Injecția de apă suplimentară face posibilă reducerea consumului
de carburant cu până la 13 procente, în special când se accelerează rapid sau
se conduce pe autostradă.
„Prin sistemul nostru de injecție de apă, demonstrăm
că motorul cu ardere internă încă mai are câțiva ași în mânecă”, declară Dr.
Rolf Bulander, președintele diviziei Soluții de mobilitate Bosch și membru al
consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH.
Economia de carburant
asigurată de această tehnologie Bosch este sesizabilă în special la motoarele cu
cilindree redusă, cu trei și patru cilindri: cu alte cuvinte, întocmai la
motoarele aflate sub capota oricărui autovehicul obișnuit de dimensiuni medii.
Putere suplimentară pentru motorul supraalimentat
Însă inovația Bosch nu are efect doar asupra economiei de
carburant. Aceasta poate, de asemenea, să facă autovehiculele mai puternice.
„Injecția de apă poate asigura acel impuls suplimentar oricărui motor
supraalimentat”, declară Stefan Seiberth, președintele diviziei Gasoline
Systems din cadrul Bosch.
Unghiurile de aprindere mai timpurii asigură o
funcționare și mai eficientă a motorului. Pe baza acestora, inginerii pot
obține o putere suplimentară a motorului, chiar și în cazul autovehiculelor
sport puternice. La baza acestei tehnologii
inovatoare pentru motor se află un fapt simplu: un motor nu trebuie lăsat să se
supraîncălzească. Pentru a preveni acest lucru, în aproape fiecare motor cu
aprindere prin scânteie de pe șosele este injectat carburant suplimentar. Acest
carburant se evaporă, răcind piesele blocului motor.
Inginerii Bosch au exploatat acest
principiu fizic cu ajutorul injecției de apă. Înainte de aprinderea
carburantului, în canalul de admisie este injectată o ceață fină de apă. Datorită
temperaturii înalte de vaporizare a apei se asigură o răcire eficientă.
Acest este și motivul pentru care este nevoie doar
de un volum suplimentar mic de apă: pentru fiecare o sută de kilometri parcurși,
sunt necesare doar câteva sute de mililitri. Așadar, rezervorul de apă compact care
alimentează sistemul de injecție cu apă distilată trebuie să fie reumplut cel
mult la câteva mii de kilometri.
Iar dacă rezervorul rămâne gol, nu există motive
de îngrijorare: motorul va funcționa în continuare lin – deși fără cuplul mai
mare și consumul mai redus asigurate de injecția de apă.
Această tehnologie este lansată deja
în producție?
BMW M4 GTS este primul autovehicul de serie
care prezintă un sistem inovator și revoluționar de injecție de apă. Acesta
asigură performanțe și consum îmbunătățite motorului supraalimentat cu șase
cilindri, chiar și la sarcină completă. Bosch furnizează piese pentru sistemul
de injecție de apă pentru BMW M4 GTS.
Cât de mare este consumul de carburant în ciclul de
conducere?
La viitoarele teste de consum (WLTC), injecția de apă face
posibilă o economie de carburant de până la 4 procente. În condiții reale de
conducere, este posibil și mai mult de atât: în acest caz, consumul poate fi redus
cu până la 13% la accelerare rapidă sau la conducerea pe autostradă.
Injecția de apă nu cauzează cumva ruginirea motorului?
Nu. În camera de combustie nu rămâne apă. Apa se evaporă înainte
de producerea combustiei în motor. Toată
apa este expulzată în mediul înconjurător, împreună cu gazele de eșapament.
Cum se realimentează cu apă?
Injecția de apă necesită doar o cantitate mică de apă la bord.
În medie, realimentarea trebuie efectuată doar la 3.000 de kilometri. Rezervorul
de apă separat trebuie umplut cu apă distilată.
Apa din rezervor poate îngheța?
Când motorul este oprit, apa revine în rezervor, unde
poate îngheța. După repornirea motorului, apa se dezgheață.
Există injecție directă de apă?
Bosch utilizează un sistem de injecție indirectă,
întrucât prezintă avantaje tehnice clare și costă mai puțin. Acest lucru face
injecția de apă adecvată pentru producția la scară largă, precum și pentru
multe segmente de autovehicule.