Facebook a reusit in al doilea semestru al anului trecut sa isi dubleze numarul de utilizatori in Romania, pana la 500.000, aceasta fiind cea mai importanta crestere inregistrata de o retea sociala, in tara, spun antreprenori din online. Cresterea sustinuta va continua, sustinuta fiind atat de oamenii ce doresc sa isi intareasca business-urile, cat si de utilizatorii atrasi, pur si simplu, de activitatile sustinute pe retelele sociale.
Pe domeniul business, utilizatorii romani folosesc retele sociale precum Linked-in, brand international, si Key People, comunitate romaneasca premium, gazduita de site-ul DailyBusiness.ro.
„Facebook va fi usor de inteles de catre cei care vin dinspre Hi5. Nu cred ca acestia vor intelege in 2010 ce e cu Twitter, de exemplu”, a declarat pentru DailyBusiness.ro Bobby Voicu, blogger si antreprenor in online. „Acestia vor fi atrasi si de partea de gaming social si de partea de sharing de fotografii ce are loc pe Facebook”, a mai continuat Voicu.
Twitter va continua de asemenea sa creasca, insa, avand in vedere baza redusa de utilizatori (in jurul a 20.000 la finele lui 2009), serviciul nu este foarte raspandit. „Twitter va creste, insa nu va depasi 30.000 de conturi pana la finele anului in curs, ramanand non-mainstream”, este de parere Radu Ionescu, director general al agentiei Kinecto. „De departe cel mai dinamic va fi Facebook, care estimez ca va depasi pana la sfarsitul anului 1 milion de utilizatori activi in Romania. Hi5 se va mentine probabil, ca utilizatori si trafic”, a continuat acesta.
Si mai optimist in ceea ce priveste evolutia Facebook in Romania se arata Cristian Manafu. Acesta a spus ca, avand in vedere dinamica mai redusa a Neogen, nu este exclus ca Facebook sa depaseasca in 2010 reteaua sociala autohtona care numara la finalul anului trecut circa 2 milioane de conturi, dintre care circa 86% provin din Romania, conform unei analize publicate pe site-ul Alexa.com in luna decembrie a anului trecut.
„In mod optimist, in 2010 Facebook va depasi Neogen, desi este inca la o patrime din acesta. Daca nu, in 2011 sigur se va intampla acest lucru”, spune Manafu. Contactat de catre DailyBusiness.ro, Calin Fusu, seful Neogen, nu a facut comentarii pentru acest articol.
De ce sunt atrasi si oamenii de business de Facebook? Principiul de functionare presupune utilizare inclusiv in orele ce urmeaza muncii efective, pentru a isi intari relatiile, intr-un mediu considerat ca fiind ‘intim’.
„Practic, pe Twitter poate vedea aproape oricine ce comunici, la fel si pe LinkedIn. In schimb pe Facebook poti sa limitezi numarul celor ce iti vad contul, poti alege sa comunici numai cu zece oameni, care vrei tu. De asemenea pe reteaua sociala americana nu trebuie sa fii prezent foarte des, ca pe Twitter, si nici nu te simti constrans, ca in cazul unui blog, sa scrii des sau sa ai activitate continua, pentru a avea succes si a fi relevant”, este de parere Manafu.
Florin Secanu, general manager al Xipe Interactive, care detine proiectul Autonovo.ro, este un exemplu pentru afirmatiile lui Cristian Manafu. „Dintre toate retelele sociale nu folosesc decat Facebook in mod curent, cu toate ca am conturi pe multe altele. Cred ca Facebook se potriveste cel mai bine cu cerintele mele. Am testat destul de mult anul trecut platformele si pentru business, integrand diverse medii si avand mai multe conturi. Evident, se poate face mai mult”, a spus Secanu.
Bobby Voicu completeaza si subliniaza ca Twitter va fi folosit nu atat ca platforma de promovare a companiilor ci mai degraba ca modalitate de pornire a diferitelor campanii in alte medii. „Facebook va incepe sa fie platforma pentru o gramada de campanii in 2010 (si in 2009 s-a vazut). Sper sa vedem mai multe aplicatii de Facebook in cadrul acestor campanii, nu numai Fan Pages si grupuri”, spune Bobby Voicu.
Radu Ionescu considera ca majoritatea spenderilor din online vor incepe sa directioneze bugete si campanii mult mai mult spre retelele sociale, in 2010.
La nivel global, cu 350 de milioane de utilizatori, Facebook a ajuns in 2009 cea mai importanta retea sociala virtuala a lumii, detronand MySpace. Si Twitter, reteaua de microblogging, a ajuns la aproximativ 40 de milioane de utilizatori.
Celor aproape 400 de milioane de utilizatori cat aduna Facebook si Twitter li se adauga alte sute de milioane care au conturi pe Hi5, LinkedIn sau MySpace.
Facebook a inregistrat in 2009 afaceri de circa 0,5 mld. $, anumite companii de cercetare estimand ca, pe plan global, compania va inregistra venituri de 1 mld. $ anul acesta, ca urmare a cresterii veniturilor din publicitate.
Site-ul de socializare Neogen a adus companiei venituri de aproximativ 1 milion de euro in 2009.