Compania de date auto carVertical realizează anual un studiu ce arată care sunt mașinile, mai exact mărcile de autoturisme cel mai des implicate în accidente în România.
Conform realizatorilor studiului, în fiecare an, șoferii români verifică istoricul a mii de mașini, furnizând astfel o imagine detaliată a pieței mașinilor second-hand din țară.
În cel mai recent studiu carVertical, au fost analizate rapoarte privind istoricul vehiculelor achiziționate de utilizatorii companiei timp de un an, mai precis între octombrie 2023 și octombrie 2024.
Dintre toate vehiculele verificate, modelele Porsche au avut cel mai frecvent înregistrări de daune, 79,7 la sută dintre acestea prezentând istoric de daune, arată studiul citat.
După Porsche, în topul frecvenței înregistrării de daune urmează BMW (78 la sută), Hyundai (69,4 la sută), Audi (61,8 la sută) și Volkswagen (60,6 la sută).
Potrivit realizatorilor studiului, șoferii interesați de aceste mărci ar trebui să fie deosebit de atenți și să întrebe vânzătorii despre eventualele daune și reparații pe care le-au suferit mașinile. De ce? Pentru că modelele acestor mărci, fără verificări amănunțite, le-ar putea crea probleme noilor proprietari, inclusiv la capitolul cheltuieli, susțin sursele citate.
Astfel, dacă o mașină are daune înregistrate, acestea îi pot reduce automat valoarea reziduală, făcând mai dificilă revânzarea. În plus, reparațiile ieftine sau necorespunzătoare pot duce, în timp, la costuri mai mari de întreținere, iar dacă vehiculul a suferit daune structurale sau are airbaguri declanșate, siguranța sa ar putea fi iremediabil compromisă.
”O mașină este adesea avariată într-o țară, reparată ieftin și apoi vândută în alta. Multe vehicule implicate în accidente majore sunt importate în Europa din SUA. Chiar și în interiorul aceleiași țări vehiculele tind să fie implicate măcar o dată într-un accident la fiecare 5-10 ani. Având în vedere că vârsta medie a mașinilor verificate în România este de 9,8 ani, este probabil ca multe vehicule să fi fost implicate măcar o dată într-un accident”, explică Matas Buzelis, expert în piața auto și șef de comunicare la carVertical.
Conform aceluiași studiu, în România, Lexus a fost marca pentru care s-au făcut cele mai puține înregistrări de daune (la 40,8 la sută din vehiculele verificate), urmată de Nissan (42 la sută) și Renault (43,2 la sută).
Realizatorii studiului spun că prețul reparațiilor unui vehicul care a fost avariat depinde foarte mult de marca acestuia. Astfel, mașinile din clasa economică sunt mai ieftine de reparat. La un SUV de lux însă, chiar și un accident minor poate duce la facturi de zeci de mii de lei.
Potrivit surselor citate, în România, costul mediu al daunelor pentru vehiculele Porsche a fost de 32.509 de lei, cel mai mare dintre toate mărcile verificate pe carVertical. Pe locul doi este Mercedes-Benz, cu un cost mediu de 21.065 de lei, iar apoi Land Rover, cu 20.219 de lei.
Studiul mai arată că Dacia (10.667 de lei), Fiat (11.633 de lei) și Opel (11.932 de lei) au avut cele mai mici costuri medii de reparare a daunelor.
Odată combinate datele tuturor țărilor din studiu, BMW are cele mai multe înregistrări de daune (66,7 la sută), urmat de Hyundai (62,1 la sută) și Subaru (59,5 la sută).
Realizatorii studiului mai spun că o înregistrare de daune nu înseamnă neapărat că mașina respectivă trebui evitată.
”Cumpărătorii de mașini visează adesea la un anumit model și încearcă să facă o economie de bani alegând un vehicul care a fost deteriorat anterior. Nu orice înregistrare de daune înseamnă că o mașină trebuie evitată, dar este întotdeauna înțelept să consultați un mecanic dacă în raportul istoric apar astfel de înregistrări”, explică Buzelis.
Citește și Primul magazin închis pentru 30 de zile după ce o angajată a vândut tutun unui copil de 15 ani