Mașinile rulate importate în România pot avea daune ascunse și kilometrajul dat înapoi având în vedere că țările nu fac schimb între ele de date privind tranzacțiile vehiculelor. Mai rău este că importul unei mașini din SUA în Europa vine de mult timp la pachet cu un nivel și mai ridicat de risc.
Într-un videoclip postat recent pe TikTok, influencerul Matei Teodoru a încercat să avertizeze publicul larg, împărtășind povestea unui urmăritor care caută să cumpere un Audi A5 cu titlu american. În acest caz, vânzătorul i-a furnizat fotografii, asigurând cumpărătorul că vehiculul este în stare perfecta de funcționare. Cu toate acestea, cumpărătorul a decis să scoată propriul raport carVertical online și a descoperit că mașina fusese afectată de inundații anterior, problemă care a cauzat potențiale avarii la motor.
Compania de date auto carVertical a analizat o serie de rapoarte care au avut înregistrări de proprietate în SUA pentru a afla dacă aceste practici înșelătoare sunt comune în România și care sunt problemele cele mai des întâlnite.
În timp ce majoritatea mașinilor importate în România provin din Germania, Statele Unite sunt responsabile și ele de un număr considerabil de importuri, situându-se în primii zece exportatori care hrănesc piața locală. Potrivit datelor carVertical, importul de mașini din SUA este, din păcate, printre cele mai riscante. 84,7% din totalul vehiculelor americane care au fost verificate pe carVertical în România în acest an au avut înregistrări de daune.
Mai mult, mașinile din SUA au al treilea cel mai mare cost mediu de reparații dintre toate celelalte țări – 6.935 EUR, ceea ce sugerează că multe vehicule ar fi putut suferi daune grave înainte de a fi expediate în Europa. Acest lucru înseamnă că ori cumpărătorul ori dealerul va trebui să investească o sumă semnificativă de bani pentru a readuce mașinile la starea inițială de funcționare.
Derularea kilometrajului este și ea o practică frecventă – 14,7% din toate mașinile importate în România din SUA au avut kilometrajul modificat.
Importul de mașini din SUA în România a devenit o afacere profitabilă pentru unii datorită disponibilității crescute de vehicule low-cost, cu daune survenite adesea în urma accidentelor sau dezastrelor naturale precum inundațiile. Uraganele recente din SUA, inclusiv uraganul Ian și uraganul Idalia, ar putea crește și mai mult afluxul de astfel de vehicule pe piața europeană.
Aceste vehicule sunt vândute la licitațiile ”salvage” din SUA, unde companiile de asigurări le scot la licitație după ce le declară pierderi totale. Pe lângă mașinile avariate, licitațiile includ și flotele retrase de mașini pentru închiriere și inventar rămas dealerilor, ceea ce le face o sursă diversificată de vehicule pentru revânzare.
Unii antreprenori au creat un model de business care presupune cumpărarea acestor vehicule de la licitațiile ”salvage” din SUA, expedierea lor în România, repararea ieftină și apoi vânzarea lor la un preț puțin sub cel al pieței. Cumpărătorii români sunt adesea atrași de aceste vehicule deoarece par a fi modele de ultimă generație la prețuri accesibile. Cu toate acestea, cumpărătorii trebuie să fie precauți având în vedere că multe dintre aceste mașini pot avea probleme ascunse care le-ar putea compromite fiabilitatea și siguranța pe termen lung.
Pe măsură ce serviciile de verificare a istoricului devin tot mai populare, unii vânzători necinstiți pot încerca să ascundă probleme precum un kilometraj modificat sau daune anterioare. Cumpărătorii ar trebui să abordeze cu prudență rapoartele despre istoricul vehiculelor care au fost tipărite sau care sunt prezentate sub formă de capturi de ecran.
„Cumpărătorii ar trebui să se bazeze doar pe rapoartele istorice puse la dispoziție care sunt disponibile online. Vânzătorii pot să partajeze un link sau să vă arate un raport de istoric al unei anumite mașini direct de pe telefonul lor în timpul inspecției fizice. În schimb, rapoartele de istoric care sunt prezentate după ce au fost tipărite pot fi uneori manipulate. Mai mult, există o dată la care raportul a fost generat. Sugestia mea este ca rapoartele mai vechi de o lună să fie regenerate pentru a avea acces la cele mai recente informații”, – explică expertul auto Matas Buzelis.
Pentru a vă asigura că istoricul mașinii este corect, cel mai bine este să scoateți independent un raport și să verificați dacă numărul VIN este același în toate locurile în care este ștanțat/imprimat pe vehicul. Acești pași suplimentari pot ajuta la evitarea potențialelor escrocherii sau surprize mai târziu.
Acest articol se bazează pe date statistice din rapoartele carVertical care prezintă istoricul vehiculelor achiziționate de utilizatorii din România ai companiei în perioada ianuarie – noiembrie 2024.
carVertical operează în 30 de țări și obține informații din peste 900 de baze de date internaționale cum ar fi cele aparținând forțelor de ordine, registrelor naționale/de stat, instituțiilor financiare și anunțuri auto. Prin procesarea anuală a milioane de rapoarte privind istoricul vehiculelor, compania poate prezenta tendințe și forma previziuni și perspective unice asupra pieței de mașini second hand.