Studiul a fost realizat de Unlock Research in colaborare cu Evensys, in Bucuresti, pe patru focus-grup-uri, persoane cu varste intre 19 si 29 de ani, doua grupuri de barbati si doua de femei, toti cu studii superioare si venituri medii sau mari. De asemenea, au fost luate in calcul 144 de chestionare completate online de oameni cu varste intre 16 si 35 de ani, studii medii si superioare.
Mai mult de jumatate dintre respondenti au acces la Internet pe telefonul mobil. 28% dintre acestia prin abonament, 13% prin Wi-Fi in timp ce 11% prin ambele. 32% dintre respondenti intra pe Internet de pe telefonul mobil cand sunt singuri, in oras, 29% de acasa si in trafic/metrou. Cei mai multi, 41%, acceseaza e-mail-ul de pe mobil, 40% cauta diferite informatii iar 34% navigheaza pe diferite site-uri. 5% se joaca online de pe telefoanele mobile, in timp ce 18% intra pe retele sociale de genul Facebook sau Hi5.
Facebook este cea mai accesata retea sociala de pe terminale mobile, 58% dintre cei ce intra pe astfel de site-uri precizand ca o acceseaza de doua ori pe saptamana sau mai des, in timp ce 14% o data pe saptamana sau mai rar.
Facebook este urmata de Hi5. In acest caz, doar 15% intra de doua ori sau mai des pe saptamana, majoritatea (31%) intrand mai rar.
LinkedIn este a treia retea accesata de respondenti in timp ce MySpace.com se situeaza pe locul patru.
Retelele sociale sunt accesate in general in momente de relaxare, in pauzele dintre activitati. Pe mobil, utilizatorul este in general unul pasiv, deschis catre receptionare de informatii de pe retele sociale, fara a se implica activ foarte des.
Cel mai des acestia se uita la pozele prietenilor, apoi urmaresc activitatea acestora pe retele sociale si apoi se informeaza despre diferite alte activitati. Pe ultimul loc in activitatile pe care le intreprind cei ce acceseaza retelele sociale de pe mobile este accesarea si rularea de jocuri ca Farmville sau Mafia. Majoritatea acceseaza retelele sociale de acasa, urmat de birou/facultate sau in momentele de asteptare. Cei mai putini acceseaza cand sunt in grupuri de prieteni.
„Tinerii romani sunt permanent in cautarea unor noi experiente prin care sa se defineasca ca persoane. Apartenenta la un grup mai larg si adoptarea trendurilor o data ce acestea devin populare le garanteaza ‘siguranta’ sociala, faptul ca nu vor ramane izolati”, subliniaza studiul.
54% dintre tinerii respondenti au spus ca ar accepta reclame pe telefon mobil daca SMS-urile sunt trimise la ore corespunzatoare, in timp ce 50% daca informatia este relevanta.
Este important de subliniat ca 25% dintre respondenti considera ca nu au niciun avantaj de pe urma reclamelor primite pe mobil. 58% dintre respondenti ar accepta totusi sa primeasca mesaje daca acestea contin informatii practice – meteo, curs valutar sau horoscop. Ofertele, reducerile de preturi sau promotiile ar determina pe 46% dintre respondeti sa accepte mesaje publicitare in timp ce mesajele ce contin modalitati de petrecere a timpului liber ar interesa pe 45% dintre respondenti, rezulta din studiu.
Informatiile amuzante si continutul creativ nu sunt atat de importante pentru tineri, acestea interesand doar pe 29% respectiv 28% dintre respondenti.
Putin peste jumatate dintre ei au smartphone, iar dintre acestia 53% au Nokia. Samsung ocupa locul doi, la mare distanta (14%), urmat de Sony-Ericsson (12%), LG (9%), iar 8% dintre respondenti detin un iPhone. Avand in vedere ca targetul studiului a avut ca respondenti tineri, doar 3% dintre acestia detin Blackberry, terminal targetat mai ales catre oameni de business.
Decizia de a achizitiona un telefon non-smartphone nu este emotionala, ci bazata pe aspecte functionale – usurinta utilizare, pret. Smartphone-ul este cumparat in functie de posibilitatea de a il personaliza prin aplicatii, wallpaper etc.
Cele mai importante aspecte pe care tinerii le iau in seama cand achizitioneaza un smartphone sunt ca software-ul sa nu se blocheze (intereseaza pe 85% dintre respondenti). Garantia este si ea foarte importanta – 73%, urmat de pret, care conteaza pentru 69% dintre respondenti. Ceva mai putin conteaza ca modelul sa fie nou aparut pe piata (doar 10%) si sa aiba o camera foto performanta (28%).