Numarul participantilor s-a redus de la 300, criza economica parand sa ”taie” putin din entuziasm. In prima sesiune, ce va incepe in aproximativ 15 minute, se va discuta despre ”evolutia marketingului sub influenta noilor media”.
La reuniune vor participa Wim Vermeulen Director of Digital Innovation Ogilvy Group CEE Europe, Grant McKenzie, Marketing Vice-President, Ursus Breweries, Adrian Stanescu Country Manager, Think Digital si Bogdan Naumovici Creative Director, 23 Communication.
[img=570]Bogdan Naumovici[/img]
09:45
Wim Vermeulen, prezent pentru a treia oara la Digital Marketing Forum discuta despre advertisingul pe telefoane mobile.
Parcurgem era in care platformele de pe care te conectezi la Internet evolueaza – de la PC la laptop-uri, la netbook-uri si, intr-un final, la telefonul mobil. In 5 ani Internetul mobil va deveni in curand platforma principala de conectare la net, pentru ca sunt mult mai multe device-uri mobile decat desktop-uri – Kindle, tablete PC, smartphone-urile vor domina piata. Cele doua companii cu adevarat inovatoare sunt Apple si Google.
Vermeulen considera ca BlackBerry-urile nu sunt realizate pentru mobile browsing.”Sa ridice mana cei din sala care au BlackBerry-uri!”(cam 5 maini se ridica) „Mult succes atunci, pentru a accesa Internet-ul intr-un mod placut!”
Mai mult de 50% dintre americanii ce au iPhone si iPod Touch folosesc mobile Internet-ul mai des decat citesc ziarele pe print.
In 2007, cand utilizatorii se conectau la Internet, 57% dintre utilizatori trebuiau sa treaca initial prin paginile web ale operatorilor.
La finele lui 2008, doar 22% dintre utilizatori treceau initial prin paginile web ale operratorilor telecom. Cei mai multi intrau din prima pe Google. „Operatorii pierd treptat vizibilitate”.
[img=571][/img]
Apple, „rege” pe segmentul de aplicatii (150.000 de aplicatii in App Store, downloadate de miliarde de oameni), Android,cu aproape 5.000 de aplicatii, ocupa locul doi.
Numarul de aplicatii downloadate scade insa, in timp. „Dupa entuziasmul initial, numarul de aplicatii downloadate de catre utilizatori scade. Creatorii de aplicatii trebuie sa gaseasca modalitati de a trezi interesul utilizatorilor deja ‘plictisiti’de acelasi gen de aplicatii”, spune Wim Vermeulen.
Modalitati de advertising pe mobil – SMS Ads, Wap Display, Search Ads, App Display Ads, Notificari. „Acestea sunt insa modalitati plictisitoare de advertising. Cred ca mobilele ar trebui folosite pentru a imbunatati, per total, experienta utilizatorilor, prin aplicatii interesante create de companii, cum face Nike sau Kraft Foods”.
10:00
Internetul mobil in Europa va fi folosit de 40% din populatie pana in 2014 (Forrester Research)
Sistemul de operare cel mai folosit in prezent este iPhone, cu 51% cota de piata si Symbian cu 43%.
In Romania, Internetul mobil va deveni mainstream (folosit intens) in circa 2-3 ani, dar depinde de penetrarea smartphone-urilor. In Marea Britanie Internetul pe mobil deja este mainstream.
[img=572]Cristian Manafu[/img]
10:15
Grant McKenzie – britanic care se descrie ca fiind destul de tehnic dar nu „geek-ish”. „Nu sunt aici sa va dau lectii, nu sunt mama sau tatal vostru. Dar Ursus a reusit, inclusiv in Romania, sa isi creasca foarte mult brand awareness-ul prin campanii de marketing online, asa ca probabil ati avea ceva de invatat daca veti urmari campaniile noastre”.
Cladeste relatii corecte si puternice cu consumatorii. „Gandeste-te ca vrei o relatie de lunga durata, nu o singura noapte salbatica cu consumatorii!”, spune McKenzie.
„Nu mai trebuie sa consideram ca New Media este ‘noua’. Internetul exista deja de ceva vreme, nu trebuie sa avem preconceptii. In urmatorii 10 ani succesul sau insuccesul in marketing online tine de cat de prezent esti pe Internet, pe retele sociale, chiar si in jocuri video. A fi prezent pe Facebook sau a te juca World of Warcraft nu sunt atitudini antisociale ci din contra, arati ca esti mai deschis catre nou decat altii si deci ai mai multe sanse sa ai succes”.
[quote=Bogdan Naumovici]Agentiile de publicitate din Romania „chitaie de foame”[/quote]
De ce sa luam digital marketing-ul in serios in Romania? Pentru ca penetrarea telefoanelor mobile este de peste 100%, pentru ca piata se adapteaza si evolueaza zilnic, pentru ca Romania este tara cu una dintre cele mai mari viteze la Internet din lume (a cincea).
Si atunci de ce nu companiile mari nu investesc puternic in digital advertising? Pentru ca exista frica, superstitii (idei inchise, TV) si lipsa modelelor mari. „Multe company ‘joaca la sigur’ si investesc sume mari pentru reclame de 30 de secunde la televizor. Multi nu vad potentialul enorm al Internetului in advertising”, spune McKenzie.
Ce ar trebui facut daca reprezinti o companie si „iti este frica” de faptul ca anumite campanii online de advertising nu vor avea succes? „Cauta ajutor! Accepta faptul ca faci parte dintr-o ‘scoala veche’ – trebuie sa inveti sa te extinzi, nu sa detii doar un website. Fii de asemenea dispus sa esuezi dar sa inveti din acel esec”.
Nu accepta doar campanii de advertising banale prin bannere. Ideile originale sunt la mare cautare, nu va limitati la clasicele reclame. Creati un brand.
[img=573][/img]
La Ursus am realizat in urma cu ceva vreme ca marketingul nostru online este foarte slab, dar am fost foarte decisi sa devenim foarte buni. Oameni din Londra lucreaza pentru campanii de marketing in Romania. Am investit poate chiar 20 mil. euro pentru campanii de advertising in Europa de Est, inclusiv Romania, in ultimele 12 luni.
10:30
Adrian Stanescu – „Cred ca in continuare in Romania 90% din publicitatea online este inca intruziva si nerelevanta. Lipseste interactivitatea, imaginatia”.
Bannerele high-definition si interactive ar trebui folosite mai des. Trebuie masurat si numarul mediu de secunde in care un utilizator a interactionat cu reclama respectiva – mouse over-ul -. Rata medie de „dwell time” este in jur de un minut. E important acest factor pentru a sti daca utilizatorul doar a trecut din greseala cu mouse-ul peste reclama, sau chiar i-a placut aceasta.
Cred ca acest indicator este chiar mai bun decat audienta de la TV, pentru ca acolo nu stim daca utilizatorul s-a dus la televizor sa-si faca un sandwich sau chiar s-a uitat la reclame.
10:45
Bogdan Naumovici ofera sfaturi pentru marketerii ce activeaza in online. Naumovici are experienta de 13 ani in marketing, fiind unul dinter cei mai cunoscuti oameni de pe acest segment.
„Scoateti capul din pamant. Nu cred ca vreti sa aveti un blog sau proiect doar de dragul de a-l avea! Pentru asta trebuie sa fiti mai incisivi, si chiar de nu stiti engleza cum trebuie sau stiu eu ce, nu e problema. Stiu altii pentru tine!”
trebuie sa stiti totul despre concurenta dar si despre business-ul in care vreti sa intrati, spune Naumovici. „De exemplu, o agentie voia sa faca campanii de advertisting pentru o companie de bere, si erau frustrati ca acea companie i-a respins. Si atunci i-am intrebat pe cei care voiau sa isi vanda ideea daca ei stiu macar cate halbe de bere sunt pe piata de la acea companie, care este durata de viata a unei halbe si cata bere se bea in Romania. Habar nu aveau. Si atunci cum cred ei ca pot sa isi vanda ideile?”, se intreaba, retoric, Naumovici, foarte vehement.
Agentiile de publicitate din Romania „chitaie de foame” in prezent, in lipsa de idei inovatoare. „Acum se discuta doar de pret, au ajuns sa lucreze pe gratis”. Online-ul a plecat ieftin si e foarte foarte greu sa-l faci scump.
Pozitionati-va si specializati-va. Clientii aduna la pitchuri cate 10 agentii, pentru ca nu mai stiu ce sa aleaga. Si asta este vina agentilor pentru ca nu s-au pozitionat clar pe piata, pentru ca nu au atacat o nisa pe care sa fie cei mai buni si sa iasa in fata.
sa nu cumva sa va lasati descurajati. Intreceti-va permanent. Mergeti la competitii, cel mai bine cu juriu strain, sunt cei mai obiectiv. In Romania, juriul la competitii este indoielnic.
„Pe de o parte este bine ca sunt mai putini bani in aceasta perioada. Daca o anumita companie trebuie sa dea 2 mil. euro pentru o campanie de advertising, acea firma taie firul in 100 inainte sa dea banii! Daca dau 20.000 euro pentru o campanie de online, ii dau si zic ‘eh, lasa, fac ei ceva!'”
Cand veti incepe sa aveti bani, nu va apucati sa angajati orbeste! E de ajuns sa ai cativa oameni, sa-i cunosti, sa fie buni! „Am gresit la un moment dat si am tot angajat studenti. Nu au fost buni, a fost o pierdere de resurse si de timp! Ramaneti putini dar eficienti!”
11:40
Incepe partea a doua a conferintei. Tema este „Ce impact are astazi marketingul digital”. Vorbitorii sunt Ray Moore,Creative Director la Kondiment, Steffen Ehrhardt, Product Specialist la Google pe EMEA si Vlad Ionescu, Online Research Consultant pentru Gemius Research.
12:00
Ray Moore
Cum (iti) cauti inspiratia? „Nu, nu caut pe Google, nu, nu caut online, desi Internetul are toate raspunsurile. Problema este ca toti au acces la Internet si toti pot sa vada ce se intampla in spatiul virtual, deci nu te poti diferentia in proiectele online”, este de parere Moore. „Avem nevoie de inovatie, de inspiratie din offline deci”.
– Orice obiect care arata altfel poate aduce inspiratie – un semn auto pictat cu ochi, o reclama la un magazin de baterii construita din … baterii reciclate, un singur pantof pierdut pe nisip, o gasca in mijlocul strazii. Toate acestea sunt surse de inspiratie, tocmai pentru ca sunt scene deosebite. „Intrebarea pe care trebuie sa ti-o pui cand vezi o scena deosebita trebuie sa fie – cum pot sa folosesc secvente deosebite din viata de zi cu zi pentru o campanie de advertising? Si arati companiilor imagini deosebite, vii cu o idee si o vinzi. E surprinzator cate companii se amuza si se gandesc sa foloseasca ceva amuzant, chiar de nu are legatura directa cu produsul in sine”.
12:10
Steffen Ehrhardt de la Google a oferit explicatii tehnice despre optimizare pe Google, cuvinte cheie sau cookie-uri.
Campaniile care folosesc aplicatia Conversion Optimizer de la Google atrag in medie cu 20% mai multe comenzi.
Google Analytics – sunt multe functionalitati ‘ascunse’ in Google Analytics. Cu aceasta aplicatie poti sa aflii rate de conversie, valoarea medie a comenzilor de pe un portal de e-commerce, identifica zone pentru ca site-ul sa fie mai eficient. „Recomand sa va uitati cu atentie la fiecare optiune, sa nu va multumiti doar cu statisticile clasice”.
Keyword Tool „nu a fost o aplicatie foarte buna, pana recent”. Aceasta permite cautare flexibila dupa cuvinte cheie, estimeaza traficul pe care l-ar atrage anumite cuvinte de pe motorul de cautare Google si care este vizibilitatea acestuia.
Stefan Ehrhardt sustine ca in campanii de advertising pot fi folosite pentru optimizare si rezultate mai bune si aplicatii precum Website Optimizer, Insights for Search (Google Trends – n.r.), AdWords Editor, AdWords API, My client center, Change History, Display Ad Builder, Report Center, AdPlanner. „Majoritatea acestor aplicatii sunt gratuite. Daca vreti raspunsuri…’just Google it!’ sau cautati pe YouTube”.
De ce ar trebui ca marketerii sa foloseasca Google AdWords? „Ai oportunitatea de a targeta utilizatorii, sa ii gasesti foarte rapid si eficient. De asemenea, este ieftin si Google AdWords poate aduce multi bani chiar si companiilor mici si medii, nu este un tool accesibil doar companiilor mari”, spune reprezentantul Google.
Oficialul Google a terminat prezentarea printr-un citat al lui John Wayne – Life is already hard, it’s harder if you are stupid. „De aceea folositi oportunitatile gratuite pe care le are Google. Poate nu sunt cele mai bune, dar decideti dumneavoastra!”
In ceea ce priveste cota de piata si veniturile de pe piata locala pe care le genereaza Google, oficialul companiei a spus ca nu poate oferi aceste date dar „atat cota de piata cat si veniturile cresc semnificativ. Parerea mea este ca ar trebui sa fim mai prezenti in aceasta tara care are foarte mare potential”.
12:45
Vlad Ionescu ofera un studiu dedicat prezentei online a brandurilor ce activeaza pe piata locala. „Afla care sunt clasamentele brandurilor din domeniile auto, telecom, ingrijire personala (cosmetice) si banci/asigurari”.
Metodologia studiului – cercetarea s-a desfasurat in perioada 14-25 ianuarie 2010, esantion de 2.400 de utilizatori romani de Internet intre 18-45 ani. Compania a redus numarul de categorii la doar patru, pentru a putea fi mai usor de citit si completat.
DailyBusiness.ro va prezinta intrebarea la care au raspuns cei 2.400 de oameni si clasamentul primilor clasati.
Daca ne referim la branduri romanesti populare care sunt primele branduri la care va ganditi? Dacia – 33%, pe primul loc. Acest brand e urmat de Ursus si Petrom (6% respectiv 5%)
Daca ne referim la branduri romanesti de incredere care sunt primele branduri la care va ganditi? Dacia – 27%, BCR 7% si Arctic cu 6%.
Care sunt brandurile romanesti cele mai prezente pe Internet? Dacia – 30%, BCR – 10%, Petrom – Petrom.
Care dintre caracteristicile de mai jos definesc cel mai bine un brand de succes? Pe primul loc, are produse/servicii de inalta calitate – 62%, este foarte cunoscut (45%).
Care dintre caracteristici definesc cel mai bine prezenta online a unui brand? Datele necesare despre produsele/serviciile sale si datele de contact sunt disponibile online – 46%, Imaginea online este buna si se imbunatateste – 38%, Produsele/serviciile salee pot fi cumparate pe Internet – 30%.
Ce branduri din categoria banci si asigurari cunoasteti? BCR – 56%, ING – 43%, BRD 41%. Pe ultimul loc se afla Omniasig cu 7% si CEC, tot cu 7%.
Ce branduri din categoria ingrijire personala cunoasteti? Avon -30%, pe primul loc, urmat de Nivea cu 27% si Oriflame cu 19%
Ce branduri din categoria auto cunoasteti? Dacia – 49%, BMW – 30% si Mercedes – 27%
Ce branduri de telefonie cunoasteti? Orange – 78%, Vodafone – 74% si Cosmote – 63%.
13:50
In sesiunea urmatoare se va discuta despre strategie si planning in marketingul digital. Vorbitorii sunt Bogdan Nitu
General Manager, Webstyler, Costin Radu, Managing Partner, IQ Ads & Smark si Mike Stapelfeld, Digital Director, Omnicom Media Group. Discutiile vor incepe in circa 15 minute.
14:35
Bogdan Nitu – Internetul nu este un canal, desi este privit asa. Internetul este de fapt un loc, la fel ca oricare altul, si trebuie privit astfel – Internetul este o piata. Asa imi incep eu speech-ul in fata clientilor.
Notiunea de engagement e perceputa deseori gresit in piata. „Hai sa-ti spun eu despre mine, si tu esti spectator. Nu esti actorul principal, ci eu, compania care iti ofera serviciile, sunt. Totul trebuie sa fie despre consumator, nu despre compania care ofera serviciile”. Trebuie sa participi activ impreuna cu clientul la crearea campaniei. „E o gluma pe Internet, legata de Ikea – managerul Ikea invita potentialul client si ii spune ‘make a chair and take a seat!’.
15:00
Costin Radu discuta despre ce indicatori sa NU folosesti pentru a masura eficienta unei campanii online, referindu-se in special la bannere.
Intebarea este „cum stiu daca functioneaza sau nu bannerele pe Internet?” Principalul argument contra este ca bannerul nu functioneaza pentru ca nimeni nu da click pe ele. „Bannerul ar putea functiona pe principiul ca este display advertising, la fel ca si pe print sau outdoor. Nu click-ul este relevant sa ne dam seama”. Bannerul poate avea doar scop informativ, ca o campanie McDonalds unde compania anunta ieftinirea meniului de la 13,5 lei la 10 lei. Click to rate este un indiciu privind engagementul nu si efectul final al acelei reclame,care poate fi mult mai mare.
Bannerele nu functioneaza pentru ca nimeni nu tine minte o campanie de acest fel – alt argument contra bannerelor. 92% dintre oameni uita ca au vazut un banner dupa doar cateva minute dupa care au fost expusi la ele. Argumentul care desfiinteaza aceasta teorie este ca omul tine minte si in subconstient un mesaj, la nivel subliminal, nu neaparat constient.
Bannerele nu functioneaza pentru ca sunt enervante. Cu toate acestea, spune Radu, chiar daca sunt enervante, omul tine minte acel brand si acest lucru ajuta in mare parte din timp.
Bannerele functioneaza pentru ca spre deosebire de TV, utilizatorii sunt sigur in fata computerului. „Acest lucru insa nu garanteaza faptul ca omul chiar vede acea reclama. Imaginati-va un banner pe un site de matrimoniale, inconjurat de femei. Nu cred ca cineva va remarca reclama la BCR…”, spune, zambind, Costin Radu.
15:30
In urmatoarea sesiune vor prezenta „Strategii si planning-uri in marketing-ul digital” Stefan Chiritescu,Head of Planning, Graffiti BBDO si Radu Ionescu, General Manager, Kinecto.
Boros Botond discuta despre importanta crescanda a Facebook-ului in online.
Numarul de oameni inregsitrati pe Facebook este mai mare decat Comunitatea Budistilor. Trebuie ca firmele sa incerce sa atraga cat mai multi din acesti utilizatori. De ce? „Majoritatea celor prezenti pe Facebook, de exemplu, consuma informatii de pe Internet si cumpara produse. Sunt activi. De asemenea, informatiile se raspandesc mult mai repede intre cei care au conturi pe retele sociale. Comunicarea este bidirectionala si, mai mult de atat, media traditionala devine din ce in ce mai conectata la lumea online”.
Un plus al Facebook-ului este faptul ca paginile si aplicatiile pot fi personalizate, asa cum a facut Nivea. Compania a derulat o campanie in care puteai pune diferite coafuri unor manechine, creand astfel interactiune. Utilizatorii erau apoi liberi sa comenteze coafurile realizate de alti useri.
Radu Ionescu ofera sfaturi pentru companiile ce doresc sa incerce advertising online pe Facebook, dar si prin intermediul bloggerilor.
Facebook atrage 50.000 de useri pe saptamana in Romania. Peste 4.400 de romani au peste 64 de ani si sunt prezenti de Facebook. Radu Ionescu recomanda ca firmele romanesti sa incerce campaniile de text pe Facebook care sunt la jumatate de pret fata de Google.
Companiile de PR sunt depasite, nu stiu sa lucreze pe online. Bloggerii in schimb cunosc mediul, asa ca firmele ar trebui sa apeleze la ei, considera Radu Ionescu.”Bloggerii inteleg mult mai repede despre ce este voba intr-o campanie mai non-conformista si nu pierzi timpul pentru a explica business plan-ul”.
Pentru a putea gasi bloggerii potriviti, puteti folosi ZeList.
Viralele de mare succes sunt in general scumpe – Bud Light, Evian. Sa nu va fie frica de flash si video. „Nu exista interactivitate si brand experience fara flash si video, asa cum a facut verbatim in Japonia” – Verbatim.jp.
Testati affiliate marketing, in special pentru cei ce vand online. „Affiliate marketing-ul este ‘the next big thing’ pentru magazine online, in prima faza'”.