Yalamanchi se afla la prima vizita in Romania, acest lucru ajutandu-l „sa cunoasca mai bine profilul clientilor si potentialilor clienti ai retelei sociale”. Acesta a fondat Hi5 in decembrie 2002, in prezent platforma atragand lunar 48,2 milioane de vizitatori unici.
DailyBusiness.ro: Ce cota de piata are Hi5 in Romania, pe segmentul de retele sociale?
Ramu Yalamanchi: Acoperim circa 50% din piata de Internet din Romania, adica unul din doi internauti din tara au cont pe Hi5. In octombrie, Hi5.com a atras 4,2 milioane de utilizatori unici si putin peste 2 miliarde de afisari. Ce este poate si mai important este ca peste 80% dintre romanii intre 14 si 24 de ani sunt activi pe Hi5.com. Nu ne oprim insa aici, dorim sa crestem continuu cota de piata in urmatorii ani.
DB: Facebook, Twitter, chiar si retele sociale autohtone, vin insa puternic din spate.
RY: Intr-adevar. Unii cresc insa mai repede, alti jucatori mai incet. Din datele mele, Hi5.com evolueaza insa mai repede, si-a format deja un public foarte fidel care creste continuu. Comunitatea de utilizatori din Romania se diferentiaza de majoritatea din lume prin deschidere, vizitele dese pe care le fac pentru modificarea profilelor, romanii contribuie prin crearea de avatare proprii folosindu-se de tool-urile puse la dispozitie de noi. De fapt pot spune ca activitatile pe retelele sociale oglindesc mare parte din gradul de evolutie a societatii unei tari.
DB: Stiti ca multi ar spune insa ca Hi5.com este o retea sociala „de scandal”, cu asa-zisi „pitipoance si cocalari”. Nu va deranjeaza aceasta perceptie? Nu ar putea dauna, intr-un final, business-ului?
RY: (zambind) Da, stiu ca asa este privita, uneori. Fiecare retea sociala abordeaza insa o anumita nisa. Nu poti sa te intinzi mai mult decat iti este plapuma. Astfel, de exemplu, Facebook este mai axata pe infrastructura si comunicare decat Hi5, retea care este axata pe jocuri si entertainment. 25-30% dintre utilizatorii Hi5.com in Romania folosesc in mod frecvent diferitele jocuri puse la dispozitia lor. Fiecare companie merge pe segmentul sau de piata. Intr-adevar, in cadrul Hi5.com sunt inscrisi poate mai putini oameni de afaceri dar nu acesta este target-ul nostru. De altfel, cred ca doar circa 40% dintre utilizatorii Hi5 din Romania se incadreaza in descrierea dumneavoastra, e drept ca ei ies insa mai mult in evidenta. Nu ne deranjeaza, business-ul merge foarte bine asa.
ArboInteractive infiinteaza o divizie speciala de vanzare publicitate pe Hi5.com
DB: Ce inseamna „foarte bine”? Ce afaceri ati inregistrat in 2008 si cat estimati pe 2009?
RY: Date pe regiuni nu pot oferi, si nici cifre exacte. Per total, asteptam in 2009 o crestere a afacerilor undeva intre 40-60%. Cresterea profitului va fi chiar si mai mare.
DB: In Romania, afisarile „sunt vandute” in exclusivitate de ArboInteractive. Ce pondere din cele 2 miliarde de afisari „se vand” lunar si ce planuri aveti pentru a mari aceasta pondere?
RY: In octombrie s-a vandut publicitate pe 35 milioane de afisari. Numarul de afisari „vandute” va creste continuu, odata cu infiintarea unei divizii specializate de vanzare pe Hi5.com – ArboSocial. Fata de anul trecut, afisarile vandute au crescut cu 33%. ArboInteractive isi propune ca in 2-3 ani sa detina 75% cota din vanzarile de publicitate realizate pe toate retelele sociale din Romania.
DB: De ce este nevoie de infiintarea unei divizii speciale pentru a vinde publicitate pe Hi5?
RY: Advertiserii din Romania se pare ca inca nu inteleg cu adevarat fenomenul retelelor sociale si nu stiu sa se foloseasca de ceea ce le ofera aceste spatii. Exista o perceptie invechita in piata si de aceea unul dintre rolurile principale ale Arbosocial va fi de educare si de convingere a companiilor sa isi creeze pagini de firma in mediul Hi5.com, acestea urmand a fi promovate printre utilizatori. De acolo, vorba merge mai departe si compania respectiva are doar de castigat. Oricum, consider ca marketerii vor urma trendurile altor tari si ca in 2-3 ani circa 10-15% din cheltuielile de advertising pe Internet se vor indrepta catre retele sociale.
DB: Cate companii si-au facut pagina pe Hi5, in Romania?
RY: Cred ca sunt cateva zeci, contracte incheiate cu ArboInteractive.
DB: Care este profilul utilizatorului roman de Hi5?
RY: 35% dintre utilizatori au intre 13-18 ani, 46% au intre 18 si 25, restul avand peste 25 de ani.
DB: Care sunt punctele forte ale retelei sociale Hi5.com si care cele slabe, in Romania?
RY: Romania este tara unde Hi5.com are cele mai bune performante in Europa de Est. Romania se afla in top 5 mondial. Acest lucru se datoreaza interactiunilor dintre utilizatori si a segmentului de gaming foarte popular in regiune. Mai trebuie, intr-adevar, sa progresam pe segmentul mobil. Avem o platforma si pentru telefoane mobile, dar trebuie imbunatatita.
DB: Unii utilizatori se plang de spam sau de faptul ca le sunt „sparte” conturile, furate parolele. Ce pot face in acest sens?
RY: Avem pe site customer support, o echipa dedicata din cei 60 de angajati pe care ii are in total compania care cerceteaza fiecare caz in parte si il rezolva. Oricand au o problema, pot scrie acolo.
DB: Spuneti ca piata din Romania este una cheie pentru Hi5. Si totusi nu aveti niciun fel de prezenta regionala directa. De ce?
RY: Cunoastem foarte bine piata de aici si acum o stiu si in mod direct, aflandu-ma la prima vizita in tara. Stiind specificul pietei, putem coordona totul de la distanta – in cazul nostru, din SUA. Nu avem planuri de a deschide un birou in Romania, insa, subliniez inca o data, cunoastem trendurile si ceea ce trebuie sa facem pentru a mentine cresterea si interesul pe aceasta piata. Curand vom relansa Hi5 si vom introduce noi facilitati, unele chiar targetate pentru Romania.
DB: Considerati ca pe o piata mondiala deja dominata de mari jucatori precum Facebook, MySpace, Hi5 sau Twitter, s-ar mai putea evidentia o alta companie de profil?
RY: Absolut. Insa cel mai probabil, de acum incolo vor avea succes mult mai mare retelele sociale mult mai nisate. De exemplu, o retea sociala dedicata familiilor. Sau o retea sociala unde utilizatorii sa discute despre animale de casa, sau, de ce nu, o retea sociala dedicata jurnalistilor. Oricum, trebuie gandit global, nu doar regional. Antreprenorii care ar dori sa inceapa insa o retea sociala trebuie sa cunoasca foarte bine targetul, potentialul si sa aiba o strategie clara, de unde incepi si unde inchei. Succesul se construieste in timp, pornind de la populatia unui singur stat, si apoi international.
DB: Ce ati dori sa transmiteti jucatorilor locali, cum ar fi Neogen?
RY: (zambind) Mult noroc! Si sa asculte „vocea pietei locale”, sa nu se deconecteze de la cerintele si nevoile utilizatorilor. Si avand in vedere ca Internetul nu are bariere, o iesire in international, atunci cand este oportun, nu ar strica.
DB: Suntem in pragul alegerilor prezidentiale. Credeti ca s-ar potrivi ca actualii candidati sa isi faca reclama pe Hi5.com?
RY: Absolut! In alte tari, presedinti sau candidati au profile pe Hi5.com si sunt foarte populare. Exista si reversul medaliei, pot fi supusi mai usor oprobriului cetatenilor virtuali, dar in general, rezultatele sunt foarte bune si creste in mod clar „awareness-ul”.