Ideea vanzarii lui Chrysler nu este noua si a fost cimentata dupa ce jumatatea americana a grupului a inregistrat in 2006 pierderi de 1,1 miliarde de euro. Managerii se impartisera insa in doua tabere. Una dintre parti isi dorea o vanzare rapida, cealalta, amanarea cu un an a vanzarii, timpul castigat urmand sa fie folosit pentru o restructurare care sa ajute la cresterea pretului.
Actionarii n-au insa timp sa mai astepte. Nu i-a incantat nici macar faptul ca managementul a decis sa foloseasca 853 de milioane euro din profitul retinut pentru a plati dividendele, a caror suma totala se ridica la 1,54 miliarde euro. Si au decis sa-i atace dur pe manageri.
Val de critici
Potrivit reporterilor Automotive News, Hans-Richard Schmitz, avocat reprezentand Asociatia Germana pentru Protectia Actionarilor, i-a reprosat lui Zetsche: „Chrysler este marea noastra problema. Am asteptat rabdatori, ani la rand, sa se rezolve situatia, dar acest lucru nu s-a intamplat. Nu intelegem de ce mai ezitati. Nu mai exista decat solutia separarii. Cred ca subestimati cat de otravitoare poate sa fie aceasta bucatica pentru sanatatea companiei”.
Ideea a fost sustinuta si de Henning Gebhart, manager al fondului DWS Investment: ‘De la asa-zisul ‘mariaj facut in Rai’ pretul actiunilor a scazut cu 30 de procente. Daca este sa fie un divort, il vom accepta cu placere. Eu nu inteleg cum va puteti arata surprinsi de rezultate. Japonezii evalueaza mult mai bine pe piata, in timp ce noi i-am acordat credit domnului Zetsche, iar acesta nu a facut nimic”.
Mai mult, cei 9.000 de actionari prezenti in sala au salutat cu urale motiunea depusa de Leonhard Knoll si Ekkehard Wenger care au cerut ca grupul sa revina imediat la numele original, Daimler-Benz. Wenger, profesor de finante la Universitatea Würzburg, a sustinut initiativa precizand ca ‘numele DaimlerChrysler a devenit un simbol global al unui management deficitar, lipsei de calitate si a distrugerii valorilor pe care le presupune o societate pe actiuni”. A fost semnalul clar ca actionarii asteapta o declaratie oficiala privind vanzarea Chrysler.
Vanzarea este iminenta
Logic, Dieter Zetsche, in calitatea sa de CEO al DaimlerChrysler, si-a centrat discursul pe tema discutiilor pe care le poarta cu partile interesate sa preia Chrysler. ‘Asa cum am anuntat inca din 14 februarie, sunem deschisi sa tratam cu toti cei care sunt interesati sa cumpere acest grup. Exista deja clienti potentiali, care si-au exprimat intentii clare in acest sens si, in opinia mea, lucrurile merg conform planului”, a spus Zetsche.
El a precizat ca, potrivit intelegerii cu partile la care a facut referire, nu poate oferi detalii privind tratativele. Insa, presa internationala a precizat deja ca Magna International si fondurile de investitii Cerberus Capital Management si Blackstone Group au depus oferte concrete.
Totusi, compania germana Daimler este decisa sa nu renunte la proiectele comune aflate deja pe rol. Decizia are la baza si faptul ca in pretul de vanzare nu este inclusa si suma de 22 de miliarde de dolari, atat cat reprezinta fondurile de pensii si de sanatate pentru muncitorii de la Chrysler. In plus, dupa o discutie de trei ore, sindicatele din Germania, SUA si Canada au semnat un acord care prevede ca in cazul vanzarii sa nu existe reduceri masive de personal in fabricile de peste Ocean.
Cine preia Chrysler?
Potrivit Welt am Sonntag, tranzactia ar urma sa se realizeze pentru o suma intre 6 si 9 milioane de dolari (fara amintita suma impusa de sidicate). Favorit este Magna International. Compania este sustinuta de Zetsche, caruia nu ii prea plac ‘vulpile din fondurile de investitii”, si are atuul ca asambleaza masini pentru BMW, Mercedes si Chrysler.
Problema este ca cei de la Magna International nu vizeaza decat o participare minoritara, intre 25 si 40 de procente. Asa ca este foarte clar ca va mai avea un aliat din zona financiara. Iar aici avem de-a face cu doi jucatori interesati.
Cerberus Management are un as in maneca, pentru ca se bizuie pe fostul sef executiv al lui Chrysler, Wolfgang Bernhard, care a parasit grupul Volkswagen in luna ianuarie. Bernhard cunoaste compania si, potrivit lui Christoph Stuermer, senior analist la Global Insight, ‘daca Magna se aliaza cu Cerberus, se poate bate palma foarte rapid”.
O alta varianta este Blackstone. Neil Simpkins, director general, nu este la prima operatiune in domeniul auto. El a ajutat Blackstone sa castige sute de milioane la granita dintre milenii cumparand si apoi vanzand American Axle & Manufacturing Holdings Inc., dupa care a manageriat o alta achizitie, aceea a producatorului de airbag-uri TRW Automotive Holdings Corp.
Care dintre versiuni va deveni realitate vom afla pana la finele acestei luni, atunci cand este asteptata o decizie finala privind tranzactia. Finalizarea ‘divortului” dintre Daimler Benz AG si compania americana nu va avea loc insa mai devreme de luna iunie.
Sfarsit de epoca
Daimler a platit 35 miliarde de dolari in 1998 pentru a prelua Chrysler, dar constructorul american care include marcile Jeep, Chrysler si Dodge s-a dovedit finalmente unul dezastruos. Principala problema a fost reprezentata de diferentele culturale, pentru ca, altfel, potrivit lui Hilmar Kopper, ex-Chairman al Supervisory Board, Chrysler a izbutit sa faca profit in 6 din cei 9 ani, iar dinspre Stuttgart nu au plecat niciodata fonduri catre Detroit, pentru a sustine marcile americane.
Kopper a mai declarat pentru Automotive News ca fostul CEO, Jurgen Schrempp, n-a gresit atunci cand a pus pe roate fuziunea, si ca problemele pe care conducerea executiva a companiei le are cu actionarii sunt cauzate de managementul defectuos al predecesorului acestuia, Edzard Reuter. De altfel, Kopper a oferit si un exemplu. ‘S-a spus ca sunt un simbol pentru colaborarea dintre banci si marile grupuri industriale. Am detinut functia de CEO al Deutsche Bank, dar din pricina lui Reuter, actionarii acesteia au decis sa reducem participarea noastra in compania Daimler cu doua treimi, astfel ca acum avem numai 4% din actiuni”.
Finalaul povestii DaimlerChrysler inseamna, pentru moment, si momentul retragerii lui Kopper, dupa 17 ani petrecuti in fruntea Supervisory Board al Daimler Benz. Locul sau este luat de Manfred Bischoff , co-chairman al European Aeronautic Defense and Space Co.. Acesta ere o relatie buna cu Dieter Zetsche, dar este de asteptat sa nu-i faca vreo concesie daca nu va lua cele mai bune decizii.
Iar pe ordinea de zi exista, dupa cum a relevat Adunarea Generala de miercuri, doua prioritati. Una este vanzarea Chrysler, iar cealalta problema eficientizarii activitatii in domeniul cercetarilor legate de reducerea consumului de combustibil si al nivelului emisiilor de noxe.
Actionarii au fost extrem de nemultumiti ca in pofida faptului ca s-au cheltuit 6,9 miliarde de dolari, specialistii DaimlerChrysler nu au reusit sa obtina rezultate comparabile cu ale rivalilor. Iar problema este stringenta, in conditiile in care Uniunea Europeana pregateste un set de norme draconice care au drept tinta tocmai producatorii Premium, din randul carora face parte si Daimler AG.