APIA considera ca politica de innoire a parcului auto derulata pana acum prin cele doua componente principale: „taxa de prima inmatriculare” (ce trebuie mentinuta si eventual ajustata pentru a raspunde unor observatii de natura tehnica) si „prima de casare”, este singura de natura sa asigure pe termen mediu si lung realizarea unei politici sectoriale adecvata realitatilor economiei romanesti, simultan cu atingerea unor obiective de mediu absolut necesare in calitate de stat membru al UE, se precizeaza intr-un comunicat de presa al APIA, dat marti publicitatii.
Asociatia acuza, pe de alta parte, derularea unei campanii nationale impotriva reglementarilor privind poluarea si interesele unor state din UE pentru eliminarea taxei auto.
„Explicatia este cat se poate de simpla: in tarile europene dezvoltate sunt inca in circulatie destule masini care se incadreaza in norme de poluare mai putin stricte si prezinta o uzura accentuata (peste 80.000 km functionarea sistemului de poluare nu mai este garantata)”, precizeaza un comunicat al APIA.
„In acelasi timp, in statele din centrul si estul Europei, potentialul de crestere al pietei este urias (datorita unui grad de motorizare mai redus), fapt ce face posibil ca o mare parte dintre aceste masini vechi si uzate din vestul Europei – si care nu mai sunt dorite din cauza poluarii pe care o produc – sa isi gasesca un debuseu nesperat in noile state ale UE”, mentioneaza comunicatul citat.
APIA considera ca o politica sectoriala de descurajare a intrarilor de autovehicule vechi si poluante, dublata de derularea unui program de innoire a parcului auto („prima de casare”) sunt instrumente de politica sectoriala care tin cont de aceste realitati europene, dar si de existenta in Romania a unei industrii auto competitive, capabila sa produca autovehicule conform celor mai exigente standarde de poluare.
Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii.
Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 centimetri cubi, dotate cu Euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara catalizator si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc, dar poate si depasi acest nivel pentru unele modele de masini.