In 2008, cele mai importante deschideri de centre comerciale din Capitala sunt Baneasa Shopping City, Liberty Center si centrul outlet Fashion House din proiectul West Gate, au spus Andrei Vacaru, consultant imobiliar al Jones Lang Lasalle si Raluca Utureanu, consultant al Cushman & Wakefield.
Baneasa Shopping City este cel mai mare mall din Capitala cu o suprafata de 85.000 metri patrati. La lansarea acestuia, in aprilie 2008, stocul total de spatii comerciale din Capitala a crescut cu 30%.
Baneasa Sopping City, primul mall din zona de nord a orasului, a presupus o investitie de peste 150 milioane euro si va cuprinde 220 de magazine, dintre care peste 45 sunt branduri noi pe piata.
Printre acestea, se numara retailerul francez Ikks, cel italian Marina Rinaldi si Max Mara Week-end.
Baneasa Shopping City este parte integrata a Zonei Comerciale Baneasa, care cuprinde si un parc de retail intins pe o suprafata de 450.000 mp, incluzand magazine Ikea, Carrefour, galeria comerciala Feeria, Metro, Bricostore, Motor City si Mobexpert.
Zona Comerciala Baneasa este parte integrata in proiectul Baneasa, unul din cele mai mari proiecte integrate de dezvoltare urbana mixta din sud-estul Europei.
„Baneasa este cel mai mare proiect de retail din tara si a adus branduri importante pentru prima data in Romania”, a spus Vacaru.
„Este un loc reprezentativ pentru piata de retail din Romania. Este locul unde importanti retaileri internationali au deschis primul magazin din tara, precum Ikea. De asemenea si in domeniul fashion, retailerii au ales acest centru comercial pentru lansarea pe piata din Romania. Dintre acesti retaileri de fashion amintim M Missoni, Massimo Dutti, Karen Millen, Pepe Jeans, Cacharel, Penny Black, Enzo Bertini, Sacoor Brothers, Next, Oasis, Ikks, Humanic”, a spus Raluca Utureanu
Liberty Center este primul centru comercial din sectorul 5 al Capitalei. Inaugurarea acestuia a permis unor retaileri cum ar fi Billa sau Altex sa se extinda intr-o zona inca neacoperita. Mall-ul s-a deschis pe 31 octombrie si are o suprafata inchiriabila de 25.000 mp.
Liberty Center ofera un mix de 100 de magazine, primul cinema complet digital, precum si primul patinoar indoor dintr-un mall din Bucuresti. Amplasat la intersectia dintre Calea Rahovei si Progresului, a presupus o investitie de aproximativ de 70 milioane de euro.
„Credem ca este un proiect important deoarece ofera o alternativa potentialilor cumparatori din zona sectorului 5, atat in domeniul de fashion cit si in ceea ce priveste petrecerea timpului liber (leisure). Este primul mall din Romania care beneficiaza de un patinoar cu gheata permanenta, naturala”, a spus Raluca Utureanu.
Fashion House Outlet-West Park este primul centru outlet din Romania. Reprezentantii Liebrecht & wooD, dezvoltatorul proiectului, au estimat ca unitatea va atrage 1,5-2 milioane de vizitatori in primul an de functionare, ceea ce ar reprezenta o medie zilnica de circa 4.100-5.500 de persoane. Centrul outlet face parte din retail park-ul West Park cu o suprafata totala de 90.000mp.
Din acest proiect fac parte: Hornbach (23.000 mp) – deschis in luna iulie 2008; KIKA (29.000 mp) – home decoration – deschis in data de 4 decembrie 2008; Technomarket (6.000 mp) – deschis la mijlocul lunii decembrie 2008 si Fashion House Outlet Centre (20.500 mp) – dezvoltat in 2 faze: prima faza – 16.000 mp si faza a doua, 4.500 mp.
Centrul outlet este amplasat pe autostrada Bucuresti-Pitesti, langa unitatea Carrefour din cartierul Militari, si reprezinta o investitie totala de 65 milioane de euro. Prima faza a complexului, inaugurata pe 5 decembrie, are o suprafata de peste 22.000 metri patrati. Urmatoarea faza va fi deschisa in toamna lui 2009, iar procesul de inchiriere va demara in ianurie anul viitor.
„Din experienta noastra pe alte piete din regiune, putem spune ca fiecare vizitator al unui outlet cheltuieste in medie 100 de euro”, a declarat anterior Johan Rogiers, directorul general al Liebrecht & wooD Romania.
Fashion House este un proiect extrem de important, deoarece introduce un nou concept de retail in Romania, concept care a avut un debut puternic in piata. Mentionam faptul ca in primele 3 zile de la deschidere, traficul de cumparatori s-a ridicat la 50.000 de persoane, a spus Utureanu, de la Cushman&Wakefield.
Cele mai importante deschideri din provincie
„Dintre centrele comerciale inaugurate in 2008 in provincie as mentiona City Park din Constanta – pentru ca a fost un proiect asteptat intr-un oras precum Constanta si pentru ca are branduri cu greutate printre chiriasi, Era Iasi – pentru ca reprezinta prima faza a unui proiect care ar putea deveni cu adevarat regional, dar si Jupiter Pitesti, Iulius Suceava, Suceava Shopping City sau European Retail Park Braila – pentru impactul pe care l-au avut pentru piata de retail din orasele respective”, a spus Andrei Vacaru.
City Park Constanta
Lucrarile de constructie ale City Park au inceput in vara anului 2006 si proiectul a fost deschis publicului la sfarsitul lunii mai. Neocity Group, dezvoltatorul proiectului, a investit 70 mil. euro in acest centru comercial.
City Park Mall reuneste peste 120 de magazine care aduc in Constanta 100 branduri, nationale si internationale.
Proiectul City Park Mall din Constanta, cu un design care reuneste elemente caracteristice unui vapor, cum ar fi panzele, are trei nivele si se intinde pe o suprafata de 60.000 mp, la care se adauga zona de parcare cu peste 1.000 de locuri.
Era Shopping Park Iasi
Prima faza a parcului de retail Era Shopping Park Iasi s-a deschis in septembrie anul acesta si a atras in perioada 24-29 septembrie, primele 5 zile de la inaugurare, circa 150.000 de vizitatori.
Prima faza a parcului de retail, dezvoltat de Omilos Group, cuprinde galeriile comerciale Era, hipermarketul Carrefour si un magazin Altex.
Pe 1 august a fost inaugurat magazinul Praktiker din cadrul parcului de retail.
A doua faza este programata pentru primavara lui 2010 si va cuprinde Era Shopping Mall, cu 66.000 metri patrati, un magazin Media Galaxy de 3.500 mp si inca doua unitati comerciale medii.
Shopping City Suceava
Retail Park-ul Shopping City Suceava are o suprafata de 47.100 mp si este unul dintre cele mai mari proiecte de retail din regiune, fiind deschis in aprilie 2008, spune Raluca Utureanu.
Suceava Shopping City are un numar de 120 de magazine.
Suprafata totala inchiriabila este de 48.000 de metri patrati, din care galeria comerciala se intinde pe 11.500 metri patrati, au declarat reprezentantii companiei.
Suceava Shopping City este al doilea proiect al fondului Argo, dupa achizitia de la sfarsitul lui 2006 a 48 000 mp de spatiu inchiriabil la Sibiu (European Retail Park Sibiu).
Chiria medie pentru spatiile comerciale din mall-urile bucurestene este cuprinsa intre 25-32 euro/mp pe luna. In orasele secundare chiria din centrele comerciale se situeaza intre 17-25 euro/mp pe luna.