Circa 15-20% dintre userii abordati au fost din Romania, conform BitDefender, pentru DailyBusiness.ro.
Utilizatorii platformelor de socializare nu sunt preocupati de identitatea reala a persoanelor pe care le intalnesc in mediul online si nici de informatiile pe care le dezvaluie in discutiile cu aceste persoane necunoscute.
Experimentul care a fost desfasurat pe parcursul a doua saptamani, arata ca 94% din utilizatorii care au primit cereri de prietenie din partea tinerei domnisoare au acceptat cererea de prietenie fara sa cunoasca identitatea reala a acesteia.
Structura esantionului a fost de 1.000 femei si 1.000 barbati cu varstele cuprinse intre 17-65 ani (media de varsta – 27,3 ani). In prima faza utilizatorii erau rugati sa adauge o domnisoara necunoscuta ca prieten, apoi se initiau conversatii cu acestia pentru a determina ce fel de informatii utilizatorul in cauza va dezvalui domnisoarei.
Experimentul a aratat ca mai mult de 86% dintre utilizatorii creduli care au acceptat prietenia vin din industria IT, 31% din acestia lucrand in domeniul securitatii IT. Cel mai frecvent motiv pentru acceptarea prieteniei tinerei domnisoare blonde a fost „chipul dragut” (53%).
Dupa aproximativ o jumatate de ora de conversatie, 10% dintre angajatii din industria IT au dezvaluit blondei informatie personala senzitiva precum adresa, numarul de telefon, numele mamei si tatalui etc. Acest tip de informatie este ceruta de obicei pentru recuperarea parolei. 2 ore mai tarziu, 73% au dezvaluit informatie ce parea a fi confidentiala de la locul lor de munca precum: strategii, planuri de actiune si tehnologii/software inca nelansate.
„Reactia angajatilor companiilor de securitate IT din studiu, care cunosc pericolele informatice din aceste retele, este ciudata. Se pare ca politicile si regulile dispar pur si simplu exact in mediul unde acestea ar trebui sa fie mai stricte decat in orice alt mediu”, a spus Sabina Datcu, BitDefender E-threat Analysis si Specialist Comunicare, autorul experimentului.
„De asemenea este interesant faptul ca ceea ce oamenii nu vor face niciodata intr-o situatie din viata reala se intampla sub umbrela unei asa-zise anonimitati si invizibilitati pe care o retea sociala o poate induce in mintea utilizatorilor. Concepte precum ‘a nu se dezvalui’, ‘confidential’, ‘privat’ se sterg din mintile unor utilizatori atunci cand acestia converseaza pe chat cu o blonda, desi unele persoane probabil ca nu vor spune nimic asemanator daca vor intalni domnisoara blonda in persoana”, a mentionat Datcu.
Cel mai probabil, studiul a fost realizat pe reteaua sociala Facebook. Oficialii companiei nu au confirmat sau infirmat aceasta informatie.