Ministerul Transporturilor a demarat procedurile pentru exproprierea terenurilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, un proiect major ce face parte din Autostrada Unirii (A8), ce va lega Târgu Mureș, Iași și Ungheni de granița cu Republica Moldova. Exproprierile vizează 16 imobile private din localitatea Golăiești (județul Iași), cu o suprafață totală de aproximativ 78.000 mp, precum și trei terenuri de stat. Sumele necesare despăgubirilor pentru aceste proprietăți au fost estimate la 157,4 mii lei, iar banii vor fi alocați din bugetul Ministerului Transporturilor, potrivit econoemdia.ro.
Te-ar mai putea interesa și: Sorin Grindeanu, anunț: O nouă autostradă în România
foto: autostradă
Podul de la Ungheni va fi construit din două structuri paralele din oțel și beton, câte una pentru fiecare sens de circulație, și va face legătura între județul Iași din România și raionul Ungheni din Republica Moldova. Proiectul de construcție al podului a fost deja contractat cu firma Ness Proiect în septembrie 2023, iar lucrările sunt programate să înceapă în vara anului viitor, după finalizarea proiectului tehnic.
,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.
Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).
În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu.
În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.
Un aspect important al proiectului este legătura podului cu infrastructura rutieră existentă. Deși inițial se preconiza o conexiune directă la viitoarea Autostradă A8, guvernul a aprobat o soluție provizorie: podul va fi conectat la Drumul Județean DJ 249, care va fi modernizat și transformat într-un drum național. Această măsură temporară va permite punerea în circulație a podului, iar ulterior se vor dezvolta legături mai directe cu autostrada.
Proiectul include și construcția unui punct de frontieră între România și Republica Moldova, dotat cu facilități pentru controlul vehiculelor de marfă și de persoane. În plus, podul va sprijini relațiile economice și sociale între cele două țări, îmbunătățind competitivitatea economică a regiunii prin dezvoltarea infrastructurii de transport și facilitând traficul internațional de mărfuri și persoane.
Principalele caracteristici prevăzute sunt:
– 261,20 m lungime pod nou peste Prut
– 2 benzi pe sens + trotuare
– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)
– 8 m lățime parte carosabilă
– 1 km lungime traseu
– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură
– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).
În paralel, în viitor se preconizează construirea unui alt pod între România și Moldova, la Albița, care va avea patru benzi și va contribui la extinderea rețelei rutiere.
Te-ar mai putea interesa și: Apare o nouă autostradă în România! Anunțul a fost făcut de ministrul Transporturilor