Piata auto din Romania ar putea scadea, stagna ori creste cu cel mult 5% anul acesta fata de 2007, spun oficialii Asociatiei, care estimau initial o crestere a pietei de 10% in 2008.
„La nivelul APIA, am ajuns la concluzia ca piata auto ar putea creste cu cel mult 5% anul acesta, ori poate stagna sau chiar scadea”, a spus luni Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei APIA.
Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, a declarat ca daca propunerea APIA privind alocarea de fonduri pentru inlocuirea a 100.000 de autovehicule uzate nu va fi aprobata si daca importurile de masini second hand se vor face neorganizat, precum si in conditiile in care noua grila privind taxa de prima inmatriculare va intra in vigoare, cel mai probabil de la 1 iulie 2008, Dacia va fi cea mai afectata companie, urmand ca vanzarile sa scada 15 pana la 20%.
Anul trecut, pe piata romaneasca s-au vandut 367.000 unitati autovehicule, in crestere cu peste 23% fata de 2006. In acelasi timp, numarul de autovehicule second-hand importate a crescut anul trecut cu 4,5%, de la 118.422 unitati la 123.842 unitati.
Registrul Auto ar putea filtra importurile de masini second-hand
Importul de automobile second-hand ar putea fi mai bine controlat daca Registrul Auto Roman (RAR) ar inaspri verificarile in vederea inmatricularii, mai ales pentru masinile vechi, a declarat Ernest Popovici, presedintele APIA.
„Prin noua forma a taxei de prima inmatriculare, va fi foarte greu sa controlam importurile de masini second-hand. Registrul Auto Roman poate filtra cel mai bine intrarea in tara a masinilor rulate si cred ca acest lucru se va intampla, deoarece Uniunea Europeana pune presiune asupra RAR pentru a fi foarte stricti”, a declarat luni pentru NewsIn Ernest Popovici. El a adaugat ca tot cumparatorii vor fi cei care vor decide in final daca doresc o masina mai noua sau una veche.
„Chiar daca vor avea loc importuri de masini second-hand mai vechi, cumparatorii se vor lamuri ca aceste automobile nu sunt rentabile pentru ca, in caz de accident spre exemplu, valoarea reparatiei depaseste valoarea de piata a masinii. In cazul unor autoturisme mai vechi nu exista garantie, care este si ea importanta”, a explicat Popovici.
APIA propune o serie de masuri pentru a preveni importurile masive de masini vechi, printre care se numara introducerea unei taxe de posesie, mai mare pentru proprietarii unor astfel de autoturisme, a unui sistem de viniete diferentiat in functie de emisiile poluante si a unei taxe suplimentare ori a unui impozit pentru cei care importa mai multe masini second-hand.