Presedintele AVAS a precizat ca deputatii vor vota, marti, cotractul cu compania Ford, iar in perioada urmatoare vor fi rezolvate ultimele amanunte legate de semnarea si derularea contractului.
„Comisia Europeana a luat decizia fireasca de a ne permite derularea contractului pe care l-am semnat cu firma Ford”, a spus Atanasiu.
El a precizat ca, potrivit deciziei CE, statul roman trebuie sa recupereze cele 27 de milioane de euro de la agentul economic care a beneficiat de diminuarea pretului, respectiv Automobile Craiova.
„CE a constatat ca, prin conditiile pe care le-am pus privind pastrarea obiectului de activitate si un volum de investitii de peste 675 de milioane de euro, am denaturat pretul pachetului de actiuni cu aproximativ 27 de milioane de euro. Spre surprinderea multora, care se asteptau ca Ford sa fi beneficiat de aceasta denaturare, cel care beneficiaza de acest ajutor de stat este agentul economic”, a afirmat Atanasiu.
Negocieri intre AVAS si Ford
Presedintele AVAS, Teodor Atanasiu a declarat ca se va intalni, luni, cu reprezentanti ai Ford, pentru a definitiva conditiile premergatoare intrarii in vigoare a contractului.
„Exista conditii premergatoare legate de relatiile cu institutiile regionale ale statului, cel mai important fiind cel cu vama. Cei de la Ford doresc sa aiba un protocol pentru un punct vamal in curte, pentru ca nivelul importurilor si exporturilor zilnice depasesete cu mult cel al judetului Dolj”, a spus Atanasiu.
Dupa indeplinirea tuturor conditiilor premergatoare, contractul va intra in vigoare, a precizat presedintele AVAS. „O data previzibila este sfarsitul acestei luni, primele zile ale lunii viitoare. Dupa cum am mai spus, pana la sumit-ul NATO, Ford va intra cu siguranta in curtea Automobile Craiova”, a subliniat Atanasiu.
Statul roman a acordat ajutoare ilegale de stat
Declaratiile lui Atanasiu vin dupa ce, saptamana trecuta, Comisia Europeana a decis ca Automobile Craiova a beneficiat de un ajutor de stat ilegal in procesul de privatizare si a cerut, miercuri, Guvernului Romaniei sa recupereze 27 de milioane de euro de la societatea craioveana, valoarea estimata a prejudiciului suferit de statul roman.
Comisia a constatat ca Romania a impus o serie de conditii referitoare la vanzarea intreprinderii, care aveau drept obiectiv asigurarea unui anumit nivel de productie si ocupare a fortei de munca, acceptand in schimb un pret de vanzare mai mic.
Investigatia Comisiei a aratat ca impunerea conditiilor respective a dus la scaderea pretului de vanzare.
Valoarea de piata a participatiei de 72,4% detinuta de statul roman din activele industriale de baza, participatie cumparata de Ford, a fost estimata la 84 de milioane de euro. In consecinta, prin impunerea unei serii de conditii de alta natura decat economica in ceea ce priveste licitatia, Romania a renuntat la venituri in valoare de 27 de milioane de euro. Dat fiind ca acele conditii au asigurat obtinerea unui anumit nivel de productie, de ocupare a fortei de munca si de investitii, licitatia conditionata a conferit un avantaj economic intreprinderilor Automobile Craiova si Daewoo Romania. Acest avantaj a fost finantat din veniturile la care statul a renuntat prin vanzare.
Comisarul european pentru concurenta, Neelie Kroes, a explicat ca „impunerea de conditii in ceea ce priveste o privatizare duce, de regula, la scaderea pretului de vanzare, astfel incat statul pierde venituri, iar activitatea privatizata dobandeste un avantaj selectiv. Comisia sprijina dezvoltarea regionala, insa acest lucru nu trebuie sa duca la denaturarea concurentei”, a avertizat comisarul european.
Ford a fost singura intreprindere dispusa sa prezinte o oferta in aceste conditii. Aceasta a oferit un pret de cumparare de 57 de milioane de euro si a castigat licitatia.