Printre pretendentii la detronarea Logan-ului se numara modele precum noile variante Aveo si Fiesta, Kia Ceed sau Skoda Fabia.
Logan si-a gasit, in trimestrul 3, peste 24.000 de cumparatori pe piata central si est-europeana, o piata in care s-au vandut in total peste 325.000 de masini, potrivit unui studiu al companiei JATO Dynamics. Logan, cu cele 24.171 unitati vandute, a devansat Skoda Fabia (cu 17.641 cumparatori) si Skoda Octavia (comercializata in 16.015 unitati). Top 5 al celor mai bine vandute masini din Europa Centrala si de Est mai cuprinde modelele Opel Astra, cu 8.492 unitati, si de Ford Focus, cu 8.116 exemplare.
Din 2008 si-au anuntat insa intrarea pe piata din regiune mai multe modele, printre care noul Aveo, produs de Chevrolet, considerat de specialisti drept o masina promitatoare, noile versiuni ale Kia Ceed, model cu cresteri importante de vanzari in acest an dar si, poate cel mai asteptat, noul Fiesta, ce ar urma sa fie produs la Craiova. In plus, multe companii au lansat deja modele noi, ca in cazul Skoda Fabia si vizeaza dezvoltarea unor campanii de promovare si marketing extrem de agresive, pentru a ataca suprematia detinuta de brandul de la Mioveni.
In total, in Europa Centrala si de Est au fost vandute 325.062 masini in trimestrul 3, in crestere cu 14,9% fata de intervalul corespunzator al anului trecut. Prin vanzarile realizate, Dacia Logan detine o cota de piata de 7,43%.
„Hibele” Loganului, pe care competitorii le-ar putea specula, tin de calitatea interiorului, costurile post-vanzare si mai ales asocierea cu ideea de low-cost, un trend care poate fi speculat inteligent de competitorii din piata.
Analistii auto explica succesul marcii romanesti prin raportul pret-distributie-calitate, unul excelent in comparatie cu competitorii. Astfel, in conditiile in care Renault vrea sa produca 400.000 de automobile in 2009, urmand sa acopere cererile din piata intr-un timp record, principalii competitori nu au decat varianta de a scadea preturile sau a oferi un pachet de servicii superior celor de la Dacia.
Codorean: Serviciile post-vanzare fac diferenta
Analistul auto Razvan Codorean crede ca Logan, pe segmentul sau, poate fi batut la capitolul vanzari doar printr-un mix inteligent care sa imbine pretul, care trebuie oricum sa fie relativ mic, cu servicii post-vanzare si un nivel superior de echipare.
„Serviciile post-vanzare sunt cruciale pe aceasta piata. Loganul nu il poti bate pe pret, pentru ca oricum e unul psihologic”, a declarat Codorean. „Insa Loganul nu se vinde fiindca e ieftin, pentru ca, la 12.000 de euro nu e ieftin deloc. Se vinde pentru ca e asociat unei masini low-cost si mai ales pentru ca are un sistem accesibil de servicii de vanzare si post-vanzare”, a mai spus Codorean.
La randul sau, seful dealerilor Dacia, Marius Carp, spune ca un mare avantaj care determina succesul Loganului este dat de serviciile oferite clientilor.
„Este unul dintre principalele argumente care identifica Dacia in piata. Sa ai acces oricand la un service, la preturi competitive, fara sa astepti saptamani intregi o programare, este un argument care a convins multi clienti sa cumpere Logan”, a afirmat Carp, care este si fost director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA).
Vanzarile au crescut pe toata piata est-europeana, dar si in alte tari europene. Renault a inteles ca trebuie sa isi puna reteaua de dealeri si service-uri in slujba Loganului, fapt ce a atras de altfel vanzarile record din ultimul an, a explicat Carp.
Spre deosebire de Dacia, ceilalti concurenti au retele de service si distributie inca in formare, iar intarzierile in onorarea comenzilor clientilor vin ca un contraargument in judecarea deciziei de cumparare, spune fostul director APIA.
Analistul auto Razvan Codorean da drept exemplu cat de mult inseamna reteaua de distributie situatia din Ungaria unde Suzuki are vanzari masive pentru simplul motiv ca a deschis o fabrica si a generat o retea de dealeri si service-uri extrem de eficienta. O contraperformanta, din acest punct de vedere, este a companiei Kia, care desi produce Ceed in Slovacia, are mari probleme cu livrarile, fapt ce afecteaza vanzarile.
„Cine nu ar vrea, de pilda, sa cumpere Kia Ceed, mai cu seama ca raportul pret-calitate e unul cat se poate de bun. Dar cand te duci la dealer si afli ca va trebui sa stai cel putin 2 luni ca sa primesti masina, iti cam piere cheful, iar alegerea se schimba”, a punctat Codorean. „Aici sunt problemele cu toti marii importatorii auto care desi vand produse similare ca pret si, de cele mai multe ori superioare la nivel de calitate, pierd la capitolul servicii. In momentul in care vor putea egala Dacia la servicii si promovare, vor detrona Loganul”, crede Razvan Codorean.
Aglomeratie pe segmentul 12.000 de euro
Principalii competitori ai Loganului, cei care vand masini in jurul a 12.000 de euro, cat costa un model full-option de la Dacia, sunt, printre altii, Skoda cu Fabia, Chevrolet cu Aveo, Opel cu Astra Classic II si un nou intrat in piata, Kia cu modelul Ceed.
„Sunt masini pe acelasi nivel, la care preturile difera insa in functie de dotari. Bineinteles, preturile pentru Logan sunt cele mai mici dar acest lucru, pe viitor, s-ar putea transforma intr-un dezavantaj”, a spus analistul auto Razvan Codorean. „In conditiile cresterii nivelului de trai, au inceput sa creasca pretentiile potentialilor clienti. Cum Loganul este asociat, cred eu, total gresit, unui automobil low-cost, s-ar putea ca in 2-3 ani, modelul sa nu mai fie asa de bine vandut, mai cu seama ca, la nivel de design si calitatea materialelor de interior cel putin, modelul nu este unul foarte performant”, a afirmat Codorean.
De aceasta „hiba” ar putea profita principalii sai concurenti, printre care noul Aveo, un automobil nou, cu aer sportiv, spatiu mare si preturi anuntate in jur de 10-12.000 de euro. Modelul urmeaza sa fie lansat in 2008.
Segmentul de pret este, de altfel, unul foarte aglomerat pe piata romaneasca, unde exista cel putin 10 masini potential concurente Loganului.
[quote=Razvan Codorean, analist auto]Loganul poate pierde piata daca scapa pretul din mana.[/quote]
Oficialii de la Dacia isi propun pentru urmatorii ani un proiect de dezvoltare ce va include lansarea unor noi modele in 2008 si extinderea productiei. Proiectul ar putea duce la mentinerea pretului, considerat a fi fundamental in strategia de vanzari.
Automobile Dacia va investi anual cate 150-160 milioane euro in urmatorii 2-3 ani la uzina de la Mioveni si in alte proiecte, iar investitia pentru 2007 se ridica la 250 milioane euro, a declarat recent Francois Fourmont, directorul general Dacia.
Constructorul Dacia va produce 400.000 de automobile in 2009, aproape dublu fata de anul in curs, iar ponderea exportului va ajunge peste doi ani la 70% din productie, a spus Fourmont.
Dacia va incepe anul viitor, in uzina de la Mioveni, productia a doua noi modele bazate pe platforma Logan, unul fiind Logan Pick-up, iar cel de-al doilea, un derivat din modelul Sandero, a declarat, la inceputul lui octombrie, Charles Morillo, directorul uzinei de autovehicule.
In prezent, Dacia produce trei modele Logan: berlina, break-ul si furgonul. Dacia a vandut pe plan mondial peste 165.000 de automobile in primele noua luni ale anului, in crestere cu 12% fata de perioada similara din 2006.
Concurenta acerba in 2008
Daca in 2007, majoritatea importatorilor s-au declarat invinsi de forta de vanzari a Daciei, pentru anul viitor, majoritatea jucatorilor din piata anunta planuri de afaceri extrem de ambitioase.
Poate cel mai semnificativ moment va fi lansarea noului „Ford oltenesc” asta daca concernul american va incepe productia in februarie, asa cum isi propune. Noul model ce va fi produs la Craiova, pentru care se estimeaza o productie de 300.000 de exemplare anual, ar urma sa fie noua generatie de Fiesta, au declarat analistii auto. Un model putin mai mare decat predecesorul, cu un portbagaj mai generos si, cel mai probabil cu un pret competitiv in lupta cu Loganul celor de la Renault.
Un alt jucator important in piata auto, cel putin la nivel national, se anunta a fi Kia care isi va extinde vanzarile, mai ales pe noul Ceed. Importatorul masinilor coreene Kia a anuntat, de altfel, ca vrea sa vanda anul viitor in Romania 4.000-4.500 de unitati, in crestere cu peste 30% fata de estimarile anului in curs, pe fondul extinderii retelei de dealeri cu inca 10 reprezentante. La sfarsitul acestui an sau la inceputul lui 2008, compania va lansa varianta in trei usi a lui Ceed, numita Pro Ceed, iar in 2008 va intra pe piata o versiune restilizata a masinii de teren Sportage. Kia a vandut in primele opt luni ale anului 1.500 de unitati.
Skoda a anuntat, pe de alta parte, ca si-a crescut productia cu 12,6%, la nivelul primelor noua luni si ca va extinde vanzarile pe pietele regionale, inclusiv Romania. Skoda tinteste o productie anuala de 1 milion de masini in 2010, cu cinci ani mai devreme decat estimarile initiale ale companiei, a declarat, in septembrie, Martin Jahn, membru al consiliului de administratie. Romania a fost anul trecut a saptea piata ca vanzari pentru companie, cu un total de peste 20.000 de unitati.
Un alt exemplu privind estimarile optimiste de vanzari pentru 2008 este dat de cei de la Radacini Motors, dealer de masini noi, care vinde modelele a sase marci, printre care si concurentele directe ale Loganului – Daewoo, Opel si Chevrolet. Compania estimeaza pentru anul viitor o cifra de afaceri de peste 115 milioane de euro, in crestere cu 10-15% fata de cifra de afaceri prognozata pentru anul acesta, a declarat Nicolae Sorescu, directorul diviziei de vanzari de la Radacini Motors.
„Anul trecut am inregistrat o cifra de afaceri de 75 milioane euro, iar anul acesta ne asteptam la afaceri de 100 milioane. Daca tendinta se mentine, am putea incheia anul 2008 cu o cifra de afaceri cu 15% mai mare decat preconizam pentru 2007”, a spus Sorescu.
Anul acesta, Radacini Motors spera ca va comercializa circa 5.000 de masini, iar pentru anul viitor tinta este de 7.000 de unitati, ceea ce reprezinta o crestere de 40% a volumului vanzarilor, potrivit lui Sorescu.
Radacini Motors are 11 showroom-uri si urmeaza sa deschida alte patru, doua in 2008 si alte doua in 2009.