Consiliul Interministerial (de la Ministerul Dezvoltării) a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru secțiunea Târgu Neamț – Iași – Ungheni a Autostrăzii Unirii (A8), a anunțat marți secretarul de stat în Transporturi Ionel Scrioșteanu. Tronsonul din județul Iași are o lungime totală de 93,2 km și are un cost total de 26,39 miliarde lei (fără TVA), potrivit economedia.ro.
„Ultimul aviz pentru A8. Astăzi au fost avizați în ședința Consiliului interministerial de avizare lucrări publice de interes național și locuințe la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației indicatorii tehnico-economici necesari construirii Autostrăzii Târgu Neamț – Iași – Ungheni A8. Următorul pas constă în elaborarea și aprobarea proiectului de Hotărâre de Guvern în ședința Guvernului României și, ulterior, demararea procedurii de licitație”, a anunțat Ionel Scrioșteanu.
Proiectantul Consitrans este responsabil de realizarea proiectului tehnic pentru secțiunea Târgu Neamț-Iași-Ungheni a Autostrăzii Unirii A8, însă CNAIR ar putea solicita renunțarea la acest contract pentru a accelera lansarea licitației de execuție și securizarea finanțării europene. Proiectul este deja întârziat cu aproximativ un an, ceea ce pune în pericol lansarea licitației până la sfârșitul anului. Între timp, alte proiecte de infrastructură de mare valoare, cum ar fi Drumul Expres Oradea-Arad, sunt deja în faza analizei ofertelor.
Te-ar mai putea interesa și: Autostrada Unirii A8 prinde tot mai mult contur. CNIR anunță stadiul lucrărilor mamut
foto: autostrada
Proiectul Autostrăzii Târgu Neamț – Iași – Ungheni, parte din A8 (Autostrada Unirii), se întinde pe 93,27 km și traversează mai multe localități din județul Iași. Finanțarea pentru această secțiune este de aproape 900 milioane euro, dintr-un cost estimat la aproximativ 2,5 miliarde euro. CNAIR ar putea propune renunțarea la etapa Proiectului Tehnic (PT), realizat de Consitrans, pentru a accelera procesul, conform fostului secretar de stat Adrian Covăsnianu.
„Fără îndoială, au fost cele mai multe intervenții pe subiect din partea MVA, dată fiind prezența MT la nivel decizional (nivel de decizie politică – secretar de stat, respectiv nivel de decizie tehnică/administrativă – directori de companii, autorități, direcții).
Am întrebat despre strategia de implementare și finanțare pentru A8. Am primit (ca și în 2022, 2023 și similar în 2024) aceleași răspunsuri pe care le prezint public, respectiv că A8 este proiect fanion în PT 2021-2027, se regăsește pe coridorul principal și că va beneficia de finanțare consistentă din Programul Transport (+PNRR).
Secțiunea Tg. Neamț-Iași-Ungheni se regăsește cu 875,5 milioane euro, secțiunea Tg. Mureș-Tg. Neamț (faza 1 din Miercurea Nirajului-Leghin) are 1 miliard euro (posibilă extensie până la 1,5 miliarde euro) alături de capetele montane contractate și cu finanțare asigurată din PNRR.
Ca informație nouă, s-a precizat că sectorul Ungheni-Iași-Tg. Neamț va fi din PT – contractare exercițiu 100%, pe când sectorul montan (dată fiind extensia sa în implementare post PT, adică după 2027/2029) va fi susținut financiar din limita de supracontractare de 200%/300% a aceluiași program. Cu alte cuvinte, nu e nimic de speculat, A8 având resurse financiare generoase.
În același timp, la CM PT s-a afirmat faptul că se ia în calcul, după finalizarea Studiului de Fezabilitate pe Ungheni-Iași-Tg. Neamț, cu acordul proiectantului, extragerea Proiectului Tehnic din actualul contract și realizarea acestuia în viitoarea licitație de Proiectare+Execuție în vederea securizării finanțării sectorului ieșean din A8”, a spus Adrian Covăsnianu.
Compania de Drumuri a aprobat traseul final al secțiunii Târgu Neamț – Iași – Ungheni din Autostrada Unirii (A8) pe 13 ianuarie 2023. Această secțiune de 93 km include 55 de poduri, 2 tuneluri și 9 noduri rutiere. Pentru secțiunea montană a autostrăzii, licitațiile pentru patru loturi (116 km), cu o valoare estimată la 4 miliarde de euro, au fost lansate în octombrie 2024. Loturile Sărățeni – Joseni, Pipirig – Leghin și Miercurea Nirajului – Sărățeni sunt în diferite faze de licitație, cu oferte de la companii din România și Turcia.
Te-ar mai putea interesa și: Fermierii, forțați să-și salveze urgent recoltele! Lucrările la autostrada Sibiu-Făgăraș încep și stârnesc revolte!