprie, Maybelline, care s-a transformat astfel in una dintre cele mai puternice companii de cosmetice din piata.
E mai usor sa xeroxezi decat sa fotocopiezi, fie ca o faci cu Minolta sau HP. Xerox nu a fost chiar de aceeasi parere, compania simtindu-se atat de amenintata de posibilitatea ca brandul sa i se transforme in unul generic, incat si-a rugat consumatorii sa nu-l mai „foloseasca in van”.
Cine vrea scutece, cere pampersi. Procter&Gamble a cucerit parintii cu scutecele de unica folosinta Pampers, chiar daca achizitioneaza Libero, Bella Baby Happy, Gughis sau Fippi. Situatia este similara si in cazul Always, brand aflat tot in portofoliul Procter&Gamble, care a „monopolizat” piata absorbantelor intime.
Daca aveti nevoie de o doza puternica de cofeina, dar timpul sau circumstantele nu va permit sa savurati o cafea turceasca, aveti oricand la indemana un nescafe. Brandul de cafea instant introdus pe piata de elvetienii de la Nestle in 1938, este o combinatie a numelui Nestle si a termenului cafe.
Lista de branduri a caror notorietate a ajuns sa defineasca categoria de produse in care se incadreaza continua cu Polaroid, Lego, BiC, Schotc, Post-it, Thermos, Teflon sau Polar. Va invitam si pe dvs. sa o completati.