Joi s-a lansat oficial Programul Rabla 2010. Fata de anii trecuti, principala noutate o constituie introducerea tichetelor valorice de 3.800 lei. Daca adunati trei astfel de tichete, veti obtine din start o reducere a pretului masinii dorite de 2.700 de euro. La prima vedere, suna interesant. Insa ca sa faci rost de tichete, va trebui sa cumperi ori trei masini inmatriculate in Romania inainte de 31 decembrie 2006, ori sa faci rost de tichete de la cei care le-au casat si nu vor sa isi cumpere alt automobil.
”O misiune cu obstacole”, spune Marius Carp, fostul sef al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile. ”Din pacate, ma astept sa apara o adevarata piata neagra a acestor tichete, in care speculantii vor creste preturile”, a declarat expertul.
Iar daca nu vei fi dispus sa platesti preturile cerute de speculanti, sa gasesti trei rable functionale pe care proprietarii sa vrea sa le vanda va fi o alta misiune dificila, spun specialistii.
[quote=Marius Carp, secretar general Asociatia Concesionarilor Dacia Renault]Ca sa strangi 3 tichete va insemna sa pleci la vanatoare de rable. Asta inseamna mult timp pierdut, nervi de otel si putere de convingere[/quote]
”Dacii, Oltcituri, Volkswagen-uri, Opel-uri din anii ’90 le gasesti la tot pasul, majoritatea abandonate prin parcari. Multi dintre pensionari ar vrea cu siguranta sa scape de ele insa ca sa indeplineasca conditiile de casare ar fi nevoie sa investeasca ceva bani, ca sa le faca functionale. Cine isi permite asta, mai ales acum, in vreme de criza ?”, a declarat expertul Razvan Marinescu, de la Auto Show-room.
Cei care vor reusi sa treaca de etapa ”vanatorii de rable” vor avea de castigat. Majoritatea dealerilor auto a lansat deja oferte de preturi spectaculoase dedicate Programului Rabla. Atentie insa. Majoritatea includ contravaloarea a 3 prime de casare, asa ca, daca nu veti reusi sa gasiti trei tichete valorice, preturile nu mai sunt atat de atractive.
Programul Rabla, gura de oxigen pentru dealerii auto
Lansarea Programului Rabla vine in contextul in care, in ianuarie, piata auto romaneasca a consemnat cel mai puternic declin dintre toate tarile UE, de 85%. In premiera, Dacia, cu 210 masini vandute, a fost depasita de Volkswagen, care a inmatriculat 443 de masini, si de Ford, cu 259 de unitati. Pe ansamblu, in ianuarie s-au vandut sub 2.150 de unitati, cu 93% mai putine masini decat in ianuarie 2008.
In aceste conditii, dealerii auto au ajuns sa priveasca Rabla ca fiind singura sansa de supravietuire in 2010. In 2009, 10% dintre cei 400 de dealeri din Romania au intrat in faliment, iar anul acesta numarul lor ar putea creste cu inca 15-20%, potrivit estimarilor din piata.
”Tichetele valorice de 3800 de lei vor atrage cu siguranta pe cei interesati si sunt sigur ca vanzarile vor creste”, spune analistul auto Adrian Mihaltianu. ”Este insa putin probabil sa se ajunga la 60.000 de masini vandute prin Rabla in 2010, asa cum estimeaza Guvernul. Poate doar daca vom iesi din criza si va fi relansata creditarea”, a declarat expertul.
Creditarea reprezinta, in fapt, cuvantul cheie in piata auto. Vlaguiti de criza si nesiguri in ceea ce priveste viitorul, romanii vor fi cu greu motivati sa riste sa cumpere o masina in 2010. ”Sunt foarte curios cine va merge la banca sau la societatea de leasing sa cumpere o masina in perioada asta de incertitudine”, se intreaba analistul auto Daniel Costea.
”Poate doar firmele, insa nici acolo nu vad un avans semnificativ in 2010. Iar companiile vor alege cu siguranta leasingul operational, unde oricum primeau oferte speciale, si prea putin cred ca vor fi interesate de Rabla”, a spus expertul.
Vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe, este unul dintre optimisti. Daca anul trecut s-au vandut 32.000 de masini intr-un an de cosmar pentru piata auto si economia romaneasca in general, in 2010 – anul revenirii economice – cu siguranta vor fi mai multe masini vandute, crede el.
[quote=Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia]Ne punem mari sperante in persoanele juridice, care cu siguranta vor profita de prime pentru a-si reinoi flotele[/quote]
”Cred ca piata auto va incepe sa isi revina in a doua parte a anului, odata cu primele semnale de iesire din criza. Cumularea primelor de casare va stimula vanzarile. De asta sunt sigur”, a declarat Stroe.
Nicolae Sorescu, directorul general al Radacini Motors, dealer Opel si Chevrolet, nu pare la fel de optimist. In opinia sa, o varianta mai buna decat Programul Rabla era lansarea impozitului pe emisiile de noxe, pe principiul ”cine polueaza mai mult, plateste mai mult”.
”O taxa pe emisiile de carbon, similara cu cea din Germania, ar fi avut dublu efect. Ar fi limitat importurile de rable din Occident si i-ar fi determinat pe multi proprietari de masini vechi si poluante ori sa renunte la ele, ori sa isi cumpere altele noi”, a declarat Sorescu.
”Pana nu obligi proprietarii de masini poluante sa le caseze, nu vor exista rezultate”, a spus Sorescu.
Ce masini se vor cumpara prin Programul Rabla?
Analistii auto sunt siguri de faptul ca principalul castigator al Programului Rabla va fi Dacia, insa concurenta in acest an va fi mai dura decat in anii trecuti. Majoritatea importatorilor au lansat oferte promotionale si nu este exclus ca Loganul sa fie detronat din preferintele romanilor.
”Loganul, chiar si imbunatatit, e la capat de serie. Se lucreaza la noua generatie, insa pana atunci, Dacia va trebui sa se bazeze mai mult pe Sandero si noul Duster pentru ca diferentele de pret fata de masinile de import nu mai reprezinta un argument imbatabil”, a declarat expertul Razvan Marinescu, de la Auto Show-room. In plus, din acest an, Dacia va avea un nou concurent extrem de puternic, Ford, care va lansa productia primului sau autoturism ”made in Romania”, nu intamplator o masina de clasa mica, ieftina si functionala, vazuta de experti ca fiind cel mai probabil noul B-Max.
”Cred ca romanii vor continua, si in acest an, sa cumpere masini in trei volume (cu portbagaj separat – n.r.) in conditiile in care spatiul interior si portbagajul reprezinta criteriile semnificative. In plus, cred ca la nivel de preturi, cele mai multe masini vandute prin Rabla vor fi, la fel ca in anii trecuti, cele pana in 12.000 de euro”, a declarat analistul Daniel Costea.
Anul trecut, prin Programul Rabla s-au vandut 32.000 de masini, adica aproximativ doua treimi din numarul pe care si l-a propus Guvernul si pentru care a alocat fonduri. Anul acesta, Guvernul si-a propus sa caseze cel putin 60.000 de rable. Primul ministru Emil Boc a declarat ca in 2010 programul Rabla va avea mai mult succes, deoarece vom inregistra o crestere economica de 1,3%. In 2009, economia s-a comprimat cu 7% fata de 2008.
In Occident, Rabla face diferenta
In timp ce Romania continua programul Rabla, in Occident, programele de innoire a parcului auto se apropie de final, spre ingrijorarea producatrilor auto. Iar efectele se simt deja. Cea mai mare piata auto europeana, cea germana, a inregistrat in ianuarie o scadere de vanzari de 4,3% dupa ce programul Rabla s-a incheiat.
Spre comparatie, in Italia, vanzarile au crescut in ianuarie cu 30,2% pe fondul primei de casare platita de stat. La fel in Marea Britanie, acolo unde prima de casare de 2.000 de lire sterline (3.000 de dolari) a fost prelungita pana in martie, in Spania pana la jumatatea lui 2010, iar in Franta pana la finalul anului.
Carlos da Silva, analist al pietei auto la ‘IHS Global Insight’, a declarat ca odata cu oprirea programului primei de casare, vanzarile de masini noi in 2010 vor scadea cu 11% in Europa.
‘Anul 2009 a fost cu mult mai bun decat ne asteptam datorita primelor de casare, un mijloc extraordinar pentru a sprijini activitatea si a evita prabusirea totala a acestui sector, in contextul crizei’, a declarat expertul, citat de AFP.
La randul sau, Bertrand Rakoto, specialist la ‘RL Polk’, a declarat ca rata somajului, care va continua sa creasca anul acesta, va avea un impact puternic asupra consumului’, mai ales pentru vanzarile din perioada mai-iunie, iar acest lucru se va resimti puternic in piata auto.
In opinia sa, este de astepta ca in curand statele europene sa puna la punct o strategie comuna pentru industria auto, altadata unul dintre principalele motoare ale cresterii economice.