Potrivit noilor prevederi, incepand de marti, daca circulati pe drumurile publice fara anvelope de iarna, riscati amenda de la 600 la 1.400 de lei.
Sanctiunile sunt aplicate, insa, doar daca drumurile sunt cu polei, gheata sau zapada. Amenda maxima va fi acordata daca blocati circulatia. In plus, in cazul producerii unui accident, veti ramane temporar fara certificatul de inmatriculare al masinii.
Potrivit expertilor, dincolo de controversele privind necesitatea introducerii unei asemenea obligatii, intr-o tara in care nivelul de trai este foarte redus, iar dotarea masinii cu astfel de anvelope costa, in medie, 1.000 de lei, aproape dublu cat salariu minim, si legea in sine contine prevederi interpretabile.
Sorin Miclea, presedintele Asociatiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Produselor si Serviciilor din Romania, a declarat ca, in primul rand, [b]nu este clar daca trebuie sa avem asupra noastra documentele care dovedesc ca anvelopele respecta normele in vigoare[/b]. Astfel ca exista loc de abuzuri.
„Nu este clar daca este nevoie sa dovedim ca anvelopele sunt in regula. Speram ca politia sa vina cu precizari”, afirma acesta. „Este foarte important sa aveti la dvs. bonul fiscal si certificatul de garantie al anvelopelor de iarna cumparate, sau copie dupa certificatul de omologare, pentru a evita orice probleme”, spune acesta.
In lege scrie ca anvelopele trebuie sa aiba insemnele specifice M, S, sau M+S, insotite de fulgul de nea sau sau creasta de munte.
[img=2192][/img]
Un alt semn de intrebare este legat de anvelopele all-season. „Sunt multe anvelope de tip all-season care nu prezinta insemnele respective, desi sunt omologate. Potrivit legii, acestea nu pot fi folosite. Ce se intampla cu cei care le-au achizitionat, stiind ca sunt legale, iar acum nu mai pot sa le foloseasca? Speram ca autoritatile sa vina cu precizari”, a mai spus Miclea.
Raspunsul autoritatilor a fost unul sec. „Anvelopele denumite comercial ‘all seasons’ sau 4S, ca si cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate daca au marcajul specific anvelopelor de zapada (M+S, M.S., M&S)”, se precizeaza intr-un comunicat de presa al Ministerului Transporturilor.
[b]Au aparut anvelopele “fantoma”[/b]
Specialistii atrag atentia asupra ofertelor “capcana” care au invadat piata.
“Piata a fost invadata de foarte multe anvelope second-hand, care prezinta un risc in exploatare”, afirma Sorin Miclea, presedintele Asociatiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Produselor si Serviciilor din Romania. „Este bine sa cumparati anvelope noi, pentru ca cele second sunt periculoase. Au mai fost folosite pana acum, nu mai au aderenta necesara si, in plus, pot reprezenta un risc real de deteriorare. Explozia unui cauciuc poate duce la accident”, a declarat acesta.
Putem folosi anvelope cumparate la mana a doua?
„Nu se recomanda anvelope de iarna
second-hand mai vechi de 4-5 ani, sau la care inaltimea profilului este mai
mica de 4 mm”, precizeaza autoritatile.
Un pericol real il reprezinta si unele anvelope resapate. „Anvelopele resapate in centre neautorizate pot reprezenta un pericol in masura in care nu a fost respectata tehnologia”, spune expertul auto Razvan Marinescu. Pentru a evita orice problema, este bine sa nu cumparati anvelopele de
la coltul strazii si sa cereti vanzatorului sa va prezinte documentele
de omologare ale acestor produse.
„Nu cred ca isi doreste nimeni sa se trezeasca, Doamne Fereste, ca ii explodeaza cauciucurile intr-o groapa. Asa ca cel mai bine este sa va uitati atent si sa le cumparati numai din centre autorizate. Viata dumneavoastra si ale celorlalti participanti la trafic este in joc”, a afirmat acesta.
Potrivit specialistilor, soferii trebuie sa fie atenti si la o alta “inventie” de sezon. Au aparut ateliere auto care, pentru 4 pana la 10 lei, iti pot „transforma” anvelopele in unele de iarna in numai cateva minute.
„Aplica un strat superficial de cauciuc cu inscriptiile prevazute de lege, de la literele M si S la fulgul de nea”, spune Razvan Marinescu. Potrivit acestuia, artificiul poate fi sesizat cu usurinta astfel ca cine il aplica, nu va scapa de amenda. Specialistii ii sfatuiesc pe soferi sa evite astfel de solutii.
[b]Ce
amenzi risca soferii[/b]
Ordonanta de Guvern care prevede obligativitatea utilizarii anvelopelor de iarna prevede amenzi care pornesc de la 600 lei si pot ajunge chiar la 8.000 de lei,
in cazurile in care, din vina soferului, drumul a fost blocat.
„In cazul autovehiculelor cu masa
totala maxima autorizata mai mica de 3,5 tone sau cu maxim 9 locuri pe scaune,
inclusiv conducatorul auto, sanctiunea pentru nerespectarea prevederilor legale
se aplica conducatorului auto de catre reprezentantii Politiei Rutiere conform
OUG nr.195/2002, valoarea amenzii fiind de 600-1.400 lei si se face venit
integral la bugetele locale”, se arata in actul normativ.
„In cazul autovehiculelor de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata
mai mare de 3,5 tone si a autovehiculelor de transport persoane cu mai mult de
9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, sanctiunea pentru
nerespectarea prevederilor legale se aplica dupa caz operatorilor de
transport/intreprinderilor sau conducatorilor auto de catre inspectorii de
trafic ai ARR sau reprezentantii Politiei Rutiere conform OUG nr.109/2005,
valoarea amenzii fiind de 2.500-4.000 lei si se face venit integral la Bugetul
de stat sau bugetele locale, dupa caz. Daca fapta constatata are ca efect si
blocarea unui sector de drum, sanctiunea contraventionala este de 5.000-8.000
lei plus costurile aferente interventiei de degajare a sectorului de drum
afectat”, mai prevede ordonanta.