Autovit.ro, cea mai mare platformă profesională de anunțuri auto din România, parte a grupului Naspers, a realizat o analiza comparativă a anului 2016 în raport cu 2015, folosind atât datele publice oferite de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), cât și datele din site, rezultând o imagine fidelă a evoluției pieței auto în ansamblu pentru anul care tocmai s-a încheiat.
[img=7276][/img]
Dacă în 2013, spre exemplu, s-au vândut 58.000 de mașini noi, în 2016 acest număr a ajuns la aproape 95.000 de autoturisme, cu 60% mai mare, conform DRPCIV. Septembrie a fost cea mai bună lună pentru acest segment, cu peste 12.000 de autoturisme noi înmatriculate, iar februarie luna cea mai slabă, cu numai 5.000 de exemplare înmatriculate.
Un impact important l-a avut Programul Rabla care, deși a început abia în iunie și s-a încheiat în 20 decembrie 2016, a avut succes și a primit mai multe suplimentări în acest interval impulsionând astfel piața.
Piața mașinilor second-hand din import a avut un an record în care a avansat cu 18% și s-a apropiat de pragul de 300.000 de unități, nivel de peste trei ori mai mare față de 2011. Cea mai bună lună a fost august, cu peste 31.000 de autoturisme rulate înmatriculate, iar cea mai slabă a fost ianuarie, cu sub 17.000.
Reînmatriculările (tranzacții cu masini rulate, deja înmatriculate pe plan intern) au înregistrat, la fel ca mașinile noi, al treilea an consecutiv de creștere, avansul fiind de 10% în 2016 față de 2015. Cea mai slabă lună a fost ianuarie, cu 16.000 de mașini reînmatriculate, iar cea mai bună a fost august, cu peste 24.000 de exemplare care și-au schimbat proprietarii.
La repartizarea pe semestre, a doua jumătate de an a fost net mai bună decât prima. În cazul mașinilor noi, spre exemplu, al doilea semestru a adus un număr de înmatriculări de aproape 60.000 de exemplare, cu 70% mai mult decât în primul.
La categoria mașinilor second-hand din import și la reînmatriculări, diferența dintre cele două semestre a fost de aproape 20%.
Tendințele de creștere a pieței de autoturisme rulate, influențate și de modificările legislative, s-au remarcat și pe Autovit.ro.
Astfel, la finalul lui 2016, numărul de dealeri si comercianti auto parteneri era triplu față de momentul decembrie 2012, ajungând de la 450 la peste 1.100. Totodată, numărul de oferte publicate de aceștia a depășit 55% din totalul anunțurilor din site, mai mult decât dublu față de acum patru ani.
„Am acordat și în 2016 o atenție sporită creșterii numărului de dealeri parteneri pentru a veni către utilizatori cu cât mai multe oferte de autoturisme, atât noi cât și rulate. Lucrând cu comercianți autorizați care pot oferi pe lângă garanție, un istoric de service al mașinilor rulate, Autovit.ro oferă un plus de încredere și siguranță cumpărătorilor”, explică Cristian Cojocaru, Sales Manager la Autovit.ro.
Un moment de referință pentru Autovit.ro în 2016 a fost Black Friday când au fost cumpărate mașini în valoare de 1,7 milioane euro. Cea mai scumpă mașină vândută a fost un Ferrari California în valoare de 138.600 euro, iar cea mai mare reducere a fost de 37.970 euro, pentru un BMW Seria 7.
Ce mașini au pus la vânzare românii în 2016 pe Autovit.ro
Din totalul anunțurilor de autoturisme publicate pe Autovit.ro în 2016, cele mai populare au fost mărcile Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Audi și Opel, cu peste 50% dintre anunțurile activate în 2016. Dacia se regășește în top zece mărci scoase la vânzare pe Autovit.ro, completând topul celor mai populare 10 mărci alături de Renault, Peugeot, Ford și Skoda.
Top mărci pe Autovit.ro în 2016 (din total anunțuri)
Volkswagen 18%
BMW 13%
Mercedes-Benz 11%
Audi 9%
Opel 7%
Ford 7%
Skoda 5%
Renault 4%
Dacia 3%
Peugeot 2%
Tot în 2016, pe Autovit.ro a crescut ponderea mașinilor fabricate după 2010, demonstrând dorința românilor de a-și achiziționa modele mai recente. Totodată, anunțurile pentru mașini mai vechi de 10 ani au scăzut cu 6%. În prezent, pe Autovit.ro 50% dintre mașinile prezente sunt mai noi de 6 ani, 15% sunt produse între 2015 și 2016 si aproape 4% sunt noi.
Odată cu scăderea ponderii mașinilor mai vechi de 10 ani s-a micșorat, cum era și firesc, numărul mașinilor cu prețuri mai mici de 5.000 de euro. În schimb, s-a constatat o creștere cu 3% a ponderii celor de peste 20.000 de euro.
Cele mai populare rămân totuși mașinile din categoria de preț 5.000-10.000 euro care reprezintă aproape o treime din totalul anunțurilor de pe platforma online.
Nu au lipsit nici în 2016 modelele de peste 200.000 euro oferite spre vânzare, cum au fost Bentley Bentayga, Ferrari 488 Spider sau Lamborghini Huracan.