Motivul 1: Criza din Statele Unite poate fi depasita prin vanzarile din Europa
Ford se confrunta in prezent pe piata americana, altadata principalul vector de profit din afacerile globale ale companiei, cu o acuta scadere a vanzarilor. Modelele produse in SUA sunt depasite moral, iar in conditiile crizei petrolului si cresterii preturilor la carburanti, americanii au optat pentru modele cu un consum mai mic, europene si asiatice.
„Pentru a restructura productia, Ford are nevoie de bani, iar Europa si fostul spatiu sovietic sunt acum adevarate generatoare de profit. Cu banii europenilor vor finanta reforma din SUA”, estimeaza, pentru DailyBusiness, analistul auto Marius Carp, fostul presedinte al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile.
Motivul 2: Piata europeana, principala sursa de profit pentru Ford
Piata europeana este, in prezent, principala piata de vanzari pentru Ford, modelele europene ale companiei inregistrand un succes notabil. Ford este lider de piata in mai multe tari europene, printre care Marea Britanie si Spania.
Vanzarile sunt atat de mari incat productia de masini europene nu poate face fata.
Presedintele Ford Europe, John Fleming, a declarat, anul trecut, ca uzinele Ford au produs cu 10% mai mult decat capacitatea normala, dar ca cererea din piata depaseste nivelul actual al productiei in Europa, de 1,8 milioane de automobile.
„Avem nevoie urgent de o capacitate de productie care sa asigure un nivel de 150.000 de automobile pe an, pentru a satisface cererea de pe pietele europene”, declara Fleming. Intre timp, vanzarile pe piata americana au scazut cu 20%, Ford fiind nevoita sa concedieze peste 15.000 de muncitori si sa restructureze masiv productia.
„Nu au alta sansa. Nu au alta uzina la cheie in aceasta zona pe care s-o preia, iar de inceput o investitie greenfield, adica de la zero, i-ar costa prea mult. Nici sa isi extinda productia in Rusia nu e o varianta, pentru ca si acolo au o cerere foarte mare, iar in plus, ar trebui sa plateasca taxe vamale de 10%, pentru ca Rusia si restul republicilor sovietice nu sunt in UE „, declarat analistul auto Marius Carp, fostul presedinte al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile.
Ford vrea sa produca in Romania pana la 300.000 de automobile anual, pentru care va investi pana la 1 miliard de euro pana in 2012. Peste 90% din productie va fi exportata, a declarat conducerea concernului american, in momentul semnarii contractului de privatizare cu AVAS.
Motivul 3: Automobile Craiova, singura uzina la cheie din Europa
Ford va investi la Craiova pentru simplul motiv ca aceasta a ramas singura uzina auto din Estul Europei in care ar putea sa dezvolte rapid procesul de productie. Vicepresedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului, Constantin Botez a declarat, pentru DailyBusiness, ca Ford a apreciat nivelul tehnologic de la Craiova, calitatea personalului, costul fortei de munca si nivelul de infrastructura.
„Vor investi la Craiova, pentru ca au vazut uzina, si-au facut deja planurile si sunt decisi sa transforme societatea intr-un pilon pentru exporturile in UE si Rusia”, a declarat Botez.
Ford va plati pentru Automobile Craiova, dupa aprobarea legii de privatizare in Parlament, la inceputul saptamanii viitoare, 57 de milioane de euro, la care s-ar putea adauga si fondurile cerute de Comisia Europeana, adica alte 27 de milioane de euro.
„Pretul este unul mic pentru Ford care, cu 27 de milioane in plus sau in minus, pe termen lung va iesi pe profit. Daca nu vor plati banii ceruti de Bruxelles cash, ii vor plati sub forma de investitii. Bine ca nu s-au razgandit si vin in Romania, fapt ce va insemna un plus pentru economia romaneasca si mai ales pentru balanta comerciala, aflata acum intr-un puternic dezechilibru”, a spus, pentru DailyBusiness, Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania.
Motivul 4: Ford va investi putini bani pentru inceperea productiei
Ford a ales Automobile Craiova si dintr-un alt motiv, considerat strategic in planurile companiei. Structura de productie a societatii din Banie se preteaza adaptarii rapide pentru asamblarea intr-o prima faza a unor kituri de automobile importate.
„Mai mult ca sigur, Ford nu va produce din prima o masina noua si va opta pentru asamblarea unor kituri, la fel cum a facut Opel la uzina din Polonia unde produce Astra Classic II”, estimeaza analistul auto Marius Carp. „Daca vor sa produca o masina noua, datorita investitiilor necesare, aceasta ar putea dura cel putin un an. In schimb, ca sa asambeleze modele deja existente in piata si pentru care exista cerere, nu va trebui decat sa adapteze linia de productie si sa ii dea drumul la treaba. Iar primele modele care le vad asamblate la Craiova ar fi Ford Fiesta si Focusul, din gama veche. La fel au facut Peugeot cu 206, Skoda cu Octavia si Opel cu Classic II”, a declarat, pentru DailyBusiness, fostul presedinte al APIA.
Motivul 5: Costul fortei de munca este cel mai scazut din Europa
Un alt motiv pentru care Ford va produce la Craiova este legat de cheltuielile de productie mici in comparatie cu cele din alte tari in care se produc masini, precum Germania si Spania, de pilda. Costul cu forta de munca in industria auto este de 17 ori mai mic in Romania (2,34 euro/ora/muncitor) fata de Germania, si de 13 ori mai mic fata de SUA, conform statisticilor din 2006. In Romania, Ford a identificat cateva zeci de posibili contractori, iar poate cel mai important, forta de munca de la Automobile Craiova este cea mai ieftina din Europa, cu un nivelul bun de calificare.
„In industria auto sunt putini muncitori calificati. Romania are singurul contingent de forta de munca calificata care, odata cu oprirea productiei de modele Daewoo, ramasese practic somera. Oportunitatea a fost vazuta foarte bine de Ford care, din experienta Renault, si-a dat seama ca poate produce in Romania la costuri mici, cu un nivel de calitate optim”, a declarat analistul auto Razvan Codorean. „Romania are o traditie in constructia auto si acesta este un atu important”, a mai spus analistul.
Principala necunoscuta: Cum va plati Ford cei 27 de milioane de euro?
Dincolo de motivele pentru care Ford va intra in Romania, singura problema este legata de modul in care Ford va respecta decizia Comisiei Europene prin care statului roman i s-a cerut sa recupereze 27 de milioane de euro.
Intr-un comunicat de presa, imediat dupa anuntul deciziei CE, Ford a anuntat ca decizia in dosarul privatizarii permite Ford continuarea procedurilor necesare in vederea cumpararii uzinei.
„Ma bucur ca investigatia Comisiei Europene s-a incheiat intr-un timp atat de scurt”, a declarat John Fleming, Presedinte si CEO al Ford Europa. „Am lucrat impreuna cu autoritatile romane contra cronometru, pentru a transmite toate informatiile necesare Comisiei in elaborarea deciziei sale.”
„Planurile si angajamentele noastre pentru fabrica din Craiova raman neschimbate”, a spus Fleming. „Acum, scopul nostru este acela de a prelua fabrica cat mai curand posibil si de a o transforma intr-un centru de productie auto de talie internationala.”
Nadia Crisan, consultant al Ford of Europe in Romania, a nuantat insa, pentru DailyBusiness, anuntul companiei.
„Pretul de achitizie ramane la 57 de milioane de euro pentru cele 72,4% dintre actiunile pe care statul le detine la Automobile Craiova. Dupa ce vom analiza raspunsul Comisiei Europene, vom discuta pozitia noastra cu reprezentantii comisiei de privatizare a Automobile Craiova”, a spus Crisan.
Vicepresedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului, Constantin Botez a precizat ca este sigur ca Ford va respecta decizia CE si va investi la Craiova.
„Vom negocia cu ei si vom vedea in ce mod vom include in contract banii pe care CE ne-a cerut sa ii recuperam. Cert este ca, din ce am discutat cu cei de la Ford, investitia este asigurata 100%”, a spus Botez, pentru DailyBusiness.
Vicepresedintele AVAS a adaugat ca, pe de alta parte, va solicita in mod expres Comisiei Europene o fundamentare privind calculul pe care Bruxelles-ul l-a facut cu privire la ajutoarele de stat acordate in cazul privatizarii Automobile Craiova.