„Dintre proiectele internationale, consider ca business-urile online ce vizeaza nise foarte inguste si specializate nu ar avea succesul scontat in Romania, in conditiile unei piete inca in formare”, a declarat pentru DailyBusiness Calin Fusu, director executiv al Neogen.
Vlad Stan, director executiv al companiei cu activitati online Navidoo, considera ca orice proiect din afara poate fi adaptat la piata autohtona, insa nu pentru toate este un moment potrivit acum.
„Cred ca orice proiect de afara poate fi adaptat in Romania. Unele sunt mai usor de adus aici, altele mai greu. Unele rezolva probleme acute, altele probleme prea putin importante pentru Romania. E insa important sa urmaresti ce se intampla”, a declarat Stan.
Orlando Nicoara, directorul MediaPro Interactiv, observa absenta unui proiect serios de retea sociala pe piata locala.
„Desi consider ca aproape orice proiect online ar fi fezabil si la piata autohtona, remarc faptul ca pana in prezent nu exista un ‘social networking’ local, exceptand Neogen, daca acestia vor ramane pe directia urmata pana acum”, a spus Nicoara.
[quote=Orlando Nicoara, MPI] In 1996, cand m-am apucat de Internet, nu erau foarte multi dupa care sa te inspiri[/quote]
Pe de alta parte, Val Voicu, directorul agentiei online AdEvolution, spune ca nu crede in modele de business copiate de afara. „De exemplu, ideea de a face un Google romanesc mi se pare cel putin utopica. Aici intervine imaginatia, inspiratia, pasiunea, lucruri pe care niciun fond de investitii nu le poate monetiza, lucruri care au stat la baza proiectelor gen Google, YouTube, MySpace etc. Si, de fapt, aceleasi lucruri care ne-au animat pe cativa dintre noi sa punem bazele acestei industrii inca mici”, a spus Voicu.
Un alt segment care ar avea mari dificultati in prezent in Romania este cel reprezentat de magazinele online cu articole de lux, sunt de parere oficialii companiei de plati online Gecad ePayment.
„Comertul online cu articole de lux nu se preteaza inca pentru piata autohtona. Romanii nu sunt inca pregatiti sa cumpere online articole foarte scumpe. Mai exista si alte segmente care nu sunt foarte dezvoltate in Romania. Un exemplu in acest sens ar fi confectiile. In afara tarii, casele de moda au si magazine online, in timp ce in Romania numarul acestui tip de magazine este inca redus. Sunt insa segmente care vor evolua, in viitor”, a declarat Carmen Sebe, director executiv al GeCad ePayment.
Ceva mai optimist este Daniel Secareanu, director de comunicare al NetBridge Development.
„Sincer, nu cred ca exista proiecte care au succes in vest si nu s-ar preta Internetului romanesc in prezent. Din punctul meu de vedere exista toate premisele necesare pentru a lansa aproape orice tip de proiect de succes in online-ul romanesc”, este parerea lui Secareanu.
Cel mai cunoscut proiect de succes care a plecat de la o idee „importata” este Trilulilu, gandit pe un model similar cu YouTube, site-ul de media sharing detinut de Google.
[quote=Vlad Stan, Navidoo]Vom asista in curand la succese mari in online-ul din Romania [/quote]
Daciana Paraschiv, director executiv al agentiei de publicitate online Ad Target (care detine reteaua Rol.ro), sustine ca Romania este o piata prea tanara pentru a asigura echilibrul unor afaceri sustinute exclusiv din publicitate online.
„Modelele de business sustinute exclusiv prin publicitatea online nu sunt inca viabile in Romania, si cel mai bun exemplu este MyKinda (o retea regionala de bloguri care a fost inchisa recent – n.r.)”, a declarat Paraschiv.
[quote=Marius Ghenea, PCFun.ro]In Romania lipseste spiritul ludic imbinat cu cel antreprenorial, care exista in schimb in tarile asiatice dezvoltate [/quote]
Mergand mai departe, Ghenea este de parere ca in afara factorilor ce tin de dezvoltarea Internetului, intervin si variabile ce tin de cultura, zona geografica sau infrastructura.
„Anumite proiecte Internet depind mult de factori cum ar fi cei culturali. De exemplu nu cred ca proiecte tip SecondLife sau CyWorld ar avea mare succes in Romania. De fapt, acest model de business online functioneaza cel mai bine in tarile asiatice avansate (Japonia, Coreea). Probabil are de-a face cu spiritul ludic imbinat cu cel antreprenorial al respectivelor popoare, spirit care lipseste substantial in Romania”, este de parere Marius Ghenea.
Alte proiecte depind fundamental de infrastructura. „Aici putem sa vedem o colectie foarte ampla de proiecte care nu ar putea avea succes in Romania actuala, de exemplu un model local de eBay (chiar daca Okazii.ro incearca sa il emuleze intr-o oarecare masura), deoarece eBay se bazeaza in mod fundamental pe infrastructura de plati si incasari online (PayPal, carduri de credit, escrow accounts, etc) pentru care in Romania inca lipseste infrastructura necesara”, observa Ghenea, care gaseste inca un obstacol. „Cand aceasta infrastructura va incepe sa fie facuta disponibila in Romania, vor intra in actiune factorii inhibitori culturali, deoarece nu e suficient sa poti plati online, trebuie sa si vrei”, a mai spus Ghenea.
De la cine putem invata
Ca modele externe, Daniel Secareanu de la Netbridge urmareste blogul lui Dennis Mortensen, expert in web analytics si COO-ul Indextool, companie recent cumparata de Yahoo.
„Printre modelele din afara tarii se mai numara Seth Godin, unul din marile nume in marketingul mondial. Pe langa acestea, am fost impresionat inainte de a intra in online de povestile de succes ale companiilor de genul Skype, Akamai sau Google”, a mai spus Secareanu.
„Dintre bloggerii romani prezenti in strainatate imi place Vivi (Octavian Costache) deoarece este un roman influentat de mediul de afaceri american, un mediu mult mai competitiv decat cel din Romania in momentul de fata”, a conchis Secareanu.
Vlad Stan, director executiv al companiei Navidoo, care il urmareste si el pe Seth Godin, este de parere ca vom asista in viitorul apropiat la „succese mari in online”.
Orlando Nicoara, unul dintre fondatorii publicitatii online autohtone, apreciaza in special proiectele mari internationale.
„Nu am modele in mod special, urmaresc ce e nou in domeniu si apreciez ceea ce a facut si face in continuare Google pentru Internet ca business”, a declarat el. „In 1996, cand m-am apucat de Internet, nu erau foarte multi dupa care sa te inspiri, iar Internetul nu era asa o mare ‘vedeta’ in mass-media cum este astazi”, a completat acesta.
[quote=Valentin Oeru, Netbridge] Bill Gates si altii ca el au avut mai intai de toate, noroc. Si apoi, evident, au evoluat. Mai mult sau mai putin[/quote]
Calin Fusu, de la Neogen, a declarat ca inainte de a intra in online, admira proiectele realizate de Yahoo, Google si eBay.
„In prezent, imi pastrez aceste preferinte si mai adaug reteaua sociala FaceBook, ca model pentru mine din afara tarii. Pe langa acestea, urmaresc si o serie de blog-uri, printre care Marc Andresen, in engleza, si Octavian Costache in romana – pentru posturi inteligente”, a declarat Fusu pentru DailyBusiness.
Valentin Oeru, directorul executiv al NetBridge Investments, spune ca majoritatea antreprenorilor din trecut au avut si ‘noroc’.
„La inceputurile Internetului nu cred ca au existat ‘modele’ care sa ma inspire. Bill Gates sau altii ca el au avut mai intai de toate mult noroc, apoi evident au evoluat. Unii mai mult, altii mai putin sau deloc. Ca si concluzie nu pot vorbi despre modele, imi place mai mult sa invat din marile esecuri ale unor companii decat din reusitele acestora”, spune Oeru.
[quote=Carmen Sebe, Gecad ePayment]Amazon.com reprezinta probabil afacerea model pentru toti antreprenorii din online[/quote]
Printre bloggerii si comunitatile/forumurile urmarite frecvent de Carmen Sebe de la ePayment se numara Guy Kawasaki (antreprenoriat, start-up, marketing), Techcrunch.com, Successful-blog.com sau Micropersuasion.com, precum si blogurile concurentilor companiei sale.