„Psihologia clientului s-a schimbat mult in ultima vreme. Clientul e din ce in ce mai informat si nu se mai lasa dus de marketingul frumos; el incearca sa vada ce ofera de fapt proiectul respectiv, compara ofertele intre ele, invata repede din experienta altora si incearca sa isi limiteze cat mai mult riscurile pe care le presupune achizitia unei case intr-un proiect in constructie”, a spus Irina Petrescu, directorul departamentului rezidential al agentiei Esop.
Ce pot face dezvoltatorii in aceste conditii? Singura solutie este sa aduca concepte din ce in ce mai atragatoare ca raport pret/calitate pe piata. Ofertele promotionale sunt importante, insa comparativ cu preturile apartamentelor sunt de cele mai multe ori nesemnificative in decizia de achizitie.
[quote=Oana Taraze, managing partner Eurohouse]Diferenta pe care a creat-o perioada de blocaj consta in emanciparea clientului cumparator, care isi va constientiza si impune respectul si pretentiile pentru banii pe care ii disponibilizeaza[/quote]
„Credem ca si ambalajul joaca un rol important, insa in decizia de cumparare pe primul loc este proiectul, conceptul, prezentat cat mai obiectiv, asa incat clientii sa isi faca o imagine cat mai clara si sa poata lua hotararea ca atare”, a adaugat Irina Petrescu.
In momentul in care un dezvoltator nou apare in piata vine de obicei cu un pret mediu mai mic decat cel care exista in piata la competitie, ceea ce ii determina pe dezvoltatorii deja prezenti sa isi alinieze pretul prin oferte promotionale, a spus Beatrice Dumitrascu, directorul departamentului rezidential al CBRE-Eurisko.
Cele mai frecvente oferte ale dezvoltatorilor sunt discounturile din pretul de vanzare, conditiile de plata mai atractive (de exemplu 15% la precontract, 85% la contract) sau loc de parcare inclus.
„Blocarea tranzactiilor in domeniul imobiliar pentru o perioada relativ lunga (ianuarie-august 2008) a dus inevitabil la acumularea pe tot acest timp a unei cereri substantiale, care va trebui sa isi gaseasca solutie in perioada urmatoare. Diferenta pe care a creat-o perioada de blocaj consta in emanciparea clientului cumparator, care isi va constientiza si impune respectul si pretentiile pentru banii pe care ii disponibilizeaza”, este de parere Oana Taraze, managing partner al agentiei imobiliare Eurohouse, care admite insa ca ritmul vanzarilor nu va mai fi cel din 2006-2007.
„Astfel, in contrast cu perioada 2006-2007 in care se tranzactionau intr-un ritm hiperactiv produse imobiliare de toate categoriile, incepand de la terenuri in fapt agricole, pana la fenomenul apartamentului in bloc vechi, iata ca si in Romania s-au reglat, ca in orice piata libera, raporturile dintre valoarea proprietatii si valoarea lichiditatilor”, a adaugat Taraze
Schimbarea conditiilor pentru obtinerea unui credit imobiliar incepand cu luna octombrie va reduce cu pana la 40% suma ce se putea obtine pe conditiile vechi de calificare, astfel incat mare parte dintre cei care intentionau achizitionarea unei proprietati utilizand un credit imobiliar sau ipotecar vor profita de aplicarea vechilor reglementari BNR pe parcursul lunii septembrie, este de parere Oana Taraze, managing partner al agentiei imobiliare Eurohouse.
„Se anticipeaza ca rezultatul acestei perioade realmente socante va fi ca cererea astfel acumulata si care urmeaza sa se pronunte incepand cu luna septembrie va avea pretentia la calitate si in aceeasi masura la eliminarea marjei speculative a profitului de catre dezvoltatori, acestia fiind fortati in viitor sa alinieze marja de profit la cote specifice unei pieti echilibrate si nu speculative „, a conchis Taraze.