Acesta
este cel mai scazut nivel din 2003, cand doar 28.000 mp de spatii comerciale
noi au fost deschise.
In
prezent, stocul de spatii comerciale moderne a ajuns la 2,23 milioane de metri patrati.
Totusi, pe piata se inregistreaza o crestere a
proiectelor in constructie comparativ cu finalul anului 2010 – de la 17%, la
22% din totalul schemelor in plan pentru dezvoltare. Trebuie
mentionat insa ca persista o oarecare volatilitate in statusul constructiilor, astfel
ca este foarte dificil de estimat livrarile pentru anii 2012-2013.
In Romania, 367.000 mp de spatii comerciale se afla in stadiul de constructie, si urmeaza sa fie livrati in perioada
2011-2013. Aceste noi livrari vor creste stocul la aproape 2,6 milioane metri patrati de spatii moderne,
o proportie de 120 metri patrati la 1.000 de locuitori.
La nivel de cerere, diferenta intre centrele comerciale
prime si cele secundare s-a accentuat in primul semestru al anului 2011, arata
cel mai recent raport al CBRE Romania. Pentru anumite centre dominante se inregistreaza o
cerere in expansiune, ceea ce duce la o usoara crestere a chiriei de baza. In acelasi timp, pentru spatiile secundare chiria
de baza s-a stabilizat, iar in unele cazuri s-a transformat in chirie
procentuala (procent din vanzari, nu chirie fixa). La fel ca si in 2010, Capitala reprezinta un „magnet” pentru
comercianti si dezvoltatori, iar activitatea continua sa se concentreze aici.
Cu un numar de comercianti internationali care incearca
sa-si aduca bilantul contabil la un nivel optim, intentia lor de expansiune
este in crestere. Comercianti precum H&M, Inditex, C&A, Decathlon si
recent Subway, au anuntat si/sau implementat proiecte de expansiune ambitioase.
Din categoria comerciantilor nationali, Dedeman (bricolaj) isi continua
expansiunea cu 3 magazine deschise pana in prezent si alte 4-5 magazine ce
vor fi inaugurate pana la sfarsitul anului.
Chiriile „prime” pentru spatiile stradale (70 euro/mp pe luna) si centrele
comerciale (50 euro/mp pe luna) au fost
stabile in ultimele semestre. Exista o variatie semnificativa
in ceea ce priveste chiria neta in centrele comerciale, chiar si in domenii de
activitate similare, deoarece factori precum amplasarea, atractivitatea marcii,
targetul de clienti, perioada de inchiriere, sunt foarte importanti.