APIA este de acord cu obiectivul general al Uniunii Europene (UE) de a reduce emisiile de CO2 ale automobilelor noi pana la o valoare medie de 120g/km, dar spune ca producatorii de automobile ar trebui sa primeasca bonificatii sau stimulente la nivel individual, pentru promovarea de tehnologii care duc la reducerea poluarii, se precizeaza intr-un comunicat de presa al APIA.
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) sustine o aplicare progresiva a valorilor tinta pentru perioada 2012-2015, pentru toate modelele constructorilor. De asemenea, Asociatia considera ca impunerea de sanctiuni si penalizarea nedreapta a constructorilor care nu-si pot adapta produsele noilor cerinte din cauza ciclurilor de productie si de model va duce la risipa unor resurse ce ar putea fi canalizate spre imbunatatirea eficientei noilor modele.
Stabilirea nivelurilor penalitatilor pentru emisia suplimentara (sanctiuni pentru nerespectarea tintelor) la un nivel de 95 euro/g incepand cu anul 2015 este, potrivit APIA, o solutie nepotrivita.
„Este pur si simplu nedrept sa obligi constructorii auto sa plateasca de 20 ori mai mult decat ceea ce platesc alte ramuri industriale in sistemul european de tranzactionare a drepturilor de emisii de gaze cu efect de sera pentru aceeasi cantitate de CO2”, se precizeaza in comunicatul APIA.
Mai mult, Asociatia considera ca intregul venit generat de aplicarea penalitatilor trebuie sa fie destinat exclusiv sprijinirii activitatilor menite sa reduca emisia de CO2 de la automobile.
De asemenea, APIA sustine folosirea masei vehiculului (greutatea) ca si parametru relevant in formula de calcul a tintelor specifice pentru modelele de automobile individuale, conform unei functii liniare, vizand media eficientei flotelor constructorilor.
Banii din taxa auto, destinati inlocuirii sistemelor clasice de incalzire
Banii din taxa auto vor fi directionati catre proiecte de mediu, care se refera, in principal, la extinderea parcurilor, impaduriri, crearea de piste pentru biciclisti, inlocuirea sistemelor clasice de incalzire din locuinte si reinnoirea parcului auto, a declarat, joi, ministrul Attila Korodi.
„Ministerul Mediului a intocmit, deja, o harta a investitiilor pe care urmeaza sa le implementeze. In primul rand vom investi in parcuri, sau mai exact vom extinde parcurile din aglomerarile urbane, pentru ca acestea reprezinta gura de oxigen pe care nu mai apucam sa o inspiram de atatea betoane”, a spus Korodi, in cadrul dezbaterii publice a taxei de poluare auto din Parlamentul Romaniei.
Un alt proiect in care autoritatile promit ca vor investiti bani din taxa se refera la crearea de piste de biciclete in orasele din Romania. Autoritatile au ambitii mari si in privinta impaduririlor, in zonele cu deficit de vegetatie.
Romanii vor putea, odata cu intrarea taxei la Administratia Fondului pentru Mediu, sa acceseze fonduri pentru investitii in inlocuirea sistemelor clasice de incalzire din locuinte, cu unele moderne, care folosesc tehnologii curate. In acelasi timp, programul de reinnoire a parcului auto va continua, cu o prima de casare mai mare, in 2008, de 4.000 de lei. Sunt programate pentru a fi inlocuite 30.000 de masini.
Spatiul verde pe cap de locuitor, sub media europeana
Ministrul Mediului a declarat ca in Romania, spatiul verde pe cap de locuitor este sub media europeana.
Un raport al primariei generale a Capitalei arata ca bucurestenii sunt tot mai sufocati de orasul in care traiesc. Fiecarui bucurestean ii revin mai putin de 17 metri de spatiu verde, adica de trei ori mai putin decat recomanda Organizatia Mondiala a Sanatatii. Autoritatile promit ca, in urmatorii cinci ani, vor planta copaci, astfel incat fiecarui bucurestean sa-i revina macar 26 de metri patrati de spatiu verde.
Studiul mai arata ca, in ultimii 19 ani, au disparut aproape 14 milioane de metri patrati de vegetatie. Sectorul 3 este cel mai verde, cu aproape sase milioane de metri patrati acoperiti de vegetatie. La extrema cealalta, cel mai arid sector este 5, cu mai putin de doua milioane de metri patrati.