In ceea ce priveste [b]autoturismele[/b], livrarile s-au redus cu 11,8% comparativ in intervalul ianuarie-aprilie 2012, la 20.482 unitati. Totusi, in aprilie fata de luna martie vanzarile de autoturisme au crescut cu 14,4%, la 6.650 unitati.
[img=2960][/img]
[b]Topul pe marci[/b] este format de Dacia, cu 5.261 unitati vandute (25,7% din total), urmata de Volkswagen (2.395 unitati / 11,7%), Skoda (1.919 unitati / 9,4%), Ford (1.572 unitati / 7,7%), Renault (1353 unitati / 6,6%) si Hyundai (865 unitati / 4,2%).
In ceea ce priveste [b]topul pe modele[/b], primul loc este ocupat de Dacia Logan, cu 2.412 unitati vandute, iar pe pozitia a doua se afla Duster, cu 1.775 unitati vandute. Podiumul este completat de catre Skoda Octavia (1.020 unitati), Logan MCV (699) si Ford Focus (584).
Vanzarile de [b]vehicule comerciale usoare[/b] au coborat cu 13,2% in perioada ianuarie-aprilie, la 3.879 masini, si cu 1,3% in luna aprilie, la 1.171 vehicule. In ceea ce priveste vanzarile, pe marci, primele locuri sunt ocupate de Dacia, Volkswagen, Renault, Ford si Fiat, acestea acoperind peste 63% din totalul pietei.
In functie de tipul de combustibil, in cele 4 luni din 2012, raportul dintre diesel si benzina la autoturisme se inverseaza in favoarea motoarelor diesel, care inregistreaza o cota de piata de 55,6% fata de cea de 43,5% obtinuta anul trecut.
[b]Productia de autovehicule a scazut cu 1%[/b], la 110.088 unitati. Productia de autoturisme s-a redus cu 0,7%, la 103.570 unitati, iar cea de vehicule comerciale cu 21,6% la 6.518 unitati.
„In conditiile unei cereri interne, in continuare, extrem de reduse, 93% din productia pe aceste prime patru luni a fost exportata”, potrivit APIA.
Exporturile au inregistrat o crestere de 2,2% fata de aceasi perioada a anului trecut, la un volum total de 102.219 unitati. Exporturile de autoturisme au avansat cu 4,2%, la 96.522 masini, in timp ce livrarile de vehiculele comerciale au scazut cu 23,4%, la 5.697 unitati, fata de 7.439 in 2011).
Scaderea inregistrata la vehiculele comerciale este cauzata de absenta din date a modelului Transit Connect, scos din productia de catre uzina Ford de la Craiova.
[b]Cel mai cautat model la export este in continuare Dacia Duster[/b], cu 9.644 unitati in aprilie si un total de 48.277 in primele patru luni (ceea ce reprezinta peste 50% din numarul total de autoturisme exportate), urmat de Sandero (4.949 unitati in aprilie si un total de 20.822 in acest an) si Logan (3.728 unitati in aprilie), acesta din urma inregistrand practic o dublare a volumului total exportat in acest an, la 14.489 unitati.
In acelasi timp, importurile s-au diminuat cu 10,6% in perioada analizata, la 18.807 unitati, din care 15.221 au fost autoturisme (-11,6%) si 3.350 vehicule comerciale usoare (-5,3%).
[b]Evolutia pietei pe 2010, revizuita in scadere[/b]
Totodata, APIA a revizuit in scadere evolutia pietei auto din acest an din cauza rezultatelor dezamagitoare din primele patru luni, dar si a conditiilor economice generale.
„Avand in vedere rezultatele dezamagitoare inregistrate in primele patru luni din 2012, datorate intr-o oarecare masura si derularii deficitare a programului Rabla, iar pe de alta parte, conditiilor economice generale, consideram ca fiind necesara o ajustare a estimarii noastre facuta la inceputul anului (cand anumite elemente ne-au facut sa apreciem pentru 2012 o piata totala de cca. 117.000 unitati / autoturisme + vehicule comerciale), catre un volum total de cca. 90.000 – 92.000 de unitati, din care autoturisme circa 75.000 unitati”, au spus oficialii APIA.
„Desi la inceputul anului intrevedeam pentru 2012 o revenire modesta, acum, dupa 4 luni, constatam ca piata inregistreaza noi minime, livrarile totale (autoturisme + vehicule comerciale) inregistrand o scadere fata de aceeasi perioada din anul trecut cu 12%. In interiorul acestei scaderi, avem autoturismele cu -11,8%”, au mai spus ei.
Situatia este cumva similara cu ceea ce se intampla si in alte state ale UE (in special cele dezvoltate), unde se inregistreaza si scaderi de pana la 35-40%.