Andrei Rosca (25 de ani) a lansat Bookblog.ro in martie 2006, acesta fiind primul blog colectiv din Romania, cu o echipa initiala de 15 oameni. La inceput blogul nu a fost conceput pentru a deveni un business, insa, dupa doar cateva luni, Rosca a realizat ca pentru planurile sale este nevoie de bani. „In acel punct aveam doua variante – ori sa cautam sponsorizari, si la asta nu m-am priceput niciodata, ori sa facem o firma. Astfel s-a nascut Bookblog SRL. Am inceput sa vindem publicitate, in special pentru editori si publisheri de carti. La inceput ezitant, insa intr-un final a iesit foarte bine”, povesteste Rosca.
Andrei Rosca a fondat alaturi de Ionut Ciurea proiectul online dedicat oamenilor de marketing si vanzari BasicMarketing.ro. Acesta este cofondator al Empower.ro si fondator al site-ului non-profit OctavianPaler.ro. Rosca a lucrat ca si Flash freelancer timp de doi ani, colaborand cu diverse companii. Mai multe despre Andrei Rosca puteti citi pe profilul sau de LinkedIn.
In prezent, Bookblog are o echipa de 9 oameni, dintre care doi oameni de vanzari.
DailyBusiness.ro: Este adevarat ca Bookblog.ro este blog-ul ce atrage cele mai multe venituri din Romania?
Andrei Rosca: Din cate stiu eu, da. Facem cateva mii de euro pe luna, anul acesta. Mare parte din bani sunt reinvestiti. Nu pot sa ofer cifre mai exacte pentru ca, si aici este surpriza, in prezent sunt in mijlocul unor discutii de a ceda o parte din proiect.
DB: Cui? Cat veti ceda?
AR: Este vorba de o persoana fizica, un roman, cunoscut de altfel. Nu ii pot spune numele, dar contractul va deveni public cel mai probabil in cateva saptamani. Este destul de sigur ca tranzactia va avea loc insa oricand poate interveni ceva. Am in plan sa vand circa 10-20% din proiect. In prezent sunt unic actionar.
DB: In ce scopuri aveti nevoie de capital?
AR: Avem trei planuri clare de dezvoltare, conexe pentru Bookblog.ro. Toate trei proiectele vor fi generatoare de venituri, doua dintre acestea fiind concepute special cu acest scop. Aveam de ales intre a astepta cam un an sa le putem dezvolta din resurse proprii, sau sa caut sustinere din exterior si sa terminam in patru luni sau chiar mai putin. Am ales a doua varianta. Nu pot spune mai mult despre ce este vorba, insa, ca urmare a acestor proiecte, estimez ca cifra de afaceri se va dubla in urmatoarele sase luni de la lansarea proiectelor. Daca nu ar fi fost criza, ar fi fost si mai bine, dar asta este.
DB: La ce nivel se ridica cheltuielile pe anul acesta, in Bookblog?
AR: Cred ca in jur de 20.000 euro.
DB: Ce surse de venituri aveti?
AR: De acum opt luni am decis sa nu mai vindem publicitate prin bannere. Nu mai cred in ele. Castigam din advertoriale, recenzii platite editurilor, vanzare de carte prin afiliere. Incercam de asemenea si un sistem de membership – pentru o anumita suma de bani, vizitatorii sa primeasca continut in plus.
DB: V-ati retras recent din Empower.ro, pentru a va axa pe Bookblog.ro. O sa va retrageti si din board-ul de advisori al Bakemono (publisher al unor proiecte precum Convertor.ro, Hohoscop.ro – n.r.)?
AR: Nu, voi ramane. Nu mai vreau insa sa ma implic in managementul altor proiecte, mi-ar „manca” prea mult timp.
S-au dus vremurile in care blogurile generaliste aduceau succes financiar
DB: Cum ati gandit proiectul Bookblog? Ce sfaturi ati putea oferi antreprenorilor ce vor sa lanseze proiecte proprii?
AR: Ar fi destul de multe de spus pe tema aceasta. In primul rand, este esential sa cunosti piata, jucatorii, concurentii. Cu toate acestea, eu personal ma iau cat mai putin dupa ei. Daca lumea merge intr-o anumita directie, cea mai buna decizie s-ar putea dovedi sa o iei intr-un cu totul alt sens. Nu este nevoie de imitatii. De asemenea, cred foarte mult in nisare, totul, inclusiv publicitatea, sa fie nisat. S-au dus vremurile in care puteai avea succes financiar cu blog-urile generaliste.
DB: Numai eu stiu cativa blogeri care v-ar contrazice in ceea ce priveste ultima afirmatie.
AR: Blogurile nisate au mari avantaje fata de cele generaliste. Poti cere mai multi bani daca scrii pe nisa, de exemplu. Tot timpul am avut preturi mai mari decat cele cerute de alti blogeri, dar si rezultatele au fost si sunt bune. De exemplu, in perioada in care vindeam bannere pe Bookblog.ro, ceream de doua ori mai mult decat orice alt blog. De asemenea, chiar si bloggerii care scriu acum generalist si castiga bani din aceasta la un moment dat o sa inceteze sa scaleze, sa creasca. De castigat vor avea si cei care isi construiesc o echipa in spate, nu scriu de unii singuri. De exemplu eu, acum, daca timp de o saptamana nu ma implic deloc in Bookblog.ro, proiectul va merge bine-merci in continuare, pe cand daca un blogger ce scrie de unul singur face o pauza de o saptamana, efectele se vor resimti la modul negativ destul de puternic.
DB: Ati spus ca si vanzarea de publicitate trebuie sa fie nisata. In ce sens?
AR: Am refuzat sa vindem publicitate sau sa organizam evenimente care nu au legatura cu cartile. Avem doua tipuri de clienti- editurile si librariile online mai mici, si corporatiile. Am avut client, de exemplu, pe Vodafone. Legatura dintre campania Vodafone si carti este faptul ca operatorul telecom a fost sponsor la un targ de carte. Repet, fiind foarte nisati ne permitem sa cerem si mai mult companiilor.
DB: Cand estimati ca veti genera 10.000 euro/luna?
AR: In 2010, clar. Si nu vrem sa ne oprim aici. Ne adaptam din mers, schimbam ce nu merge si imbunatatim ce merge deja. Vreau sa cresc echipa de vanzari, odata cu lansarea proiectelor de care am vorbit, pe scurt, deja.
DB: Nu sunteti foarte modest.
AR: De ce as fi? Inca un sfat, catre antreprenori, mai ales cei aflati la inceput de drum: daca aveti ce sa oferiti si sunteti siguri pe voi, oricat de mici ati fi cu proiectul, sustineti-va cauza sus si tare, puternic. Nu fiti umili. De asemenea, echipa este cea mai importanta. Angajatul sau partenerul-model trebuie sa fie capabil sa duca un proiect la bun sfarsit „fara sa-l tii de mana” si sa-l ghidezi.
DB: Ca tot ati spus anterior ca nu mai aveti in plan deschiderea unui alt business. Puteti sa ajutati alti antreprenori cu cateva idei de blog-uri ce ar putea, bine facute, sa genereze venituri?
AR: (zambind) Totul este sa alegi nisa cea mai potrivita. Un blog de masini, de exemplu.
DB: Sunt deja reviste pe piata, site-uri.
AR: N-am vazut ceva care sa-mi atraga atentia cu adevarat. Are Bobby Voicu (blogger si antreprenor – n.r.) ceva destul de bine facut, dar nici el nu s-a apropiat de potentialul maxim. Si indraznesc sa zic ca un blog si mai nisat – de Mercedes, de exemplu, ar putea avea succes. Ar fi imediat reperat de compania-mama, ar aparea oferte, chiar si cu un numar mic de cititori. O alta idee ar fi un blog despre animale de casa. Sau doar despre caini. Plusul mare in cazul acestor blog-uri ar fi ca investitia initiala ar fi foarte aproape de zero. La fel cum a fost in Bookblog – initial, toti oamenii adunati de mine erau pur si simplu pasionati de ce faceau, non-profit. Marii manageri ai lumii sunt cei ce cauta succes, nu bani. Banii vin ulterior.
DB: Ce proiecte autohtone va plac cel mai mult, si ce antreprenori?
AR: In general imi plac proiectele de publishing, nisate. Imi place Metropotam, desi eu as fi restrans segmentul caruia se adreseaza. Imi place Empower, desi am iesit din el. Va strange o caruta de bani in cativa ani.
DB: Mai mult decat Bookblog?
AR: (razand) Nu. Noi avem multe proiecte adiacente.
DB: Ce anume nu va place la mentalitatea antreprenorilor din Romania, si in special cei din online?
AR: Mi se pare ca unii renunta prea repede. Multi gandesc ca au nevoie de bani pentru a dovedi ca pot sa faca ceva, cand de fapt eu sunt de principiu ca pana la bani este nevoie sa iti dovedesti potentialul. Imi plac, pentru a numi doar cativa, Vladimir Oane, Dorin Boerescu sau Bobby Voicu, dar sunt mai multi.
DB: Sa luam „worst case scenario”: proiectul Bookblog esueaza. Ce o sa faceti? Si care sunt pericolele sa se intample acest lucru?
AR: Evident, o iau de la capat. Pe aceeasi nisa, poate putin altfel. Pericole ar fi sa nu ne fi calculat corect bugetul sau sa stagnam o perioada lunga. Trebuie sa continuam sa crestem, incet, dar constant. Piata careia ne adresam este mare, pariez ca in acest moment sunt 15.000 de internauti care citesc carti dar nici macar nu au auzit de noi. Incercam sa ne promovam, punem sigle pe spatele cartilor, avem parteneriate cu edituri si librarii.