Pe piata de
investitii, cumparatorii s-au orientat in 2012 catre produse
generatoare de venit, in speta cladiri de birouri de calitate,
inchiriate cu o bonitate buna, la o chirie sustenabila si care
prezinta un risc scazut in ceea ce priveste gradul de neocupare.
In acelasi timp,
interesul investitorilor s-a canalizat si catre terenuri pentru
dezvoltari ulterioare, localizate in zone usor accesibile –
proximitatea fata de metrou si mijloacele de transport fiind unul din
criteriile principale.
„La fel ca in anii
trecuti, am observat un interes crescut in ceea ce priveste produsele
‘prime’. A revenit interesul pentru dezvoltare, anul
acesta fiind achizitionate mai multe terenuri pentru dezvoltari
ulterioare de proiecte de birouri si rezidentiale. Acest lucru se
datoreaza si faptului ca diferenta dintre pretul cerut si pretul
oferit de catre dezvoltatori a scazut considerabil”, spune Adrian
Mihaila, associate director, Capital Property Advisors.
[b]Cele mai
importante tranzactii pe piata birourilor[/b]
Cele mai importante tranzactii din 2012
au fost legate de piata de birouri. Produsele care au facut obiectul
unei achizitii directe din partea fondurilor de investitii sunt
complexul de birouri City Business Center din Timisoara, achizitionat
de catre New Europ Property Investors (NEPI) si cladirea HQ Victoriei
din Bucuresti, achizitionata de fondul elen Zeus Capital Partners.
Pe langa aceste doua tranzactii se
numara si preluarea cladirii Tower Center International de catre
oamenii de afaceri Dragos Bilteanu si Ioannis Papalekas, precum si
vanzarea cladirii Litexco Stirbey Center.
In aceasta categorie nu sunt incluse
investitiile facute de retaileri, atat pentru dezvoltare cat si
pentru achizitia magazinelor proprii. Spre exemplu, Auchan a
achizitionat magazinul din Pitesti, aflat in proprietatea NEPI.
In 2012, randamentele oferite nu au
suferit modificari semnificative fata de anul trecut. Acest lucru
este cauzat si de precautia investitorilor pe de-o parte, precum si
flexibilitatea redusa a bancilor in ceea ce priveste finantarea.
[b]Lanturile de
hypermarket-uri au prins gustul dezvoltarii imobiliare[/b]
Confruntandu-se cu
efectele recesiunii economice la nivel international, toti jucatorii
din industria locala de retail au fost nevoiti in 2012 sa isi
eficientizeze afacerile pe baze sustenabile fie prin repozitionare si
rebranduire, fie prin reconfigurare.
„Piata romaneasca
are inca avantajul de a fi atractiva pentru dezvoltarea centrelor
comerciale, luand in considerare stocul existent de 130 de metri
patrati la mia de locuitori, sub media europeana de 259 de metri
patrati la mia de locuitori”, spune Mihaela Petruescu, director,
head of retail, Capital Property Advisors.
Astfel, in acest an
au fost deschise proiecte precum Auchan City Crangasi, Cora Rahova
sau Intercora Mihai Bravu in Bucuresti, iar in provincie proiectele
lansate au fost Palas Mall si faza a doua a Era Shopping Park la
Iasi, Ploiesti Shopping City si Cora Bacau.
Avand in vedere ca
jumatate din veniturile populatiei sunt alocate cheltuilelilor cu
produse alimentare, exista o competitie acerba pentru dezvoltare in
randul acestor comercianti.
Mega Image, Lidl,
Profi, Carrefour Market, Penny Market si reteaua La Doi Pasi (brandul
Metro pe piata magazinelor de proximitate) au deschis noi unitati,
atat in Capitala, cat si in orasele importante in tara.
Tot in 2012 s-a
remarcat o noua tendinta: profitand de accesul facil la sursele
proprii de finantare, lanturile de hypermarket-uri au prins gustul
dezvoltarii imobiliare: in noiembrie, Cora a deschis magazine la
Bacau si in Bucuresti, pe soseaua Alexandriei, iar Carrefour a
inaugurat cu NEPI proiectul de la Ploiesti, in timp ce in decembrie
Auchan a deschis proiectul din Crangasi.
Expansiunea
retailerilor internationali – Inditex cu toate brandurile din grup,
H&M, Deichmann, New Yorker, Takko, C&A sau Decathlon –
arata increderea pe care acestia o au in piata romaneasca. Printre
brandurile nou-intrate pe piata in acest an se numara: CCC, ODDGI,
Clockhouse sau Subway.
Spatiile stradale,
luate de restaurante si agentii de pariuri
In ceea ce priveste
spatiile stradale, cererea este asigurata de catre operatorii de
restaurante si agentiile de pariuri. Acest segment a fost afectat de
procesul bancilor de eficientizare a sucursalelor – fie au relocat
unele activitati, fie au inchis anumite unitati.
Centrul Vechi ramane punctul de
atractie pentru restaurante, cafenele, pub-uri si cluburi si totodata
o zona intens tatonata de catre retailerii de fashion.
Marile artere comerciale – Calea
Victoriei, Calea Dorobantilor, Bulevardul Magheru si zonele adiacente
– inca prezinta oportunitati pentru expansiunea brandurilor de
fashion, cu precadere a celor care targeteaza segmentul de lux.
Pentru 2013-2014 se prefigureaza
deschiderea unor noi proiecte, cum ar fi Promenada Mall si extinderea
Bucuresti Mall si Plaza Romania in Capitala, iar in tara Corall
Constanta, Cora Slobozia, AFI Palace Ploiesti si Coresi Brasov.
Capital Property
Advisors a fost lansata pe piata imobiliara romaneasca in 2011 prin
asocierea dintre Radu Lucianu, un expert in industria imobiliara, si
membrii fondatori ai companiei Capital Partners, oameni de afaceri
din domeniile bancar, fuziuni & achizitii si industrie.
Grupul de companii
din care face parte si Capital Property Advisors a consiliat in 2011
tranzactii imobiliare in valoare cumulata de 40 milioane de euro.