S-au implementat o mulțime de teste pentru a certifica sănătatea și performanța bateriei pentru o mașină uzată, cu o mulțime de startup-uri care se luptă pentru a ajuta cumpărătorii să-și dea seama cât valorează cu adevărat un vehicul electric second-hand, conform Playtech.ro.
Cu mașinile tradiționale cu motor cu combustie, kilometrajul și anii acumulați le pot spune rapid potențialilor cumpărători cât de mult ar trebui să plătească pentru o astfel de mașină. Această formulă nu funcționează cu vehiculele electrice, căci valoarea acestora depinde în mare parte de autonomia de rulare a bateriei și capacitatea de a menține încărcarea.
Până de curând, nu exista nicio modalitate de a măsura starea de sănătate a bateriei, împiedicând vânzările de vehicule electrice la mâna a doua. Dar acest lucru se tot schimbă, pe măsură ce companiile extind testele bateriilor EV – unele dintre ele durează doar câteva minute.
Unul dintre aceștia este Altelium, un start-up din Marea Britanie care a dezvoltat un test și un certificat pentru starea de sănătate a bateriei EV, lansat în acest an la peste 7.000 de dealeri de mașini din SUA și peste 5.000 de dealeri din Marea Britanie, prin intermediul furnizorilor de servicii de dealeri, inclusiv Assurant și GardX.
„Dacă piața de mașini second-hand nu funcționează corect, piața de mașini noi nu funcționează corect și tranziția electrică nu va avea loc”, a declarat Alex Johns, manager de dezvoltare a afacerilor la Altelium, care spune că a primit interes de la alte piețe, inclusiv China.
„Suntem într-o cursă de implementare”, a mai adăugat el.
O baterie reprezintă de obicei aproximativ 40% din prețul unui vehicul electric nou. Modul în care este tratată bateria este cel mai important aspect. Încărcarea rapidă efectuată prea des a unui vehicul electric, încărcarea constantă atunci când bateria este aproape plină sau lăsarea acesteia pentru perioade lungi de timp complet încărcată poate degrada bateria mai rapid.
Start-up-ul austriac Aviloo, care a dezvoltat un test pentru dealeri și persoane fizice, a descoperit că, după 100.000 de kilometri, starea bateriei EV poate varia cu până la 30%.
Un consumator care dorește un vehicul electric second hand cu 90% din autonomie atunci când este nou ar putea ajunge să cumpere unul cu doar 70% din cauza obiceiurilor proaste de încărcare ale proprietarului anterior – care ar putea reduce mii de euro din valoarea sa, a declarat Marcus Berger, CEO al Aviloo.
„Cu un EV, kilometrajul și vârsta nu vă spun nimic. Totul ține de baterie.”, a spus Berger.
Te-ar putea interesa și: În atenția șoferilor! MAI aduce noi schimbări în Codul rutier privind suspendarea înmatriculării unei maşini sau radierea ei
Producătorii de mașini furnizează informații despre gama de vehicule electrice în interiorul vehiculelor despre care criticii spun că sunt prezentate de cele mai multe ori exagerat de bine, ceea ce face ca testele independente să fie vitale. Lipsa vizibilității a afectat piața vehiculelor electrice.
Potrivit start-up-ului de urmărire a bateriilor EV Recurrent, prețurile vehiculelor electrice uzate din SUA în septembrie au scăzut cu 32% față de anul precedent, față de o scădere de 7% pentru modelele pe combustibili fosili.
Prețurile vehiculelor electrice uzate din Marea Britanie au scăzut cu 23% față de anul trecut în august, în timp ce cele ale modelelor pe combustibili fosili au crescut cu cel puțin 4%, potrivit AutoTrader, care a citat „preocupările consumatorilor cu privire la durata de viață a bateriei în vehiculele electrice uzate” drept motiv de îngrijorare.
Un război al prețurilor început de Tesla a afectat și prețurile pe care le au mașinile electrice la mâna a doua.
Datele AutoTrader și Deutsche Automobil Treuhand demonstrează că valorile reziduale pentru vehiculele electrice vechi de trei ani din Marea Britanie și Germania sunt cu peste 10 puncte procentuale mai mici decât echivalentele combustibililor fosili.
„Cunoașterea capacității acelei baterii (EV) va fi esențială”, a declarat Stephanie Valdez Streaty, director de cercetare și dezvoltare în mobilitate la Cox Automotive, cu sediul în Atlanta, care deține Manheim, cea mai mare casă de licitații de vehicule uzate din lume.
Driverama, o altă unitate a Aures Holdings care se concentrează pe vehicule electrice, care cumpără anual aproximativ 100.000 de mașini second hand în Germania pentru vânzare în Europa Centrală, folosește Aviloo pentru a elimina vehiculele electrice sub 80% din capacitatea bateriei sau cu defecte ale bateriei, a declarat CEO-ul Eldar Vagabov.
Pentru Michael Willvonseder, în vârstă de 38 de ani, un test independent al bateriei pentru o mașină a fost esențial înainte de a cheltui 31.000 de euro (32.820 USD) pe o Tesla Model S din 2014 cu șapte locuri, cu 240.000 km.
Locuitorul din Wiener Neustadt, la sud de Viena, a folosit Aviloo și a constatat că bateria avea 90% din capacitatea sa inițială – cu o autonomie de 412 km față de 456 km când mașina era nouă.
„Vreau o mașină care să fie fiabilă, nu gunoi, și am nevoie să reziste mult timp”, a declarat Willvonseder.
Cursa pentru a evalua corect o mașină electrică folosită devine urgentă din pricina afluxului de vehicule care se profilează.
În Europa, de exemplu, au fost vândute peste 1,2 milioane de mașini complet electrice noi în 2021 – și multe vor ajunge pe piața de ocazie în 2024, când contractele de închiriere le vor înceta.
Dacă prețurile folosite rămân scăzute, acest lucru ar putea afecta prețurile celor mai noi vehicule electrice.
„Aveți nevoie de o piață de mașini second-hand funcțională pentru ca reziduurile de pe mașinile noi să fie bune”, a declarat Scott Case, CEO al Recurrent, cu sediul în Seattle, care a înscris 20.000 de proprietari de vehicule electrice pentru a urmări datele bateriei.
Proprietarii care au grijă de bateriile lor ar putea câștiga o „primă potențială de mii de dolari” atunci când dau o mașină spre vânzare, a mai spus Case.
Start-up-urile se confruntă cu concurența din partea agenției germane de certificare TUV Rheinland, care operează în 60 de țări. A lansat Battery Quick Check – dezvoltat în comun cu startup-ul Twaice – în atelierele auto din Germania și se așteaptă să se lanseze pe alte piețe anul viitor.
„Oamenii vor doar riscuri mai mici atunci când cumpără un vehicul electric folosit”, a prezentat situația directorul general al Battery Quick Check, Katharina Alamo Alonso.