In Romania, au acces la Internet circa 5,7 milioane de romani cu varsta peste 15 ani, adica 1/3 din populatia de peste 15 ani, rezulta dintr-un studiu realizat de compania de cercetare InSites Consulting, care a realizat un sondaj printre 2.035 romani. 65% dintre acestia au varste sub 35 de ani. In tarile UE, ponderea internautilor cu varste sub 35 de ani este mult mai mica, de circa 38%.
„Studiul are o marja de eroare foarte mica. Am ales respondentii conform unor date Forrester Research, acestia fiind foarte relevanti”, subliniaza Sam Bertelot (foto), managing partner InSites Consulting.
33% dintre internauti detin laptop, sub media UE, unde ponderea este de 55%. Tot sub media UE este si procentajul internautilor ce detin un smartphone – 11% fata de 14%. 98% dintre romani acceseaza Internetul de acasa, 92% avand conexiune broadband. Wireless se pot conecta 20% dintre internauti, in timp ce in UE aceasta pondere este, in medie, de 49%, conform studiului.
Jumatate dintre internautii romani au incredere maxima in informatiile pe care le gasesc pe Internet, cetatenii altor state ale UE fiind putin mai sceptici, ponderea fiind de 46%.
Mult mai slab decat media Uniunii Europene ne situam la nivelul tranzactiilor online. Daca in Romania doar 19% dintre internauti au cumparat pe Internet, in UE media este de 57%. La fel de slab reprezentat este si online banking-ul, cu o pondere de 19% in Romania fata de 52% la nivelul Uniunii Europene.
In ceea ce priveste entertainmentul online (jocuri si pariuri), 27% dintre internautii romani acceseaza astfel de programe, fata de 21% in UE.
Romanii petrec mai mult timp pe retele sociale decat media UE. Astfel, 55% dintre internautii din tara acceseaza cel putin o data pe saptamana o retea sociala, media UE fiind de 43%.
22% dintre internautii romani ce stau pe retele sociale isi updateaza profilul cel putin o data pe saptamana, in timp ce 29% se uita peste alte profile. 12% dintre cei ce stau pe retele sociale au si bloguri personale.
Din studiu rezulta ca 30% dintre cei ce petrec timpul pe retele sociale aleg sa devina „fani/prieteni” cu un brand iar 40% dintre acestia ii incurajeaza si pe altii sa devina, la randul lor, fani sau prieteni. 56% dintre acestia au impartasit cu lista lor de prieteni/followeri o experienta placuta cu un brand, in timp ce 51% o experienta neplacuta.
In ceea ce priveste advertisingul, 58% dintre romani stiu ce inseamna Google AdWords. Din studiu nu rezulta si cati dintre internautii romani au folosit efectiv serviciul de publicitate al Google. 25% dintre internautii din tara se arata deranjati de publicitatea online. Ponderea este insa relativ mica fata de cea de 63% de la TV sau de cea de 36% la radio.
„Romanii folosesc in prezent Internetul pentru interactiuni sociale, apoi pentru entertainment. Totodata, unii isi dezvaluie online partea creativa – prin bloguri sau chiar in sanul unor comunitati. Unii cauta informatii in timp ce din ce in ce mai multi gasesc in Internet o forma de evadare”, spune Sam Bertelot, citand studiul InSites Consulting.