De regula, clientii din clasa medie sunt tineri care lucreaza in multinationale sau institutii financiare, si care de obicei nu au copii.
Deoarece nu intotdeauna bugetul alocat coincide cu suma la care se face efectiv tranzactia, reprezentantii clasei medii se vad nevoiti in unele cazuri sa faca eforturi pentru a suplimenta sumele de care dispun.
Preturile unei locuinte destinate clasei medii sunt cuprinse, in functie de zona, intre 1.000 si 1.700 euro pe mp plus TVA.
„In ceea ce priveste locuintele pentru clasa medie, cea mai mare cerere este pentru garsoniere si locuinte cu 2 camere, bugetul alocat de clienti pentru aceste locuinte fiind de circa 100.000 euro”, a declarat, pentru DailyBusiness, Corneliu Serban, directorul general al dezvoltatorul Gigant Construct, companie care are in constructie 3 proiecte rezidentiale in zona Titan din Capitala.
Si Laura Miu, consultant al agentiei imobiliare Apulum 94, considera ca tranzactiile au loc in jurul sumei de 100.000 de euro si in unele cazuri, chiar mai jos.
Pe de alta parte Adriana Petre, consultant in cadrul Colliers considera ca in cadrul unui proiect rezidential de succes, cu o dinamica a vanzarilor ridicata, destinat clasei medii, cumparatorii finali sunt dispusi sa plateasca, pentru un apartament de 2 camere, o valoare medie mai mare, de 135.000 euro plus TVA .
Apartamentele mai mari sunt achizitionate in general de familii cu copii, potrivit lui Corneliu Serban de la Gigant Construct.
Pe segmentul rezidential „upper-middle-class”, locuintele al caror pret se incadreaza intre 170.000 euro si 300.000 euro sunt cele mai tranzactionate proprietati din piata. Pentru „high class”, valorile depasesc chiar si 1 milion de euro, a precizat Monica Marin, manager partener EuroMetropola.
„Chiar si pentru raportul actual cerere-oferta de locuinte noi (oferta fiind mult mai mica decat cererea – n.r.) este dificil, pentru ca numarul bucurestenilor eligibili pentru un credit ipotecar este mic, iar principala modalitate de achizitie a unei locuinte este prin credit”, a specificat Gabriel Sorin Zamfir, presedintele Uniunii Nationale Imobiliare.
„Pentru a grabi procesul de vanzare, dezvoltatorii de proiecte rezidentiale incurajeaza cumparatorii de proprietati off-plan (din faza de proiect – n.r.), atat clienti finali cat si investitori, oferind-le discounturi ce pot lua forma unor reduceri la pretul de vanzare sau pot consta intr-un loc de parcare sau un spatiu de depozitare oferite gratuit”, a declarat Monica Marin.
Pentru micii investitori care dispun de fonduri suficiente pentru a achizitiona un numar mai mare de apartamente (7-10 apartamente), dezvoltatorii vand la preturi preferentiale, a adaugat Marin.
Revanzarea unei locuinte la finalizare aduce un profit de circa 25%
La randul lor, investitorii ofera spre vanzare locuintele in momentul finalizarii, insa exista si proprietari care aleg varianta vanzarii dupa abia 1-2 ani, cand locuinta a capatat deja o alta valoare, a mai spus Monica Marin, adaugand ca profitul generat de revanzarea locuintei la finalizarea proiectului variaza intre 15 si 25%.
Dezvoltatorii de proiecte rezidentiale care adopta politica vanzarii locuintelor off-plan fac acest demers in momentul in care au obtinut autorizatia de constructie, cand fizic pe terenul respectiv nu exista nici macar un santier. Acestia sunt developerii care isi finanteaza o parte importanta a proiectului din resursele financiare obtinute in urma vanzarilor de pe planseta.
„In ultimii doi ani, rata de profit pentru locuintele cumparate ca investitie s-a conturat in cresterea anuala a preturilor de 15% – 20% pe an. Aceasta crestere se diferentiaza in functie de locatia proiectului, calitatea finisajelor si conceptul general al acestuia. Randamentul investitorului a variat si in functie de suma platita ca avans”, a declarat Adriana Petre consultant al companiei de consultanta imobiliara Colliers.
„Investitorii raman inca interesati de achizitiile pe piata romaneasca, in functie de momentul achizitiei profitul acestora putand ajunge si la 30%”, a specificat Serban.
Datorita oportunitatilor oferite de catre banci si dezechilibrului dintre cerere si oferta care ramane inca la cote destul de inalte, piata rezidentiala din Romania ramane o destinatie importanta pentru investitiile pe termen lung.
Acest lucru se datoreaza si unei serii de alti factori, precum ritmul rapid de crestere economica al tarii si al dezvoltarii infrastructurii, sau integrarea in Uniunea Europeana. Bucurestiul se situeaza pe locul al saselea in topul celor mai populate orase europene, fiind depasit numai de Londra, Paris, Berlin, Madrid si Roma, potrivit reprezentantilor companiei de consultanta imobiliara Coldwell Banker. In top nu sunt incluse orase mari din Rusia, precum Moscova si Sankt Petersburg, ambele cu populatie mai mare decat Bucurestiul.
„Pentru urmatorii 5-6 ani nu vad o scadere pe piata rezidentiala bucuresteana, poate ca nu va mai fi ocrestere atat de dinamica, dar de o scadere brusca nu putem discuta”, a spus Corneliu Serban.
O varianta pentru atragerea cumparatorilor este micsorarea suprafetelor locuintelor.
„Suprafetele locuintelor sunt in scadere din cauza cresterii costurilor de constructie”, a explicat Serban, care a adaugat ca piata este inca dinamica in ceea ce priveste achizitia de locuinte ca investitie.
Scaderea suprafetelor locuintelor a inceput sa se manifeste pe piata rezidentiala inca din 2007, anul acesta trendul continuand.