Editia din acest an a programului Rabla trebuia sa inceapa la 1 ianuarie, conform deciziei anteriorului guvern.
„Una dintre principalele masuri care ar trebui adoptate de urgenta este inceperea programului „Rabla” nu mai tarziu de luna viitoare”, a declarat, miercuri, Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia si reprezentant al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).
Stroe crede ca programul de innoire a parcului auto „Rabla” ar trebui extins si la vanzarile in leasing, in conditiile in care cel putin 60% din masinile cumparate in anii trecuti s-a facut cu bani imprumutati de la banci si societatile de leasing.
Vicepresedintele APIA Brent Valmar, care este si directorul general al celui mai mare importator de pe piata locala, Porsche Romania, crede insa ca aplicarea programului APIA nu ar fi eficienta, daca nu va fi insotita de mentinerea taxei de poluare, care sa limiteze piata second-hand.
„Avem exemplul anului trecut, cand au fost importate peste 300.000 de masini vechi si au fost retrase din circulatie pana in 40.000 de unitati. Daca taxa auto va fi modificata, in sensul reducerii ei la masinile vechi, vom avea in acest an cel putin 500.000 de masini second-hand importate, iar noi inlocuim doar 60.000 de unitati prin programul de stimulare a innoirii parcului auto”, a declarat Valmar.
Potrivit APIA, peste 52% din masinile vechi introduse in tara in 2008, dupa intrarea in vigoarea a taxei auto, au o vechime mai mare de 10 ani. Numai in luna decembrie a anului trecut au fost inmatriculate 155.000 de masini second hand, in conditiile in care numarul masinilor noi vandute in aceeasi luna au fost de 15.096 unitati, cu 10% mai putin fata de luna anterioara.
Brent Valmar a estimat valoarea achizitiilor de masini second-hand, de anul trecut, la 1,5-2 mld.euro.
„Daca masinile de import au un cost mediu de 5.000 – 7.000 de euro, atunci, prin cele peste 300.000 de masini importate romanii au bagat in buzunarele dealerilor germani 1,5 – 2 miliarde de euro”, a declarat Valmar.
[quote=Brent Valmar, vicepresedinte APIA]Daca acei bani erau cheltuiti pentru achizitionarea de masini din tara nu mai asistam la acest blocaj si nu am fi exportat bani pentru a ajuta industria auto germana[/quote]
APIA cere reluarea creditarii
Dincolo de solicitarile privind lansarea Programului Rabla si mentinerea taxei de poluare, producatorii si importatorii cer autoritatilor sa ia masuri pentru reluarea creditarii.
„Inghetarea creditelor din ultima perioada a contribuit cu 30% la declinul pietei auto romanesti”, a precizat vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe.
O alta masura de atenuare a impactului crizei in industrie ar fi, in opinia APIA, amanarea platii a 50% din TVA din industria producatoare de masini pana la redresarea pietei de profil.
Vanzarile de masini noi pe piata romaneasca au scazut in 2008 cu 14,1%, la la 270.995 masini. In luna decembrie, declinul a fost de 53%, fiind vandute la 13.054 unitati.
In total, pe piata auto romaneasca s-au vandut anul trecut 339.176 automobile, cu 11,7% mai putin decat in anul 2007.
Ajutorul statului, fundamental pentru industria auto
Producatorii si importatorii de automobile considera ca ajutorul statului a devenit fundamental pentru supravietuirea industriei auto. Presedintele APIA, Ernest Popovici a declarat ca per total, industria auto contribuie la PIB-ul Romaniei cu 10,7 miliarde de euro, ceea ce inseamna 8,5% din PIB.
„Sectorul auto aduce anual la bugetul de stat 2 miliarde de euro, numai din TVA. In sectorul auto romanesc activeaza peste 220.000 de salariati, aflati in pericol de a-si pierde locurile de munca, pe fondul crizei si invaziei de masini second-hand”, a precizat Popovici.
Vicepresedintele APIA, Brent Valmar a declarat ca, fara ajutorul statului, pana in luna aprilie, industria auto va ajunge pe butuci.
„Muncitorii nu pot fi tinuti in somaj tehnic pana mai tarziu de luna aprilie, asta in conditiile in care uzinele nu vand, iar cuantumul somajului tehnic este de 75 sau 85% din totalul remuneratiei”, a precizat reprezentantul Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile.
Dacia ar putea disponibiliza 3.000-4.000 de angajati daca pana in aprilie lucrurile merg foarte prost si nu vor creste vanzarile de vehicule noi, a declarat directorul executiv de comunicare al Uzinei Dacia, Liviu Ion.
„Daca lucrurile continua ca pana acum pot declara ca nimeni nu doreste sa ia masuri extreme, dar s-ar putea ca Dacia sa fie nevoita sa faca disponbilizari” a spus Liviu Ion.
Situatia este atat de grava pentru uzina din Mioveni incat conducerea companiei a anuntat ca ia in calcul reducerea pretului masinilor.
„Dacia ia in calcul reducerea pretului pe unitate, din marja de profit. Reducerea aceasta, cumulata cu prima de casare, s-ar putea traduce intr-un avantaj pentru client de circa 1.700-2.000 de euro pentru un model Dacia de 10.000 de euro”, a explicat vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe.