In cazul strazilor care abia in acest an fost reabiltate, cresterile de chirii au fost substantiale.
„Au fost si strazi precum Gabroveni, care a fost finalizata anul acesta din punct de vedere al infrastructurii, unde chiriile au urcat cu peste 30%”, a spus Preda.
In general, insa, chiriile au fost oarecum constante sau cu majorari usoare, de 5-10%, spune specialistul companiei de consultanta Colliers.
Centrul Istoric este insa o exceptie in peisajul spatiilor comerciale stradale din zone centrale, unde in decursul anului 2011, chiriile au inregistrat o usoara scadere fata de aceeasi perioada a anului trecut.
„In ce priveste urmatoarea jumatate a anului 2011, nu consider ca vor exista modificari majore ale chiriilor in zonele centrale ale Bucurestiului”, spune Preda. El admite, totusi, ca in functie de strazile care vor fi renovate, exista posibilitatea sa fie unele cresteri.
Analistul a declarat ca de la inceputul anului si pana in acest moment, s-a observat o crestere semnificativa a cererii pentru spatiile comerciale din zonele centrale, in comparatie cu anul anterior. „In ceea ce priveste sfarsitul anului, o data cu incheierea sezonului de vara-toamna, va exista un usor regres in ceea ce priveste cererea si automat o usoara scadere a nivelului chiriilor”, a precizat Preda.
La vanzarile de spatii comerciale, lucrurile stau putin diferit. Cu toate ca in piata de retail exista si proprietati la vanzare dar si persoane interesate sa cumpere, posibilitatea realizarii unei tranzactii este putin mai dificila din cauza asteptarilor ridicate ale partilor implicate.
„Tranzactiile sunt ingreunate, printre altele, de faptul ca majoritatea cladirilor din aceasta zona (Centrul Istoric – n.r.) au probleme structurale, ceea ce presupune costuri suplimentare realizate pentru consolidari sau renovari. Aceste costuri sunt vazute diferit de catre proprietar si cumparator, iar evaluriile facute de cele doua parti sunt deseori diametral opuse”, a explicat Preda.
La o scurta analiza a nivelului chiriilor spatiilor stradale din celelalte zone ale Bucurestiului, se observa ca nivelul acestora s-a mentinut oarecum constant in zonele aglomerate ale Bucurestiului (Dr. Taberei, Iuliu Maniu – Lujerului, Pantelimon – Delfinului, Colentina – Doamna Ghica, Piata Crangasi etc), zone traditionale din punct de vedere al comertului de cartier. In zonele mai putin traditionale de pe artere mai putin circulate, chiriile au continuat sa scada, dar nu in procente foarte mari.
In ceea ce priveste cererea pe piata de retail din Bucuresti, analistii observa in acest moment o crestere. „O mare parte dintre retaileri au lasat teama la o parte si incep sau continua procesele de expansiune. Cererea vine de la doua tipuri de clienti, unii fiind cei care se relocheaza (cautand conditii comerciale mai bune pentru locatii asemanatoare), iar ceilalti – retailerii care profita de conditiile actuale de piata pentru extiderea actualelor retele”, a mentionat Alexandru Preda de la Colliers.