„Noua oferta de spatii comerciale
ce urmeaza a fi finalizata in 2012 depaseste cu putin jumatate din
suprafata finalizata in anul 2011, incluzand in aceasta analiza si
extensiile”,precizeaza compania de consultanta imobiliara.
Lista cu cele mai importante proiecte
anuntate pentru 2013-2014 cuprinde Promenada Mall si extensiile
Bucuresti Mall si Plaza Romania in Bucuresti, AFI Palace in Ploiesti,
precum si Coresi, proiectul NEPI si Cora in Brasov.
La nivel national, in trimestrul al
treilea nu s-a finalizat niciun proiect comercial, in schimb,
sfarsitul anului va aduce in Bucuresti [b]trei inaugurari de
hipermarket-uri[/b] cu mici galerii comerciale atasate acestora,
respectiv Auchan City in Giulesti (dezvoltat de Immochan), Cora pe
Soseaua Alexandriei (dezvoltat de Cora) si Kaufland pe Soseaua Mihai
Bravu (dezvoltat de Intercora).
In tara, este asteptata deschiderea
centrului comercial Ploiesti Shopping City (dezvoltat de NEPI) si
Uvertura Mall in Botosani (dezvoltator local), iar Cora a deschis
saptamana trecuta un centru la Bacau.
Stocul de spatii comerciale moderne din
Romania era estimat la finele anului trecut la circa 2,3 milioane de
metri patrati.
In ceea ce priveste cererea, retailerii
alimentari si de confectii sunt cei mai activi pe piata spatiilor
comerciale. Cu exceptia retailerilor tip cash&carry, Metro si
Selgros, si a lantului de hipermarket-uri Real (partea a grupului
Metro), toti ceilalti retaileri importanti care activeaza in domeniul
alimentar au anuntat planuri de expansiune importante atat pe termen
scurt, cat si mediu.
Expansiunea se realizeaza prin
preinchirierea sau dezvoltarea propriilor unitati, pe ploturi de
teren achizitionate in trecut sau in lunile anterioare.
Pe de alta parte, in lipsa unor
inaugurari importante de centre comerciale, cererea retailerilor de
moda este satisfacuta de cele deja existente. Astfel, retaileri
precum H&M, C&A, Takko, Deichman, New Yorker sau cele
detinute de grupul Inditex joaca un rol important in reinnoirea
mixului de clienti din centrele comerciale moderne.Dar atragerea
acestor retaileri, care pentru multe centre comerciale garanteaza un
volum mare de vanzari si un trafic de vizitatori crescut, implica
stimulente financiare din partea dezvoltatorilor, traduse in chirii
in trepte, chirii procentuale din cifra de afaceri, contributii
financiare pentru amenajarea spatiilor sau, in cazul unor centre
comerciale mai putin performate, livrarea la cheie a unitatilor
comerciale inchiriate.
Chiriile se mentin la 60-70 de euro pe
metru patrat pe luna, cu toate ca sunt disponibile foarte putine
unitati in cele mai importante centre comerciale din Bucuresti. In
cazul spatiilor stradale, chiriile variaza intre 60 si 65
euro/mp/luna.