Parlamentarul spune ca forul european de la Bruxelles are obligatia de a analiza petitiile si de a le dezbate in plen, iar dezbaterile pot determina o reactie la adresa Romaniei.
Procedura permite Parlamentului European sa ceara explicatii Guvernului roman, iar daca acestea sunt necocludente, se poate ajunge la o decizie ce poate determina anularea taxei si restituirea banilor, a explicat europarlamentarul.
Victor Bostinaru a precizat ca aceste cai procedurale au fost urmate in cazurile Poloniei si Ungariei, tari care au fost nevoite sa restituie sumele incasate pentru taxe similare celei de prima inmatriculare din Romania.
Europarlamentarul PSD a precizat ca va publica, de saptamana viitoare, pe Internet, pe adresa www.petitiipe.ro, detalii despre modul in care cetatenii romani se pot adresa Parlamentului European si Comisiei Europene. Pe acelasi site vor fi disponibile inclusiv detalii privind deciziile Curtii Europene de Justitiei in cazul taxei auto din Polonia si din Ungaria.
Taxa auto, analizata saptamana viitoare
Modificarile aduse taxei de prima inmatriculare vor fi discutate saptamana viitoare, dupa ce, in prealabil, vor face obiectul unor negocieri intre Guvern si partidele parlamentare.
Varujan Vosganian, ministrul Economiei si Finantelor, a declarat ca spera sa obtina un cat mai larg sprijin parlamentar pentru aplicarea taxei, rebotezata in noua forma drept taxa de mediu.
In Parlament insa, in afara liberalilor, proiectul pare sa nu aiba sustinerea pe care Guvernul si-o doreste. UDMR a anuntat ca are in vedere trei propuneri de reducere a taxei, atat pentru masinile noi, cat si cele second-hand, in timp ce PD-L strange semnaturi pentru a declansa o motiune simpla la adresa Executivului.
Pe de alta parte, PSD, PRM si PC au anuntat ca taxa va trebui anulata, iar cei care au platit-o sa isi primeasca banii inapoi.
Pentru a intra in vigoare de la 1 iulie, asa cum a anuntat ministrul Vosganian, taxa, in noua sa forma, ar trebui aprobata in guvern, iar apoi in Parlament.
Conform proiectului propus de Ministerul Economiei si Finantelor, valoarea taxei pentru pentru masinile noi (Euro 4), se va situa intre 420 euro, in cazul motoarelor de 1.400 cmc, 480 de euro la 1.600 cmc, 950 de euro la 1.900 cmc si 2.550 euro, in cazul motoarelor de 3.000 cmc. La masinile mai vechi, taxa de prima inmatriculare va fi redusa de pana la 10 ori, in cazul masinilor cu Euro 1, vechi de 14-15 ani.
Astfel, pentru un autoturism mai vechi de 2-3 ani, taxa auto va fi redusa cu o treime la masinile Euro 4 (motoare de 1,6-1,9 litri) de la 1.040 euro la 713 euro, la o vechime de 3-4 ani, de la 1.040 euro la 656 euro, iar la un autoturism produs in urma cu 4-5 ani, de la 948 euro la 599 euro.
La automobilele cu Euro 3, de 1.400 cmc, taxa de prima inmatriculare va creste doar pentru masinile cu vechime de 1-2 ani, de la 945 euro la 1.148 euro. In cazul autoturismelor cu o vechime de 2-3 ani, nivelul taxei va fi diminuat de la 1.095 euro la 1.050 de euro, la o vechime de 3-4 ani, de la 1.095 euro la 966 euro, iar la autoturismele produse in urma cu 4-5 ani, de la 998 euro la 882 euro. Taxa auto va scadea de la 998 euro la 812 euro (vechime 5-6 ani), de la 1.002 euro la 714 euro (vechime 6-7 ani) si de la 1.002 euro la 630 de euro (vechime 7-8 ani).
La masinile cu Euro 2 cu cilindreea mai mica de 1.400 cmc, taxa coboara de 2-3 ori, de la 2.604 euro la 1.386 (vechime 7-8 ani), de la 2.604 euro la 1.201 euro (vechime 8-9 ani), de la 2.604 euro la 1.047 euro (vechime 9-10 ani) si de la 2.604 euro la 832 euro (vechime 10-11 ani).