„Una dintre problemele majore ale Internetului romanesc este latura sa emotionala si personala, lucru ce nu face decat sa dauneze acestui business si sa impiedice dezvoltarea sa reala”, este de parere Daniel Secareanu, director de comunicare al companiei furnizoare de servicii online NetBridge Development.
O parere similara au si Orlando Nicoara, director general al diviziei MediaPro Interactive din trustul Media Pro, sau Valentin Oeru, executive manager NetBridge Investments.
„In online-ul romanesc sunt orgolii foarte multe, care dauneaza imaginii si afacerilor. De asemenea, inca un lucru negativ ar fi numarul scazut de oameni care au cu adevarat valoare pe acest segment”, a declarat pentru DailyBusiness Orlando Nicoara.
„Inca mai exista persoane cu o influenta destul de mare, care folosesc aceasta influenta in scopuri nu tocmai ‘constructive'”, este parerea lui Oeru.
[quote=Orlando Nicoara, director general MPI]Online-ul romanesc este inca foarte mic, dar incepe sa fie monetizat, ceea ce este totusi un lucru bun[/quote]
Mai multi intreprinzatori din online-ul autohton au precizat ca piata inca foarte mica este atat un lucru negativ, prin faptul ca nu permite inca o forta deosebita a afacerilor, dar si un avantaj, datorita faptului ca permite o expansiune puternica si reprezinta o oportunitate pentru tineri.
„Online-ul romanesc este foarte putin dezvoltat. Acesta este si un lucru bun, reprezentand o oportunitate, dar si unul rau, deoarece piata este foarte mica si monetizarea este pe masura„, este de parere Calin Fusu, director executiv al Neogen.
Lipsa oamenilor din online este, conform intreprinzatorilor, o alta problema cu care se confrunta aceasta industrie.
„Lipsa de profesionalism si, in general, lipsa oamenilor care activeaza in aceasta industrie reprezinta de asemenea o mare problema. Acest lucru insa este oarecum generalizat la economia romaneasca, ce duce lipsa de manageri si profesionisti”, este parerea lui Daniel Secareanu, de la NetBridge.
„Internetul este un mediu extrem de permisiv ca abordare, oferind solutii extrem de puternice pentru comunicatorii care chiar au ceva de spus. Din pacate, Internetul romanesc s-a umplut de functionari care poarta ecusoane de ‘online specialist’ si care functioneaza mai mult sau mai putin sub diverse fonduri de investitii, intelegand mai mult sau mai putin acest business. Cred ca in acest caz imaginatia este mai importanta decat stiinta”, spune Val Voicu, director general al agentiei de publicitate online AdEvolution.
Valentin Oeru spune la randul sau ca in Romania inca nu se poate discuta de un business cu adevarat bine organizat in online, iar Voicu crede ca „in Romania ducem inca lipsa de vizionari in adevaratul sens al cuvantului. De altfel ne cramponam de o piata locala unde incercam sa copiem ce se face ‘afara’ . Este o piata plina de orgolii mici, neproductive pentru nimeni. O piata usor de cucerit pentru playeri precum Google sau Yahoo„.
Daciana Paraschiv, director executiv al companiei de publicitate online AdTarget, considera ca in online-ul romanesc concurentii nu se trateaza corect unii pe altii.
„Pe langa faptul ca investitiile sunt relativ mici in publicitatea online din Romania comparativ cu celelalte tari, de multe ori nici nu exista fair-play fata de concurenta”, a declarat Paraschiv.
Cresterea accelerata a activitatilor online si implicarea tinerilor, principalele parti bune ale Internetului romanesc
„Internetul romanesc este in crestere, iar persoanele implicate in aceste activitati sunt in cea mai mare parte tineri”, spune Oeru, de la NetBridge Investments.
„Ce imi place la online-ul romanesc este faptul ca exista foarte multi antreprenori tineri si curajosi care lanseaza proiecte in online pe cont propriu si care dovedesc faptul ca daca esti dedicat unei viziuni si capabil sa o implementezi, poti sa ai succes si in aceasta piata dominata de conflicte si afinitati personale”, a declarat la randul sau Secareanu.
O viziune similara are si Marius Ghenea, proprietarul magazinului online PCFun.ro.
„In Romania, Internetul creste foarte rapid si incepe sa se dezvolte foarte bine ca si continut, ceea ce este vital pentru un mediu online de calitate”, a declarat acesta.
Daciana Paraschiv de la Ad Target vede un potential foarte mare de crestere a business-ului, comparativ cu alte tari din Europa Centrala si de Est, aceasta apreciind totodata faptul ca nu exista un „monopol” de trafic pe un numar foarte mic de site-uri.
„Nu exista o concentrare a traficului pe un numar foarte mic de site-uri, astfel incat exista inca posibilitatea de a ‘ridica’ cu succes proiecte online noi”, a declarat Paraschiv. Aceasta a completat spunand ca apreciaza in mod egal atat pe „oamenii vechi” din online, precum Orlando Nicoara, precum si pe cei mai tineri, precum Sergiu Biris de la Trilulilu.ro.
Orlando, Dumitrascu, Biris sau Fusu, considerati printre cei mai de succes oameni din online-ul autohton
„Consider ca cei mai de succes antreprenori din online-ul romanesc sunt cei ce chiar au reusit sa-si monetizeze business-urile. As pune in frunte pe Calin Fusu (fondatorul Neogen – n.r.), Liviu Dumitrascu si Daniel Tatar (cei doi controleaza cel mai vizitat site de job-uri, eJobs – n.r.)”, este de parere Orlando Nicoara, director general al diviziei online a MediaPro.
La randul sau, Calin Fusu nu a ezitat sa se auto-nominalizeze printre cei mai de succes manageri cu activitati in online.
„Singurele afaceri ‘confirmate de investitori’ cu sume importante pana acum sunt cele ale lui Liviu Dumitrascu si ale mele”, a spus Fusu, intr-o declaratie data cu cateva zile inaintea anuntului ca Trilulilu si-a schimbat proprietarul, tranzactia evaluand proiectul la 2,5 milioane de euro.
[quote=Valentin Oeru, Netbridge]In conditiile in care piata creste spectaculos de la un an la altul, este foarte greu sa descoperi adevaratele valori[/quote]
Mai multi jucatori din online au ezitat insa sa dea exemple de succes, din cauza faptului ca Internetul romanesc este inca „la inceput”, acestia urmand sa se evidentieze cu adevarat in cursul urmatorilor ani.
„Este greu de spus care sunt sau care vor fi antreprenorii online de succes, deoarece suntem prea la inceput cu acest business, au fost atat de putine exit-uri sau dezvoltari catre etapa de consolidare a pietei, incat nu prea ai cum sa faci o statistica”, este parerea lui Marius Ghenea. Acesta a precizat insa ca, luand in considerare companiile care au realizat exit-uri de succes, fie si partiale, unul dintre ei ar fi Calin Fusu.
In ceea ce priveste alti antreprenori care au sanse reale sa devina ‘povesti de succes’, „Biris si echipa de la Trilulilu ar putea fi un exemplu, dar m-as uita si la ceilalti tineri din aceasta ‘generatie online’, cum ar fi Vladimir Oane sau Emi Gal”, mai spune Ghenea.
„Pronuntand aceste nume de tineri, evident nu am uitat ca exista deja jucatori mari de tip eMag, unde Radu Apostolescu si colegii lui au demonstrat deja viabilitatea unui model si pot fi considerati antreprenori de mare succes, insa acolo deja vorbim de un business de ‘infrastructura’, cu multe vanzari corporate, in care aspectele online constituie mai curand platforma de a ajunge eficient catre client, decat modelul de business in sine”, a mai spus Ghenea.
Daciana Paraschiv vede in Siminel Andrei, directorul general al NCH Advisors, unul dintre oamenii de succes in online-ul romanesc, in special „datorita viziunii”. Pe langa acestia, Paraschiv i-a mai nominalizat pe Orlando Nicoara, Calin Fusu precum si pe Sergiu Biris.
„Cred ca cei mai de succes antreprenori din online-ul romanesc sunt cei care au obtinut rezultate vizibile in ultimii ani. Printre acestia i-as enumera pe Sergiu Biris, Vlad Stan, Calin Fusu, Radu Apostolescu. Notorietatea in mediul online din Romania poate fi si ea o masura a successului si din acest punct de vedere sunt multe brand-uri personale asociate cu online-ul din Romania – Orlando Nicoara, Cristian Manafu, Doru Panaitescu sau Radu Ionescu”, a declarat Daniel Secareanu.
Vlad Stan, director executiv la Navidoo, a numit ca fiind doi dintre cei mai influenti oameni in online-ul romanesc pe Val Voicu, director al agentiei online AdEvolution si pe Orlando Nicoara.
„Ei doi au fost, practic, intemeietorii agentiilor de publicitate online”, a declarat Stan.
La nivel generic, mai multe persoane de marca din online-ul autohton au declarat ca cei mai importanti oameni din Internetul romanesc sunt cei ce au stiut sa profite la maxim de fiecare oportunitate, „antreprenorii care au recunoscut de acum cativa ani potentialul Internetului si au dezvoltat afaceri durabile”, precum si cei care inteleg dinamismul Internetului si tin pasul cu schimbarile mediului.
„Sunt de apreciat si cei care stiu cum sa se promoveze si cum sa comunice cu vizitatorii si clientii lor. Cei care apar mereu cu idei si care au mereu afaceri proaspete. Sunt afacerile despre care se aude cel mai mult”, este parerea lui Carmen Sebe, director executiv al GeCad ePayment.
Valentin Oeru a evitat sa nominalizeze pe unii dintre cei mai importanti si influenti oameni din online, intrucat „cred ca este prea devreme sa discutam despre astfel de lucruri. Aceste persoane se vor evidentia doar dupa ce aceasta piata se va stabiliza. In conditiile actuale, in care aceasta piata creste spectaculos de la un an la altul este foarte greu sa descoperi adevaratele valori”, a conchis acesta.