Ofertele vor putea fi depuse pana pe data de 5 iulie, ora 16.00, si vor fi deschise in prezenta participantilor pe 6 iulie, la ora 13.00. Pe 22 mai, Automobile Craiova va organiza o licitatie in vederea selectarii consultantului care va elabora raportul de evaluare a companiei in vederea privatizarii.
Viitorul proprietar ar putea prelua controlul total al companiei, avand in vedere ca AVAS vrea sa vanda intreg pachetul majoritar de actiuni pe care il detine la Automobile Craiova (72,4 %) iar SIF Oltenia, ce detine alte 22,06 % din actiuni, si-a anuntat intentia de a-si vinde actiunile.
Conditiile impuse de AVAS
Pentru a participa la privatizare, firmele interesate trebuie sa aiba o cifra individuala de afaceri de minim 10 miliarde de euro pe an si o productie de cel putin 1 milion de autoturisme. Garantia de participare la licitatie este de circa 3,3 milioane de lei (circa 1 milion euro – n.r.). AVAS a precizat ca principalele criterii de evaluare vor fi pretul oferit per actiune, 30%, programul de investitii asumat – 25%, numarul de autoturisme produse dupa privatizare – 20% si nivelul de integrare pe piata a uzinei din Craiova – 25%. AVAS le mai impune competitorilor ca dupa privatizare sa produca minim 100.000 de autoturisme in primii doi ani si sa isi dubleze productia in urmatorii patru ani de la privatizare.
Jocul ofertelor
„Procedura de privatizare va fi una transparenta. Vrem sa cream un al doilea pol de constructie de automobile in Romania, dupa cel de la Pitesti, care sa contribuie la cresterea economica a Romaniei”, a declarat premierul Calin Popescu Tariceanu, la finalul intalnirii pe care a avut-o cu reprezentantii General Motors Europe, la inceputul lunii martie.
Concernul american este, de altfel, unul dintre principalii competitori in cursa pentru privatizarea companiei atat din punct de vedere al puterii financiare cat si a faptului ca liniile de productie ale GM si Automobile Craiova sunt compatibile.
Fabrica de la Craiova foloseste aceeasi tehnologie pe care GM a cumparat-o si o foloseste in Coreea dupa ce a cumparat compania Daewoo. General Motors Corporation (GM) este, in prezent, al doilea mare producator mondial de automobile, dupa Toyota, cu un total de 2,33 milioane de unitati construite in primul semestru 2007. GM produce automobile in 33 de tari si vinde, printre altele, marcile Opel, Chevrolet si Daewoo.
Un alt mare competitor ce vine tot de pe piata americana este concernul Ford, ce isi propune sa transforme uzina de la Craiova in cea de-a doua capacitate de productie din Europa de Est. Ford produce 60.000 de modele Focus in uzina din Rusia.
John Fleming, CEO al Ford of Europe, a declarat in luna martie, la salonul auto de la Geneva ca Ford este in continuare interesata sa devina proprietarul uzinei de la Craiova, iar daca va reusi acest lucru va directiona o parte din productie spre piata fostei URSS, unde vinde anual peste 100.000 de masini.
Ford Motor Company este al treilea producator auto mondial ca vanzari, dupa Toyota si General Motors. Ford a construit,in 2006, peste 6,6 milioane de automobile, printre care se afla modelele Ford, Jaguar, Volvo si Land Rover.
Dincolo de ofertele gigantilor americani, in cursa pentru privatizarea uzinei de automobile de la Craiova si-a anuntat intentia de a intra si compania rusa – JSC Russian Machines, detinuta de grupul Basic Element al miliardarului rus Oleg Deripaska. Firma rusa produce si comercializeaza GAZ si Volga, masinile traditionale din Rusia.
Presa ruseasca crede insa ca oferta JSC nu va fi acceptata de AVAS si asta pentru ca firma nu respecta conditiile de participare la licitatie. Expertii de la publicatia Kommersant spun ca JSC Russian Machines nu are o cifra de afaceri de minim 10 miliarde de euro si o productie de cel putin un milion de autoturisme pe an, asa cum cer oficialii de la Bucuresti.
Singura solutie pe care o intrevad specialistii rusi este o colaborare intre JSC si AvtoVAZ, cel mai mare producator de masini din Rusia, cunoscut pentru marca Lada, care, impreuna ar putea veni cu o oferta performanta. Kommersant a mai scris ca uzina Daewoo Craiova a fost evaluata la 110 – 120 milioane euro si are o capacitate anuala de productie pentru 120.000 de automobile plus 380.000 de motoare pe benzina.
Automobile Craiova SA are un capital social de 39,7 milioane lei si are ca obiect de activitate fabricarea si comercializarea de subansamble pentru autovehicule. Automobile Craiova a fost infiintata in 1977 in urma unei colaborari cu firma franceza Citroen. Dupa ce a fabricat citeva milioane de exemplare de Oltcit si Oltena, in 1991, „Oltcit ” SA Craiova a devenit SC Automobile SA Craiova prin preluarea actiunilor Citroen de catre Statul Roman.
In 1994, 51% din actiunile societatii au fost preluate de coreeni de la Daewoo care lanseaza productia de Cielo si Matiz. In 1999, odata cu falimentul grupului Daewoo, coreeni au declarat ca nu mai sunt interesati de fabrica romaneasca iar anul trecut statul roman a rascumparat actiunile contra sumei de 60 de milioane de dolari.
Automobile Craiova este unicul actionar cu drept de vot la SC Daewoo Automobile Romania SA, producator si distribuitor de autoturisme si subansamble pentru autoturisme sub licenta GM Daewoo Auto Technologies, detinand 49% din capitalul social al societatii.