- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Reclama de la companii sub forma de articole pe bloguri? \”Mai e mult pana departe\”

20 Aug, 00:01 • emanuel.ceciu
Lansarea, marti, a unui site autohton ce intermediaza relatia dintre companii si bloggeri pentru promovarea firmelor prin articole platite a redeschis subiectul atragerii de bani cu ajutorul blogurilor, mai multi internauti declarand pentru DailyBusiness.ro ca, desi in alte tari acest gen de portaluri au succes, in Romania ele au un viitor incert.
Reclama de la companii sub forma de articole pe bloguri? \Mai e mult pana departe\

BaniPePost.com (BPP) se autointituleaza ca fiind „primul serviciu online din Romania care face legatura dintre clienti si bloggeri”. Bloggerii pot castiga bani promovand produsele sau serviciile companiilor online, prin articole (posturi) platite.

„Proiectul BPP, care a incitat marti blogosfera, are deocamdata destul de multe puncte neclare pentru a da un raspuns transant in privinta perspectivei succesului sau a insuccesului. Teoretic da, are sanse de succes, dar cred ca urmatoarea perioada va fi una de expectativa a advertiserilor inainte de a apela la un astfel de serviciu”, este de parere Victor Kapra, new media content manager Publimedia si blogger pe victorkapra.ro.

In ceea ce priveste valoarea pietei de articole platite de companii pe blog-uri, mai multi autori de bloguri sunt de parere ca aceasta este de ordinul miilor, cel mult al zecilor de mii de euro pe an.

„Probabil ca dimensiunile pietei sunt sau vor fi de ordinul catorva mii de euro. Poate in zona zecilor de mii pe an. Daca comparam asta cu cele 15 milioane de euro din vanzari clasice vedem ca mai e mult pana departe”, este de parere Iulian Comanescu, analist media si blogger pe Media lui Comanescu.

Conform mai multor bloggeri, un articol advertorial pentru o companie se plateste in medie cu 50 euro, pe un blog ce atrage cateva mii de vizitatori zilnic.

De ce ar putea sa nu mearga acest gen de proiecte in Romania

„Succesul unui astfel de proiect depinde esential si de relatiile pe care initiatorii serviciului le au in business, si de existenta unei echipe de vanzari/marketing performante. Nu poti sa stai in fata computerului si sa astepti sa vina advertiserii la tine, mai ales cand le propui publicitate neconventionala”, este de parere Kapra.

In ceea ce priveste BPP, Kapra a observat ca bloggerii inscrisi pe site pana in prezent sunt „mai degraba no-name decat ‘celebritati ale blogosferei’. Iar BPP are in primul rand nevoie de bloggeri cu notorietate si cu un numar semnificativ de cititori pentru a convinge advertiserii”.

Alt motiv pentru care astfel de initiative ar putea esua in Romania ar fi reticenta companiilor mari de a folosi blogurile drept canale de comunicare, precum si rigiditatea responsabililor cu advertising-ul din cadrul acestora.

„Cu cateva exceptii, in primul rand din industria auto, companiile mari din Romania sunt reticente inca in a folosi blogurile drept canal de comunicare/promovare. Personal cred ca sunt destul de putine blogurile romanesti care pot participa onorabil si eficient intr-o campanie de comunicare/advertising. Totodata, sunt putini specialisti in comunicare capabili sa imagineze si alte mijloace de promovare online in afara clasicelor si enervantelor bannere. Adaugati si frica de esec intr-o campanie online a companiilor care dau banii si aveti peisajul complet”, a spus Kapra.

Acesta a exemplificat spunand ca un articol extraordinar despre un produs al unei companii, oricat de bine ar fi scris, ar putea fi „daramat” de cateva comentarii ale vizitatorilor.

In plus, acest gen de campanii ar putea reprezenta o moda trecatoare, crede Comanescu.

„Din punctul de vedere al advertiserului, noutatea va pieri destul de repede – daca si cand blogosfera se va impanzi de posturi cu plata, nu va mai fi asa mare scofala sa lansezi o astfel de campanie. E posibil ca advertiserii si PR-ul companiilor sa lanseze diferite initiative pe bloguri si pentru ca genereaza o stire de felul ‘compania X a facut o campanie in blogosfera'”, este de parere tot Comanescu.

Pe de alta parte, pe langa imaginea companiilor si produselor, ar putea avea de suferit si credibilitatea bloggerilor.

„Ideea de posturi cu plata marcate explicit e ceva cat se poate de in regula, dar posturile cu plata nemarcate ca atare contrazic recomandarile europene in materie de publicitate si distrug credibilitatea autorului. Blogurile au in ADN contestarea establishment-ului si cred ca genul asta de intelegere le submineaza autoritatea foarte tare”, a spus Comanescu.

Mai circumspect este Cristian Manafu, blogger pe manafu.ro si managing partner la compania de organizare de evenimente Evensys, care nu vede un viitor in aceasta zona, considerand ca intermedierea dintre companii si bloggeri va ramane o nisa izolata in oferta de advertising online.

Bile albe pentru initiativa

Manafu vede in orice articol platit o dovada a succesului unui proiect gen BPP.

„Succesul este greu de masurat pentru un asemenea proiect – plata per post scris. Probabil orice client gasit la inceput va fi o dovada a succesului. Sunt sigur ca se vor gasi oameni de ambele parti – clienti si bloggeri – care vor apela la posturi platite”, a declarat Manafu.

„Vor aparea firme interesate de pay per post”, continua el. „Motivul? Acelasi pentru care se tem de bloguri. Te feresti sa nu se vorbeasca urat de tine pe bloguri, caci altii ar putea vedea acele randuri. La fel, vrei sa apari intr-o lumina buna pentru a fi vazut de cei care citesc bloguri sau ajung pe ele accidental prin cautari. Un asemenea serviciu scuteste negocieri si discutii individuale. In plus, la volum mai mare primesti si un discount. Ar costa mai mult ca timp si bani sa negociezi separat decat in grup”, a continuat Manafu.

Kapra este de parere ca unul dintre marile avantaje ale advertisingului scris pe blog-uri este ca astfel se evita „limbajul de lemn” din PR.

„Atat consumatorii cat si ziaristii profesionisti sunt exasperati de stupiditatea si limba de lemn a comunicatelor de PR. Nu intotdeauna sunt de vina PR-istii pentru acest gen de comunicare (de multe ori le este impusa de „rinocerii” din companiile-client). Bloggerii pot scrie, in foarte multe cazuri, mai uman si mai natural despre un produs – s-a dovedit lucrul acesta – ceea ce este un castig pentru imaginea produsului”, a spus Kapra.

Companiile interesate de advertising pe blog-uri ar putea castiga timp folosindu-se de intermediari, este parerea lui Kapra.

„Ca intermediar poate economisi resursele advertiserilor – decat sa discute o companie cu fiecare blogger in parte, mai bine cumperi spatiu en-gros si beneficiezi si de un plan de marketing. Plus ca bloggerii sunt de cele mai multe ori niste ‘creaturi dificile’, cu care e greu sa te intelegi”, a spus acesta.

Kapra este de parere ca firmele vor deveni mai interesate de astfel de advertising pe blog-uri in momentul in care si blogosfera din .ro se va maturiza.

„Sunt destul de putine bloguri care aduc continut de valoare, inteligent, care sa le faca respectabile. Marea masa a bloggerilor este tentata mai degraba de reteta OTV in continutul pe care il produce. Pe de alta parte, reticenta companiilor de a comunica pe bloguri se va diminua incetul cu incetul. Exista destule bloguri care au o audienta mai mare decat varianta online a multor reviste glossy, ceea ce nu este de ignorat” este de parere Kapra.

50 euro, reclama scrisa pe un blog

Reprezentantii BPP nu au putut fi contactati, in schimb blogerii sunt de parere ca un articol advertorial despre o companie pe un blog se plateste cu circa 50 de euro.

„Consider ca un blogger primeste intre 100 lei si 75 -100 euro. Cel mai probabil ia 50 de euro pentru un articol-reclama”, este parerea lui Manafu.

„Sumele despre care am auzit sunt sub 50 de euro pe post, dar nu am nicio experienta de felul acesta. Se mai ofera diferite produse spre testare, care apoi raman la blogger”, considera Comanescu.

„Personal, nu am primit niciodata bani pe un post. Din ce cunosc, absolut superficial, un post pe un blog de succes (peste 1.000 de unici/zi) se plateste cu minim 50 de euro”, a mai spus Kapra.

Unul dintre cele mai cunoscute proiecte internationale similare cu BaniPePost.com este PayPerPost.com. Site-ul s-a confruntat insa cu mai multe controverse din partea bloggerilor renumiti, din cauza potentialelor manipulari si lipsei de veridicitate a posturilor.

Urmărește Daily Business pe Google News