In ceea ce
priveste livrarile de centre comerciale din primul semestru din 2011, Romania
se pozitioneaza pe locul 19 din 34 de piete analizate. In ceea ce priveste
stocul de spatii comerciale la mia de locuitori Romania se claseaza la coada
clasamentului, pe locul 27.
La finalul primului semestru, pe plan local existau
peste 2,3 milioane metri patrati de spatii comerciale, ceea ce reprezinta o
medie de 107 mp la mia de locuitori.
In H1 s-au
deschis doar 25.000 mp de spatii comerciale noi pe plan local. Pentru H2 sunt
estimati sa fie livrati pe piata peste 180.000 mp de spatii comerciale. Stocul
nou livrat va scadea insa in 2012 la sub 48.000 m.p.
La finalul
lui 2012, stocul de spatii comerciale moderne va ajunge la 116 mp la mia de
locuitori.
Cele mai
mari stocuri de centre comerciale aflate in dezvoltare pana la finalul lui 2012
sunt in Rusia si Turcia, acestea reprezentant peste 40% din total pe piata
europeana.
Conform celui mai recent raport al Cushman
& Wakefield, „Dezvoltarea Centrelor Comerciale in Europa in 2011”, se
estimeaza o crestere a dezvoltarilor de centre comerciale in Europa. Desi in
unele tari dezvoltarile au fost stopate in
ultimii ani, avand in vedere imbunatatirea
cererii de spatii comerciale precum si atentia acordata deficitului de spatii
de prima clasa, avem motive sa estimam
o crestere a activitatii de
dezvoltare a noilor centre comerciale in multe tari europene.
Peste 2,1 milioane de mp de spatii
comerciale noi au fost finalizate in Europa in prima jumatate a lui 2011,
aproximativ la fel ca in aceeasi perioada a lui 2010. Din aceasta suprafata, 71
centre comerciale noi acopera 90%, iar restul de 10% reprezentand extinderi ale
unor dezvoltari existente.
Daca toate proiectele planificate vor fi finalizate
la timp, totalul dezvoltarilor va fi, in 2011, cu 26% mai mare decat in anul
anterior, cand nivelul de finalizare a scazut pentru al doilea an consecutiv. In 2010 au fost finalizati aproximativ 5,4 milioane mp de
spatii de centre comerciale, reprezentand o scadere de 29% fata de 2009 si cea
mai mica valoare totala anuala de finalizare din 2004 pana in prezent.
La fel ca in anii anteriori, Europei Centrale
si de Est i se atribuie majoritatea (58%) spatiilor comerciale noi deschise in
prima jumatate a anului 2011. Rusia, Turcia si Polonia inregistrand puternice
niveluri de dezvoltare. Cel mai mare proiect finalizat a fost Marmara Forum din
Istanbul (156.000 mp). In Rusia au fost finalizati putin peste 400.000 mp de spatii
comerciale – aproape o cincime din totalul european.
Dupa deschiderea AFIMALL
City si a altor doua centre comerciale, Moscovei ii revine 36% din spatiile noi
din Rusia. Proiecte mari au fost finalizate si in Novosibirsk, Yaroslavl, Kazan
si St Petersburg. In Europa
Occidentala, Italia si Spania au inregistrat cel mai mare volum de spatii noi.
In 2012 este planificata finalizarea a 5,8
milioane mp de spatii comerciale in Europa, desi aceasta cifra va depinde de
cererea ocupantilor si de ritmul revenirii economice.
Rusiei si Turciei li se atribuie 41% din
proiectele in dezvoltare din a doua jumatate a lui 2011/2012. Aproape trei
milioane mp de spatii noi se preconizeaza ca vor fi finalizate pana la sfarsitul
anului viitor, inclusiv proiecte mai mari de
100.000 mp in Krasnodar, Ufa si Samara.
In Turcia, sunt in constructie peste
800.000 mp, majoritatea in Istanbul.
In Europa de Vest, Franta si Italia conduc
clasamentul proiectelor in dezvoltare pentru a doua jumatate a lui 2011/2012. Dupa
incetinirea din ultimul an, se preconizeaza ca Franta va cunoaste o revenire in
finalizari. In Italia, sunt in curs cateva proiecte mari, desi exista o
oarecare incertitudine cu privire la datele de finalizare, dupa numeroasele intarzieri
recente.